Endast körd med rockard - vill köra med vagn!

Fyrfota

Trådstartare
Tänkte be om lite tips från allt duktigt körfolk här. Jag och min sambo köpte innan jul en 10-årig nordsvensk (bruks) vallack. Han är inkörd, men bara på travvis och med rockard. Han har alltså aldrig gått med linor, släpa, skaklar nere vid benen m.m. Han är en väldigt snäll kille om än lite fjantig ibland. När han kom till oss var han lite nervös vid an- och frånspänning då han inte körts mycket hos den senaste ägaren. Detta löste vi med att hans första ägare, hon som kört in honom, kom ut och hjälpte oss. Hon är en travtjej och hon visade hur hon hade gjort med honom. Det räckte med att hon spände för och av två gånger så var han lugn sedan. Nu kan min sambo sätta för honom själv:rofl:

Grejen är att han är en väldigt fin bruksnordis och vi vill gärna kunna köra honom med en större vagn och dra stock i skogen. Det är väl inte för sent att lära honom detta när han är 10 år? Hur går man bäst till väga tycker ni? Vi har själva en ganska god uppfattning om hur man borde göra men tänkte att det inte kan skada att fråga någon mer...:smirk:

Kan ju berätta att jag och sambon lärt oss körning av en kompis + en gammal hästgubbe som kan mycket. Vi har kört min andra nordsvensk från det att hon var 3 år till hon var 5 år (nu är hon tyvärr skadad och kan inte köras) Så vi har ca tre års körerfarenhet (Obs! Det var inte vi som körde in henne).

Tacksam för svar!

Sv: Endast körd med rockard - vill köra med vagn!

Ja då är det väl bara att sätta igång med den riktiga körträningen, fram med draglinorna och koppla en i taget, lägg mot benen och doppa i marken medans ni tömkör.
Om allt går bra så koppla till en svängel, som en går med bakom och styr, lägger mot benen låter släpa etc.
Så småningom om allt funkar så tag ett stadigt vinterrede eller en skakelsläpa, ha en medhjälpare som håller ut den i svängarna i början.
Skynda mycket långsamt och låt allt mogna i hästens huvud, sen allra sist kommer fyrhjulsvagnen.

hej jag körde in min fjording som 12 åring och det gick aldelles utmärkt, jag tillochmed plöjde med honom, pga att han dog har jag nu skaffat en a-ponny han är 11 år och jag håller på att köra in honom, det tar längre tid med en äldre häst, för dom behöver komma ihåg hur man lär sig, min erfarenhet är att det inte är svårare med en äldre häst man får bara ta det lite långsammare då dom inte är riktigt lika snabba i hjärnan längre:smirk:

Instämmer med föregående inlägg

Vill bara tillägga att en stor skillnad mellan 2- hjul o 4-hjul är att det går åt fanders om hästen får för sig att backa okontrollerat med 4-hjul. Så hästen bör vara ordentligt trygg.

Min häst hade också bara gått med lättare vagnar när jag köpte honom, har nu i vinter börjat komma igång med att köra rissla, han blir rätt så pigg när det blir så pass stor skilnad i tyngden men det går bra endå. Han är nu 17 år så det är aldrig för sent att lära sig:)

Var han van vid att ställa sig i skaklarna eller som min van vid att man tar skaklarna över honom? I o med att min bara är körd på trav vis är han inte van vid att stå skaklaran och vill inte göra det helst. Nåt tips på hur man tränar det bäst?

Oj nu gär jag nog inte rätt nära skriver här... =(

Då får du träna på det.

Börja med att låta honom gå flera gånger tvärs över skacklarna, som kavaletter ungefär. När han kan det, så fortsätter du övningen men lägger in en halt, där han stannar med antingen framben eller bakben mellan skacklarna. Han ska stå lungt innan du fortsätter övningen.
Det är bara bra om han slår emot lätt med hovarna, så han lär sig var grejorna är. Nästa steg är att när han står med bakhovarna i skacklarna vända upp framdelen, så att han står i vagnens riktning.

Tänk på att du kan få lägga flera dagar på den här övningen! Hästen måste stå lungt innan du fortsätter. Mycket beröm! Prova också när hästen står still att lyfta skacklarna helt lätt och släppa ner dom på marken så att det låter, på så sätt blir han trygg även om man råkar tappa skacklarna, för sånt händer!

Du kan också lära honom att rygga i, men min erfarenhet är att den här metoden brukar gå ganska bra.

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 925
Senast: Lynxsa
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 881
Senast: Cambrie
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 701
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama