Endast grovfoder?

belle

Trådstartare
Det finns många liknande trådar om detta, jag vet. Men vill ha lite "nyare" åsikter kring detta.

Alltså, räcker det med att endast fodra med hösilage (givetvis bra sådant!)?? En studie som gjordes nyligen säger det Fri tillgång isåfall tycker jag, och en mineralbalja i hagen. Så vad tror ni?
 
Ja hästar klarar sig utmärkt med hö och mineraler om hästen äter så mycket hö som dom behöver, klarar hästen fri tillgång på hö så är det kalas några äter för mycket hö vid fri tillgång dock och några få äter mindre.

Skippa mineral baljan för du har ingen aning om hur mycket varje häst får i sig.
 
Min 5 åring har klarat sig bra på fri tillgång på hö och mineraler hela livet, såklart med höanalys osv. Han var en riktig tjockis när han kom till oss dock, men genom att byta silaget på natten till halmblandad silage så gick han ner rätt så många kilon. Och nu efter sommaren har han börjat förlora de sista kilona och är nästan normaltviktig (drar man med ett finger över revbenen så känner man de bra, dock inte om man bara klappar över revbenen). :banana:

Han kommer gå på fri tillgång den här vintern också. Jag vill inte ha en häst som börjar hetsa över maten, går hungrig och ev får magsår. Och jag vill att han får tillräckligt med fiber av grovfodret och inte så att jag drar ner på grovfoder bara för att ge han mer kraft. Nä, fri tillgång funkar fint och man har en glad, mätt häst. :D

Mineralbalja tycker jag känns osäkert, men jag har ingen erfarenhet av det.
 
Fritillgång finns det ingen anledning att ge bara för att man enbart ger grovfoder. För en lättfödd häst kan det bli katastrof! Man räknar ut vad hästen behöver och ger de antal kilon man kommer fram till helt enkelt och sedan justerar man vid behov beroende på hur hästen svarar. Mineralbaljor är en kvarleva ifrån forntiden då man hade någon märklig föreställning att hästar kunde känna vilka mineraler de behövde vilket de självklart inte gör. En mineralbalja slickar hästarna på för att det är melass i och det är mycket osäkert om hästen får i sig rätt mängd och om det verkligen blir en bra balans på mineralerna ihop med mineralinnehållet i grovfodret. Det är mycket bättre att räkna ut vad hästen faktiskt behöver för mineraler och ge hästen det.
 
Det hänger helt och hållet på grovfodret, men visst finns allt som hästen behöver i grovfodret så finns det egentligen ingen anledning att ge något annat, så länge hästen får i sig det den behöver. :up:
 
Ja, absolut om värdena på hö´t är bra. I år fodrar jag i stort sett enbart med hösilage och mineraler (och 2 dl betfor för att få ner foderjäst) till min SWB. Funkar hur bra som helst. Förra året fick vi plussa på med Krafft muskel då proteinet låg lite lågt. Behöver ingen extra energi - det finns det gott om ändå :bump:
 
Första gången jag ställde mitt halvblod på fri tillgång var jag orolig för att han skulle gå upp en massa i vikt. Det blev precis tvärtom, han gick ner och höll sig på sin idealvikt. Jag var dock tvungen att ge honom lite extra protein.
Nu är han tyvärr borta och jag har en kallblodstravare. Jag tror inte han skulle må helt bra av fri tillgång även om jag absolut inte vill ha en häst som blir mattokig och går hungrig mellan fodergivorna. Då ökar jag hellre träningen. Utöver hö får han en näve betfor och två nävar lucern just nu, plus lite mineraler och e-vitamin.
 
Här har vi två hästar som inte ens kan gå på fri tillgång på halm för att de går upp i vikt.......
 
Hej!

För mig är det självklart att ge mycket grovfoder - så mycket det bara går utan att hästan blir fet. Min kan inte gå på fri tillgång, hon slutar aldrig äta och blir tokfet (vi har testat och har gett det över 6 månader sen var det inte längre försvarbart med fetman. Jag red 2 timmar/dag och hon gick inte ner ett dugg). Hon får ca 12 kg grovfoder/dag, brukar vara 3-4 kg halm i det.

Mineralbalja är jag också tveksam till, av samma anledning som övriga.

/Lavinia, som just nu har frysen full med silage som ska analyseras.
 
Ja hästar klarar sig utmärkt med hö och mineraler om hästen äter så mycket hö som dom behöver, klarar hästen fri tillgång på hö så är det kalas några äter för mycket hö vid fri tillgång dock och några få äter mindre.

Skippa mineral baljan för du har ingen aning om hur mycket varje häst får i sig.

Låter bra tycker jag Bör man ge vitaminfoder utöver grovfodret? I lämplig portion såklart
 
E-vitamin behöver alltid tillsättas när hästen inte går på bete. Om har du årets grovfoder behöver inga andra vitaminer tillsättas.

Jag hade då tänkt att ge linfröolja med E-vitamin tillsammans med några morätter, ( så att det går ner) ☺️
På nåt sätt känns det att detta ej räcker :// men enligt flera nyare studier (svenska) sägs det ju att enbart grovfoder håller hästarna friskare, och även samma engerginivå ::
 
Jag hade då tänkt att ge linfröolja med E-vitamin tillsammans med några morätter, ( så att det går ner) ☺️
På nåt sätt känns det att detta ej räcker :// men enligt flera nyare studier (svenska) sägs det ju att enbart grovfoder håller hästarna friskare, och även samma engerginivå ::

Du får räkna på om e-vitaminet i linfröoljan räcker isåfall. Annars får du tillsätta extra.

Huruvida grovfoder räcker beror helt på vilka värden grovfodret har och vilka behov din häst har. Om grovfodret passar din häst så går det utmärkt att enbart ge grovfoder och de mineraler som fattas.
 
Första gången jag ställde mitt halvblod på fri tillgång var jag orolig för att han skulle gå upp en massa i vikt. Det blev precis tvärtom, han gick ner och höll sig på sin idealvikt. Jag var dock tvungen att ge honom lite extra protein.
Nu är han tyvärr borta och jag har en kallblodstravare. Jag tror inte han skulle må helt bra av fri tillgång även om jag absolut inte vill ha en häst som blir mattokig och går hungrig mellan fodergivorna. Då ökar jag hellre träningen. Utöver hö får han en näve betfor och två nävar lucern just nu, plus lite mineraler och e-vitamin.
Det här stämmer bra på vad som hände med min häst. I början när han kom så åt han väldigt mycket, men sen när han märkte att maten inte försvann så lugnade han ner sig. Nu vet han ju att maten aldrig tar slut och därför äter han bara när han är hungrig, och på så sätt har han gått ner i vikt. Verkligen superskönt bara man stod ut de där veckorna han åt, åt och åt. :)

Tror det är ganska vanligt att det blir så, men sen ger ägarna upp efter några dagar/vecka och säger att hästen inte slutar äta, eftersom man självklart blir stressad själv av att hästen äter för mycket (menar dock inte Lavinias häst nu, henne har jag hört mycket om förut och vet att hon inte kan gå på fri tillgång).:p
 
Nej det funkar inte.

Eller du kan ju analysera ditt grovfoder för Selen o se om det finns tillräckligt, jag har lärt mig att det råder brist i typ hela Sverige. Alltså behöver du ge Selen. Finns tillsammans m e-vitamin vilket också bör ges när hästen inte går på växande gräs.

Salt behöver du också alltid ge. Oftast även jod - jag tar jodsalt.

Makro- o gärna även mikromineralerna får du analysera ditt grovfoder för o räkna ut hur mycket hästen får i sig samt vilka kvoter och korrigera vid behov.

Men sen var det allt! Om ditt grovfoder innehåller lämplig mängd energi och smältbart råprotein såklart.




Det studierna påvisar är att har man tillräckligt bra grovfoder anpassat till individen man fodrar är att det FINNS INGET BEHOV AV ATT GE KRAFTFODER. Det är vad de menar med att hästen klarar sig bra på och faktiskt mår bättre av att endast äta grovfoder.
 
Har för övrigt också en tjock ponny som kan äta iaf 50 % över energibehovet vintertid o vara bra i hullet (fri tillgång) o som äter när han vill ha mat. Sommartid blir han tjock så fort han inte kan ridas relativt hårt. Den andra hästen är en arab som är en riktig hetsätardonna (pga henne är vi noga att maten inte ska ta slut) som står mer vid maten men ändå oxå är fin i hullet på vintern. Över förväntan! Alltid haft fodring 4 ggr/dag innan med betydligt mindre grovfoder (eftersom ponnyn var fin i hullet på den mängden).

Är ju dock noga med vad jag köper för grovfoder såklart låg energi och/eller hög kvot. I år är första gången de kommer stå på kvot 6, alltid varit högre innan just eftersom de är lättfödda (så man hade kunnat begränsa/byta mot halm on de visade sig bli för tjocka).
 
Ang salt, en del säger att det räcker med en saltsten i hagen, håller ni med?
Jag rider inte särkilt hårt, vi lullar mest i skogen, och sällan min häst blir riktigt svettig.
 
Ang salt, en del säger att det räcker med en saltsten i hagen, håller ni med?
Jag rider inte särkilt hårt, vi lullar mest i skogen, och sällan min häst blir riktigt svettig.


Bara o räkna hur mkt hästen äter. Ca 25 g vanlig salt brukar vara grundbehovet för en 500 kgs häst. Alltså utan tillägg för om den svettas. Oftast äter de inte tillräckligt.
 
Mitt halvblod slickade inte på saltstenen så han fick extra varje dag, året runt. Jag vet inte hur jag ska göra med kallblodet nu, han gillar saltstenen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 193
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp