Enäggs tvillingar?!

Behati

Trådstartare
Har precis kommit hem med mitt sto för en 30 dagars koll, då hon vid insemination hade två ägg.
Nu visar det sig att hon har enäggstvillingar!

Detta ska väl inte vara möjligt?!?!?:confused:

Vet är helt tillsig och vet inte vad h*n ska göra.....

Någon som har erfarenhet?

Sv: Enäggs tvillingar?!

Berätta hur det ser ut då:), jag har bara sett tvilling fast från olika ägg sas, :)

sedan om det är enägg så är det uteslutet att klämma så då är väl det bästa att spruta bort det?:)

tyvarr var innte jag med och sag da jag ar utomlands och jobbar, men enligt mamma som sag det pa UL, sa ar det bara en fosterblasa men tva navelstrangar.
Vet blev som sagt helt till sig, och visste inte vad hon skulle gora. Hon skulle ringa runt till olika stationer oc hora om deras erfarenheter for enligt henne sa kan hastar INTE fa enaggtvillingar.

Vi fick tid om 10 dagar igen for att kolla henne igen och da kommer det forhoppningsvis vara nagon "expert" som kollar ocksa.

Enligt J. Newcombe artikel i Journal of Equine Veterinary Science så säger han att drygt 2.6% av tvillingar i häst var enäggs (monozygous).

"Observations based upon ultrasonic examination in early pregnancy of over 6000 brood mares between 1988 and 1995 identified 956 sets of multiple pregnancies. Ovaries of all mares were examined during estrus and up to four days after ovulation, and again at early (13 to 17 days) and later pregnancy diagnoses. By detailed recording of all identifiable follicles and corpora lutea, it was concluded that 18 twin and seven triplet pregnancies resulted from only single and double ovulations, respectively. The apparent incidence of monozygous twin embryos was at least 2.6%."

Kanske din veterinär inte är så van eftersom en 30 dagars graviditet ser ut som en fosterblåsa med två navelsträngar. Om du kollar på den här websidan och på bilden "At 33 days" så kanske du ser vad jag menar.

Early Equine Embryology

Det finns en annan intressant sida om tvillingar och många bilder på ultraljud att titta på om man vill jämföra på denna sida (bilderna ligger längst ner på sidan).

Twins

Senast ändrad:

Så det var ditt sto :angel:
Pratade med vår kära vette om det idag när jag hämtade min, h*n var ganska fascinerad! och jag också så vi började prata lite smått och det är ju mycket troligt att det finns chans för det det är bara att ultraljuds apparaterna helt enkelt varit för dåliga för att man ska kunna ha sett det tidigare.
Det förklarar ju varför en del ston kastar/föder tvillingar fastän man inte hittat två fosterblåsor...

Varför skulle det liksom inte kunna funka på häst när det funkar på andra djur :confused:
(ska läsa på länkarna Melynda lagt in strax..)

Har för mig det stod på buke förra året om ett annat sto med enäggstvillingar.

erfaren skulle jag nog vilja saga att hon ar, men visst alla kan ha fel...

Jag kan inte saga med sakerhet att et var exakt 30 dagar igar nar hon kollades, kan ha varit over likaval som under...... men jag ska forsoka kolla upp mer exakt.

japp det ar min=)

Men jag ar lite orolig faktiskt! vill ju inte utsatta stoet for fara, da tar jag hellre bort dessa och borjar om fran borjan.

Jag skummade igenom den sista artikeln och kopierade detta, så det låter inte så troligt att det verkligen är monozygous twins.

Twins in the horse are unlikely to be identical. Almost all cases of twin pregnancy are expected to be related to multiple ovulation, although at least two occurrences of monozygotic twin pregnancies have been suspected 7,8 . The reason for lack identical twin formation in the horse is probably related to the capsule 9 . The capsule forms in equine embryos aged around 6 days, shortly after their entry into the uterus 10,11 . When embryos were cultured prior to the formation of the capsule, hatching occurred similar to as occurs in the bovine 11 , however when embryos were cultured after formation of the capsule the zona pellucida continued to become progressively thinner and finally fell away from the developing conceptus. Other species that do not have a capsule, such as sheep, cattle and humans, all have the ability to routinely give birth to identical twins which apparently form from pinching of a hatching embryo by the zona pellucida.

Hur som helst är ju tvillingar oönskade hos häst. Finns mycket intressant information i artikeln om hur stoet på egen hand klarar fosterreduktion.
Ultraljudstekniken är ju ganska ny, tippar slutet på 80 talet att det började användas. Tidigare kunde man ju bara rektalundersöka och ev. klämma, och det gjordes ju betydligt senare än vad man kan undersöka med UL.
Har någon en känsla för om tvillingdräktigheter ökat som en följd av att fler ston sprutas igång till brunst, därmed ökande risk för dubbel ovulation.
Eller beror det på UL diagnostiken som ser många tvillingar tidigt som senare skulle ha naturligt reducerats.

Jag hade nog också sprutat bort och sen prövat igen. Laptop var det på den va? :)
Om jag får min dräktig utan större problem och får rätt kön på fölet nästa år så ska jag använda resten av min Laptop sperma på min märr nästa år. Så blir vår kära vette glad när det blir mer plats i frysen :)

Tror inte hon tagit fel på att det är en vanlig fosterblåsa men sure alla kan missa och med en ny ultraljuds apparat som visar allt mycket tydligare så är kanske risken högre. Men stoet skulle väl kollas snart igen om inte jag minns fel?!

nä, jag tror inte heller det är fel det hon ser, men hon skulle kolla med sina kolleger i morgon så jag lär väl ha lite mer info om hur läger set ut för oss snart.

Ja det är den som jag la Laptop på. Har ju en dos kvar som jag hade tänkt förvara hos vette, men den kansek blir till användning iallafall.

Det hon kunde säga i dagsläget är att den ena är mindre än den andra, så för mig låter det som om hon är ganska säker på sin sak.

Jag ska prata vidare med olika kontakter från både Sverige och USA och se vad de säger, men de jag pratat med hittills låter det som om de vill att jag ska låta det gå sin gilla gång och se vad som händer. Men jag är absolut itne intresserad av att använda mitt sto som någon slags "försöks kanin"

Vi har tid att åka och kolla henne igen om 10 dagar, eller om hon ev fick kontakt med någon som hade större erfarenhet så vi fick åka dit istället.

btw så var mitt andra sto dräktigt också:D 3 bebisar på 2 ston:o

Låter bra, ska bli spännande att höra fortsättningen på hur det utvecklas!

Orättvist på 3 på två ston, jag nöjer mig med en på ett sto! Sa till vetten idag att det vore ju attans om hon bryter våran svit på dräktigt på första försöket på mina ston :P

haha1 ja hon verkar bra på att få dräktigt på första, dock tog det ju två gånger på den andra, men jag har en känsla av att det berodde på stress från stoets sida! hon var ju tvungen att få lugnande varjde gång hon skulle in i stallet:crazy:
Olycka i transport har gjort henne claustrofobisk (stavning?) och efter att varit inne i smeinspiltan en gågn så ville hon inte in i stallet efter det:o

lovar att uppdatera så fort jag fått några news! är både väldigt intressant, men lite läskigt är det allt!

Hör jag inget från dig så hör jag ju från du-vet-vem :angel:

Stackars liten, min ena märr var lite stingslig i början när hon skulle undersökas första året så den fick också lugnande, men hon försökte mest sparka... :o

liten uppdatering..

Vette tycker att vi ska låta det gå sin naturliga gång, då hennes kollega varit i samma situation tidigare, men då har det mindre försvunnit av sig själv.

Dock är jag lite osäker på hur jag ska göra, för när jag pratade med Helsingborg så tycker de att vi absolut ska ta bort det (dem) då det löper stor risk att det itne blir något alls eller att tvillingarna föds med deffekter eller att stoet inte klarar sig. De sa även att det kan gå vägen som insem vette säger, men att man inte ska chansa.

Fick också infon att de måste bort innan dygn 35, för efter detta och man tar bort och vill insem igen så kommer det inte ta sig....

Jobbigt jobbigt. hon är idag på dygn 33, så det blir snabba ryck isåfall.....

Vad hade ni gjort, är så velig

Åh va jobbigt!!

Men jag hade nog sprutat bort för säkerhets skull...

Väldans vad jag hade blivit kluven, för som sagt det kan ju lösa sig av sig själv som vår vette säger.. Men better safe than sorry...

Hej! Måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur du gjorde och hur det har gått!???

Fick också infon att de måste bort innan dygn 35, för efter detta och man tar bort och vill insem igen så kommer det inte ta sig....

Av vilken anledning tar sig inte stoet om man sprutar bort efter 35 dygn? Nyfiken eftersom jag själv har ett sto som ofta släpper två ägg och varit dräktig med tvillingar åtminstone tre gånger...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 000
Senast: tomte
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka