Enbart "hopprädd" med min häst

L

louisewendt

Hej!
Jag har ett stort problem när det kommer till hoppningen, nämligen att jag blir osäker på högre höjder - desto piggare häst, desto mer osäker. Om jag har en häst som jag känner att jag har kontroll på så är det ingen fara när hindrena inte överstiger ca 1m. Min nuvarande foderhäst är en hetsig arabdam på 10 år & älskar att hoppa i full fart & högt över hindrena - jämfota elr kasta sig över. Detta har gjort att jag har blivit allt mer orolig & tillbakadragen vid hoppning, speciellt vid lite högre hinder - så just nu känns det enbart helt säkert med upphöjda bommar & travhoppning på 40 cm typ. Har inte heller tidigare lyckats hoppa särskilt mycket i galopp då hästen blir för stressig & hetsig. Om min häst bara sprang fort mellan hindrena hade det inte varit något problen - men hennes galna hopp gör mig orolig, hänger allt för ofta om halsen på henne ... Förra klubbtävlingen brakade hästen in i en vägg med mig, pga "dumheter" från hästens sida.. Jag skadade då hela armen & handleden , ryggen litegrann & fick ett långt ärr i ansiktet som fortfarande syns relativt tydligt. Det hjälpte inte mig att bli säkrare med hoppning direkt. Har inte kunnat hoppa denna hästen särskilt mycket pga tidigare skada hos hästen, men nu ska vi igång efter säsongen & hästägaren undrar varför vi ligger på en sådan låg nivå i hoppningen. Andra hästar är inget problem, även om dem är hetsiga & busiga. Skulle verkligen behöva lite hjälp med detta problemet då det verkligen förhindrar våran utveckling - jag älskar egentligen att hoppa - gärna högt & i full fart! Tips, råd elr annat hjälpsamt ? - tacksam för allt! :angel:
 
Sv: Enbart "hopprädd" med min häst

Träna tills du får den kontrollen på hästen, låter som att hästen springer på som den vill och det är ingen mening att börja hoppa högre då, jobba med bommar och lägre hinder, så låga att du känner att du själv inte behöver lägga fokus på dem, och rid hästen mellan hindren, den ska svara framåt och tillbaka, du bestämmer hästens tempo. Ur det sedan kan ni hoppa högre, låter som att hästen rusar och egentligen är svag. Jobba mkt gymnastik serier för att stärka hästen o låta den hoppa "själv", då brukar de slå av på takten. Skaffa en tränare som kan hjälpa dig.
 
Sv: Enbart "hopprädd" med min häst

håller med, låter som mitt problem med ;) du är inte ensam. Jag är en allt i allo ryttare, gillar både dressyr och hoppning. Mina ena pålle är het men hoppar gärna, jag har bara hoppat 65cm som högst med honom pga att jag inte har kontrollen mellan hindren om vi skulle höja, mitt mål är att hoppa mer kontrollerat och högre, så vad har jag gjort? Jo jag tar ut en tränare var 14dag och vi har helt enkelt börjat från början med dressyrens grunder och lydnad och nogrannhet i ridningen, jag vill tillägga att jag själv ridit in honom. Nu efter ett par månader känner jag att han faktiskt är mycke bättre på banan och vet att där gäller träning och lyssna, så nu ser jag fram emot våren så det blir bättre underlag så tänker jag ta hopplektioner med ;)

så jag tror att satsar du på lydnads träning utan hinder och lyckas där, är det bara att ta fram hindrena sedan och ta med lydnaden på de lektionerna med ;)

du ska rida hästen framåt, hästen ska inte rusa ;) sen kan jag säga att jag gillar bara hoppa denna hästen, för mina andra två är mycket lugnare men deras hals sitter lägre och kroppen är längre vilket gör att det inte känns som man har någon häst under sig när man hoppar, medan denna lilla heta sak har mer en sporthäst modell så även att han är het känns han säkrare att hoppa ;)

Lustigt igentligen;)
 
Sv: Enbart "hopprädd" med min häst

har också en "hetsig" foderhäst som har lite annorlunda hopp teknik, då hästen är 20 år så hoppar vi sällan och bara lågt. men när vi hoppar så kastar hon sig över hindrena i super runda språng :rofl: väldigt svårt att hålla balansen i överkroppen över hindret, blir alltid mantag och super tight knäslut för att inte störa hästen och inte komma ur balans.

hästapollen rusar inte, men hon stressar upp sig för för att det är sååå roligt att skutta, dvs gummiboll innan hindret, groda över, super cool 4åring efter.

för att hålla koll på henne över hindret så försöker jag rida fram extra mycket, rakt fram mot hindret rakt fram efter. bara åka med och inte störa för mycket. när man rider mot 2 hinder på linje så hoppar hon mer normalt efter ngn runda.

min egna häst rusar efter hindret och kan vägra om jag fegar, men hennes språng är mycket lättare att följa än 20åringens ^_^.
 
Sv: Enbart "hopprädd" med min häst

Zipp2010 - Jag har kontroll på hästen & den springer absolut inte på som den vill. Bommar & lägre hinder hanterar hästen på samma vis. Hästen fungerar utmärkt att rida mellan hindrena - men inte över hindrena. Om jag låter min häst hoppa mera "själv" blir takten desto högre, samt vägringar & krascher in i hindren - har redan testat detta tyvärr. Min tränare hjälper mig avsevärt.

LisaY - Det fungerar utmärkt när det inte är hinder framme - 100% lydnad. Hästen rusar när hindret närmar sig & det är en stor del av problemet eftersom hästen inte tänker på vart hon placerar hovarna.

Buck - Har själv också problem med balansen i överkroppen då sprången har en sådan otrolig kraft som svungar en framåt. När jag "bara åker med" litegrann blir allting värre, mer stress, mer rus, mer tempo och galnare hopp - ibland krasch. Hoppa serie är galet kul enligt min lillplutt - hålla andan & be en bön får matte göra då! ;) Genom att hela tiden svänga, inverka, ställa lite hit & dit så lugnar hon sig, hoppa på liten volt är ett bra exempel.
Min pålle blir avsevärt mycket lugnare efter hindrena - elr så är det pga mig - att jag andas ut & efter hindrena typ. Om jag fegar blir det också tvärstanningar - men det är bara bra då jag kan få skärpa till mig & inte åka häst! :)

Tack för svaren! Problemet ligger inte hos hästen - utan JAG vill ha hjälp på hur JAG kan bli säkrare i hoppningen - självförtroende boost typ. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358
Träning Hej! Jag tänkte fråga er andra om ni skulle kunna hjälpa mig, Det är så jag älskar verkligen att hoppa och har tävlat upp till 70cm på...
Svar
0
· Visningar
824
J
Ridning Mitt arabsto är extremt hetsigt av sig, hela tiden, det spelar ingen roll vart man rider elr om man rider dressyr, hoppning osv.. Jag...
Svar
16
· Visningar
3 715
Senast: Pali
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp