Tänkte be om lite tips från allt duktigt körfolk här. Jag och min sambo köpte innan jul en 10-årig nordsvensk (bruks) vallack. Han är inkörd, men bara på travvis och med rockard. Han har alltså aldrig gått med linor, släpa, skaklar nere vid benen m.m. Han är en väldigt snäll kille om än lite fjantig ibland. När han kom till oss var han lite nervös vid an- och frånspänning då han inte körts mycket hos den senaste ägaren. Detta löste vi med att hans första ägare, hon som kört in honom, kom ut och hjälpte oss. Hon är en travtjej och hon visade hur hon hade gjort med honom. Det räckte med att hon spände för och av två gånger så var han lugn sedan. Nu kan min sambo sätta för honom själv
Grejen är att han är en väldigt fin bruksnordis och vi vill gärna kunna köra honom med en större vagn och dra stock i skogen. Det är väl inte för sent att lära honom detta när han är 10 år? Hur går man bäst till väga tycker ni? Vi har själva en ganska god uppfattning om hur man borde göra men tänkte att det inte kan skada att fråga någon mer...:smirk:
Kan ju berätta att jag och sambon lärt oss körning av en kompis + en gammal hästgubbe som kan mycket. Vi har kört min andra nordsvensk från det att hon var 3 år till hon var 5 år (nu är hon tyvärr skadad och kan inte köras) Så vi har ca tre års körerfarenhet (Obs! Det var inte vi som körde in henne).
Tacksam för svar!
Grejen är att han är en väldigt fin bruksnordis och vi vill gärna kunna köra honom med en större vagn och dra stock i skogen. Det är väl inte för sent att lära honom detta när han är 10 år? Hur går man bäst till väga tycker ni? Vi har själva en ganska god uppfattning om hur man borde göra men tänkte att det inte kan skada att fråga någon mer...:smirk:
Kan ju berätta att jag och sambon lärt oss körning av en kompis + en gammal hästgubbe som kan mycket. Vi har kört min andra nordsvensk från det att hon var 3 år till hon var 5 år (nu är hon tyvärr skadad och kan inte köras) Så vi har ca tre års körerfarenhet (Obs! Det var inte vi som körde in henne).
Tacksam för svar!