enbart filt

F

froggy

kan man ha enbart filt under westernsadeln? eller måste det vara något mer?

Sv: enbart filt

nope! jag har ibland både en pad OCH en filt beroende på padens tjocklek.

Och paden ska vara minst en halv tum när man klämmer ihop den . Dom kan se tjocka ut , men en del innehåller bara luft.

Egentligen så borde väl tjocka filtpaddar vara det bästa under en sadel? Som inte kläms ihop något... Jag har sådana där paddar med fluffig teddyundersida samt en i neopren, och de blir väldigt tunna och ihopklämda om jag tänker efter :crazy:

Ingenting slår en tjock pad av filt.
Att rida med enbart en tunn filt under sadeln är rena dumheten. ( men det finns det ju gott om!)

de tunna filtarna är väl bara till för att dölja att man har en "ful" pad?

Filten ska ligga dubbelvikt mellan paden o hästen, lättare att tvätta en filt än en pad, o så fungerar den som en mjuk "stoppning" mellan hästen o paden.

kan man ha enbart filt under westernsadeln? eller måste det vara något mer?

Läste i en Pat Parelli bok om att man ska klämma igenom paden/filten med pekfingernageln mot tummen, och om man känner pekfingrets nagel på tummen genom paden/filten så är den för tunn. :idea:

Paden bör i alla fall vara en halv tum när den är hopklämd, annars är det inte mycket att komma till gud med. Meningen med paden är att den ska "jämna ut" skillnader mellan hästryggens form och sadelträets. Det finns ju som bekant ingen stoppning under en w-sadel så där kommer paden in. Fleecen eller fårskinnet under sadeln trycks ju ihop så den har ingen betydelse mer än att hålla paden på plats genom friktion.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: Diabetikern
·
Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: skiesabove
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈