Endast tillfällig uppstallning i spilta

Sv: Endast tillfällig uppstallning i spilta

Snart kommer det säkert till sverige också... det blir dyrt för ridskolorna och jag gissar att många får börja ha sina pållar på lösdrift istället.

Positivt på ett sätt, negativt på ett annat!

Jag menar, hur går det ihop med att transportera hästar i hästtransport över 2h?

Snart kommer det säkert till sverige också... det blir dyrt för ridskolorna och jag gissar att många får börja ha sina pållar på lösdrift istället.

Positivt på ett sätt, negativt på ett annat!

Jag menar, hur går det ihop med att transportera hästar i hästtransport över 2h?

Om du läser artikeln, ser du längst ner att det står;

Fotnot: Det är tillåtet att ha häst uppbunden i samband med transport, tävlingar, utställningar och liknande.

:bow:

ja det är det jag undrar hur dom motiverar att man inte får binda i spilta mer än 2h?

Men självklart det är bra för hästens bästa! Men jag kan ändå tycka att en häst som står 8h i spilta och resten på lösdrift i flock har det bättre än en häst som står 21,5h/box, 30min skrittmaskin, 1h ensam i grushage, 1h ridning....

men det beror på väldigt mycket också....

Det håller jag med om!

Själv har jag några spiltor som används under fölen/åringarnas första vinter -då får de stå i dom nattetid i perioder för att lära sig vilket är ovärdeligt i en massa olika situationer under resten av deras liv. Den möjligheten skulle jag inte vilja förvägras.

Hm, jag tycker det inte ska betyda så mycket var hästen står när den är i stallet. Mer utetid än inne tid är bättre.
Det är ute i hagen med hästkompisar, och inte i vare sig box eller splita, som hästarna kan vara just hästar.
Jag är också 100% för lösdrift och jag är glad att se att det blir mer och mer som inser det.
Lösdrift för våra travare är det bästa vi gjort! :bump:

Tänk om min häst hade fått den träningen när han var liten... Vad många grimmor, grimskaft och paniksituationer vi skulle sparat då under åren....

Jag är fortfarande efter 10 år rädd att binda fast honom. Men nu kan jag parkera honom i stort sett var som helst utan att han går någonstans men det är lite frustrerande att jag inte kan känna mig trygg med hästen uppbunden...

Ja det är enormt nyttigt att lära dom att stå uppundna som unga, och spilta är det bästa sättet! Så det möjligheten skulle jag inte vilja berövas som sagt men naturligtvis ska det kombineras med mycket och stimulerande utevistelse och jag håller ingen häst i spilta jämt, utan det är i perioder. Men jag vill ändå kunna välja det.

Sedan förstår jag inte att inte ridskolorna satsar på lösdrifter och har spiltor som alternativ när hästarna jobbar -att ställas in i för iordningställande och mellan lektioner. Det kanske är en platsfråga men hagar måste dom ju ha ändå och det vore ju både bättre för hästarna och arbetsbesparande för personalen med välbyggda och smarta lösdriftslösningar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I måndagens Eskilstuna-Kuriren fanns ett reportage om att regeringen föreslår en ny djurskyddslag som gör det förbjudet att ha hästar...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den stora hästen hade lyckats få in mulen mellan gallren i boxen och började tugga på en gallerstolpe. Sedan satt hästen fastkilat och...
Svar
7
· Visningar
942
Senast: Phaedra
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska hoppstjärnan Rolf-Göran Bengtsson vann en internationell hopptävling i danska Herning på hästen Oak Grove´s Carlyle, son till...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med 1 januari tar det två dagar för PostNord att dela ut expressleveranser på längre sträckor. Det här ställer till stora...
2
Svar
34
· Visningar
1 678
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar