Ene skulderen lenger fram enn den andre...

S

sleepy

Skyldes det alltid at hesten er sterkere i den ene siden, eller kan det være noen hester som bare ER sånn?

Alla hästar har en sida som är starkare än den andra liksom vi männinskor... Men den skillnaden ska inte vara så stor, man för träna upp den svagare sidan. Men om hästen är sned så kan det var bra om man låter en kiropraktor titta på hästen... Har haft det problemet på min häst och han blev jätte fin efter några behandlingar... fast man måste ju se till att hästen börjar använda musklerna mer jämt för annars så glider det fel igen...

Jag har haft kiropraktor på honom två gonger denna våren, låsningene hans har blivit borta, han har blivit mer symmetrisk i resten av kroppen, men är fortfarande sned i skuldrerna. Jag undrar på hur lång tid jag skal forsöka trena honom för jag eventuelt bara måste godta att jag har en usymmetrisk häst... :crazy:

Alla hästar kan vel inte bli 100% symmetriske? Men det här är ju skuldrene, de är ju bara festad i musklar, så då bör dom vel kunna "flyttas på" ;) Eller kanskje inte?

Är låsningen borta så är det nog bara att fortsätta träna, jag tror ingen kan bli helt symmetrisk... Men jag skulle nog träna mycket sidvärtsrörelser speciellt öppna... Rakriktning är mycket viktigt också.. många tror (bland annat gjorde jag) att hästen är rak, men i själva verket så kanske den är ställd/böjd åt ett håll... Det kommer nog ta ett tag... Jag höll på flera månader innan min häst blev mer liksidig, och även idag så är han starkare i en sida men man får lära sig att rida så att hästen tränas liksidigt skulle jag kunna tänka mig... Hoppas det blir bättre :)

Liknande trådar

Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar