Enbart hallsremm i trsp??

Amazon

Trådstartare
Finns det någon som har kört sin häst i transport med bara en halsremm?? Går det öht, eller är det stor risk att de gör sig illa då?

Har en pålla som är sydd över nosryggen, men jag skulle behöva köra henne till klinik för att utreda en hälta.

Vill inte ha grimma på henne på grund av stygnen och att det nog gör jävligt ont att ha något sitta över det sydda jacket!

Sv: Enbart hallsremm i trsp??

Det är klart att det går:)

Jag hade dock använt en halsrem av läder just pga skade risken.

Jo, det var ju en sådan jag hade tänkt mig.

Då ska jag fixa fram en sådan och börja träna. Kan ju kanske bli lite annorlunda att lasta på och av med bara en rem.. Dvs ingen styrning av huvudet.. #funderar#

Ett tips är ju att ta på ett träns utan nosgrimma på just när du lastar o sen binder hästen i halsremmen, då har du ju styrningen så att säga

Efter att ha sätt en häst ta sig upp och fastna mellan väggen och taket i stegrande ställning är jag ganska kinkig med detta att verkligen sätta fast hästen ordentligt och inte låmna för lång lina. Men samtidigt är detta som allt annat väldigt individuellt.

Han man en transportlugn häst som hellre står lös så kan det väl vara jättebra. Bara man ser till att hästen inte kan fastna i något och jag personligen skulle aldrig låta den stå där utan övervakning med kamera eller liknande.

Kan ju inte ha träns heller, passade på att ta bort en "underjordisk" vargtand i förrgår när vet. var ut och sydde ihop nosryggen.:crazy:

Glömde ju fråga vet när man törs ha bett i munnen igen utan att orsaka onödigt obehag!

Annars har nog det fungerat bra:bow:

Tintilar:
Hon står bra i transporten, så jag är inte orolig att hon ska klättra över bommen. Men ska binda henne lite kortare för säkerhets skull.

Senast ändrad:

Ja, det händer säkert inte jätteofta att de klättrar över. Men man kan ju ta det säkra före det osäkra sålänge hästen inte blir orolig av att stå bunden kort. :)

Jag tänker mer hur det ska gå att göra hältutredningen i bara halsring? lasta och åka är nog inga problem om hon är van men på klinik kan de ju bli lite bökiga, klarar du henne i bara halsring då?

Ullis

Det hoppas jag :angel:

Nä, skämt åsido.
Jag är inte så orolig över det. Hon lyssnar väldigt bra på röst, hand och kropps komandon. Och hon är väldigt cool i sinnet. Men man kan ju aldrig vara stensäker.

Ska vara på kliniken på tisdag. Och om hon har läkt bra i ansiktet får hon ha grimma där inne. Annars blir det ringen.

Hon brukar ju sköta sig väldigt bra inne på kliniken och även på helt nya ställen. Brukar inte hetsa upp sig över andra hästar heller.

Ska lastträna henne i halsring fre,lö och sö så jag märker väl då om det inte kommer funka. Isf får jag avboka och vänta tills hon läkt i munnen och på nosryggen. Men jag vill ju få henne kollad så fort som möjligt...

Det e klart att det går :D:angel: sålänge hon inte får panik elr sånt :D

Hoppas det funkar!!

Är det stygn över heeeela nosryggen? Tänkte annars om man kunde justera grimman på nått sätt så stygnen går fria?

Nästan! Såret är ca 7 cm långt.

För att grimman inte ska ta i, får jag spänna ut den max, och då hänger den på yttersta kanten av nosbenet. Dels så kan hon ju krypa ur grimman då, och dels är det ju lätt att skada nosbenet, och det känns som hon är justerad så det räcker ändå just nu.:eek:

Att sätta grimman så nosdelen hamnar ovanför såret blir knepigt åxå då hon är ganska bred. dessutom hamnar remmen nästan under ögonen.

Jag kan försöka lägga ut en bild på ansiktet senare i dag.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama