Endast skritt och galopp?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Hörde för ett tag sedan någon i stallet som påstod att ett fullgott ridpass för hästen ibland (med betoning på ibland) kunde få bestå av enbart skritt och galopp - alltså ingen trav alls däremellan. Ridskolelärd som jag är har jag alltid fått för mig att man ska skritta och trava fram ordentligt innan man börjar med galoppjobbet, men det kanske inte är nödvändigt då?

Har aldrig vågat prova det här med min egen pålle då jag inte riktigt förstår mig på det. Finns det någon med erfarenhet/tankar angående detta som kan förklara för lilla mig hur det funkar? :confused:

Sv: Endast skritt och galopp?

Ja, varför inte? Trav är väl den gångart som sliter mest på hästen om jag inte minns fel. På ridskolan hinner man inte skritta fram hästarna så länge, kanske hänger ihop med det?

När jag satte igång min häst efter hälta så fick jag order om att bara skritta och galoppera (för att stärka bakkärran eftersom det var den som var problemet). Gick alldeles utmärkt! :)

Hörde för ett tag sedan någon i stallet som påstod att ett fullgott ridpass för hästen ibland (med betoning på ibland) kunde få bestå av enbart skritt och galopp - alltså ingen trav alls däremellan. Ridskolelärd som jag är har jag alltid fått för mig att man ska skritta och trava fram ordentligt innan man börjar med galoppjobbet, men det kanske inte är nödvändigt då?

Har aldrig vågat prova det här med min egen pålle då jag inte riktigt förstår mig på det. Finns det någon med erfarenhet/tankar angående detta som kan förklara för lilla mig hur det funkar? :confused:

Jo det är ju det man lär sig på ridskolor, skritt trav och i slutet lite galopp. Dete behövs inte, man rider fram hästen på det sättet som passar hästen bäst, jag tex måste nästan alltid börja med galoppen före traven för att han ska vakna till lite, annar går han mest och sover och det tjänar ingen något på.

Däremot att skippa traven under hela passet har jag inte hört många som gör. Men jag har hört många som satt igång sina hästar efter vila/skador genom enbart skritt och galopp eftersom traven oftast sliter mera.

jag galopperar nästan alltid mer än vad jag travar under ett ridpass, hästen min blir lätt tung och springig om man tar skritt, trav och galopp på slutet. tar skrittar jag fram ordentligt travar 2 varv och galopperar sen, så är hon lättare att rida och lyssnar bättre. dock så försöker jag bryta det mönstret lite nu eftersom jag behöver träna mer på traven nu så den flyter på bättre.

vid intervall träning så skrittar jag bara fram och galopperar sen. traven känns onödig då, då jag skrittar fram 10 min med lösgörande arbete innan jag tar intervallerna.

På förra medryttarhästen galopperade jag (nästan) alltid mer än jag travade. Dels för att hon inte var helt igång när jag började men sen också för att hon hade lättare för sig i galoppen. Där kunde jag börja med att reglera tempot och bara tempoväxla i början när hon fick galoppera fram i en låg och rund form. I traven blev det mest stret/spring i början.

Sen när jag galopperat fram en stund så körde jag skrittpaus och sen började jag med "dressyrarbetet". Även där i galopp. Sen om hon kändes fin kunde vi travjobba en stund i slutet. Dessutom "la jag ner" henne i trav mot slutet. Tanken var såklart att vi skulle travjobba större och större del av passen men det fick komma eftersom hon stärktes.

Jag tycker de flesta hästar jag ridit fungerar bäst med galoppen i början. Kanske mest för att jag har lättare att rida dem där men ja.. varför inte? Den väg som blir enklast för alla parter brukar jag ofta välja :D

galopp är en skonsam gångart för hästen, så att den först värms i skritt och sen galopp jobbas är inga som helst konstigheter. Trav är inte ens, om man skall vara nogräknad, en naturlig gångart för hästen, i det vilda fungerar trav endast som en övergång mellan skritt och galopp oftast. Lägg sen till en ryttare ovanpå traven så har du ganska mkt slitage. så att galoppjobba hästen och strunta i traven är ganska hälsosamt och bra stärkande arbete för hästen!

Jag rider nästan alltid fram i skritt och sedan galopp.

Rider jag ut så är det alltid eller i alla fall 9 av 10 gånger skritt eller galopp.

Precis som övriga talare säger är det egentligen inget konstigt att jobba främst i skritt och galopp och att utesluta traven mer eller mindre.

Ok, nu tror jag att jag fattar poängen med det hela. Ska definitivt testa detta, för även jag är en sådan som jobbar bäst i skritt och galopp - dock är min häst inte riktigt likadan. Men det kanske det kan bli ändring på... Tack för svaren! :)

Kanske också kan vara intressant att veta att många distanshästar har lägre arbetspuls i galopp än i trav. Och som redan nämnts, galopp sliter mindre men var noga med att jobba båda sidorna.

Rider också häst som rids i praktiskt taget bara skritt o galopp, 18 år gammal frisk, pigg o glad. (långsam galopp bekommer henne inte ett dugg, inte tungt jobb för henne. Hennes andning i det känns som en ridskolehästs i trav (rider också på ridskola).

Samma här - våran gammeltant rids nästan bara i skritt och galopp. Detta efter att vi blev ordinerade det under igångsättning efter en senskada förra året och märkte då att det funkar bättre att värma henne i galopp än i trav, så vi har fortsatt.
Oftast så skrittas hon fram läänge, mjukas sedan upp i skritten och efter det rullar vi på i galopp utan krav. När hon sedan bjuder fint och känns reglerbar i galoppen kan vi ta lite travjobb, om det finns tid. Galoppen är mer stärkande än traven, och dessutom är det så att om hon är lite stel i något ben kan hon avlasta det lättare under värmningen i galopp än i trav som är en väldigt statisk och jobbig gångart för henne.

Utomhus blir det ofast nästan ingen trav alls. Tanten har fullblod i sig så där kör vi intervaller i räserfart oftast :D

Tilläggas bör att jag har en helt annan uppvärmning på den andra hästen - han funkar inte med galopp direkt efter skritten. Han behöver lulla omkring lite i trav först innan han kan tänka sig att galoppera, i alla fall på banan. Ute är det en annan femma.

galopp är en skonsam gångart för hästen, så att den först värms i skritt och sen galopp jobbas är inga som helst konstigheter. Trav är inte ens, om man skall vara nogräknad, en naturlig gångart för hästen, i det vilda fungerar trav endast som en övergång mellan skritt och galopp oftast. Lägg sen till en ryttare ovanpå traven så har du ganska mkt slitage. så att galoppjobba hästen och strunta i traven är ganska hälsosamt och bra stärkande arbete för hästen!
Är det inte traven dom använder sig av när dom ska flytta långa sträckor? joggning istället för (full fart) galopp?

Min häst (liten het xx-korsning) värmde jag i skritt och galopp (galoppen i trepunktssits och låg form) innan jag kunde få bra arbete i traven på henne, upplevde det som att galoppen var mycket mer lösgörande och det gick också att göra mer (ställa, böja, flytta) utan att hon blev spänd som hon gärna blev i traven.

Har inte provat den taktiken på medryttarhästen (klassisk modell på hbl, lite framtung och långsam för hjälperna) men nu när jag börjar fundera så ska jag nog prova det på henne också.

Är det inte traven dom använder sig av när dom ska flytta långa sträckor? joggning istället för (full fart) galopp?

Nej, för långa sträckor är det skritt som gäller.

Jag har också goda erfarenheter av pass med minimalt med travarbete, fungerar jättebra på många hästar. Har även hört flera kompisar med "rygghästar" (kissing spines, närliggande tornutskott etc) som har blivit rekommenderade av veterinär att mest jobba i skritt (skritt för hand allra först) och sedan galoppera direkt.

Jag jobbar mest i skritt och galopp eftersom min häst har varit halt och inte behöver belastas i onödan. Dålig, kort trav = jobbar ännu sämre med rygg. Därför galopperar jag mer då hon har en mkt bra galopp. Travar endast emellanåt och inte ens varje ridpass, för att checka av att även den gångarten funkar och hennes trav har blivit mkt bättre sen jag inte travade så mkt.

Jag travar aldrig innan jag galopperat på min häst, och när galoppen känns bra så tar jag traven.

Visst kan du rida ett bra pass i skritt och galopp. Du kan rida ett bra pass i enbart skritt också. Många hästar behöver galopperas innan de travas i uppvärmningen också. (och jag är också ridskolelärd från början, men detta lärde jag mig redan där)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.