Ena hoven har flytit ut! - varför?

C

cerrox

Min Prins är konvalescens & har varit det den största tiden sedan i mars i år....det har varit hältor hit & dit & han har då fått massa diagnoser hit & dit & har blivit behandlad & friskförklarad för att sedan sättas igång lugnt, men har snabbt blivit halt igen....har bytt klinik & nu verkar vi har kommit en bättre bit på att lösa problemet då stora ryggproblem har hittats & är under behandling, men ännu har vi inte tagit oss loss ur den onda cirkeln, men förhoppningvis är vi på rätt väg....

Över till det där med hoven, för ca 2 månader sedan någonting så märkte jag att höger framhov hade flytit ut på insidan, konstigt tänkte jag, bara några veckor sedan hovslagaren vart där....men hovslagaren kom & rättade till det så gott det gick, kom igen efter ytterligare 3 veckor & nu har det gått 3 veckor igen & hoven fortsätter att flyta ut....ser hel mysko ut!! Hovslagaren ska ju inte behöva komma vart 3:e vecka för att enbart fixa till denna hoven så att den inte tappar sin form helt, men fortsätter det så måste han ju göra det.... men jag undrar hur det kan bli såhär, att den fortsätter att växa fel, något måste det ju vara som orsakar det här då det inte har varit såhär innan??! Kan tillägga att efter dom 'stora' problemen har behandlats/är under behandling så börjar det synas mer & mer problem fram. Misstänker något problem i carpus (funderingar har gått kring lösa benbitar eller pålagringar) då han har blivit gallig där mer & mer (sedan klinikbesöket), främst vänster, samt reagerade kraftigt på böjprov (ska dock tillägga att han inte är bedövad fram, gör nog det på ÅB), både när man böjer (gillar inte det alls) & när han springer iväg + att han länger sej sämre & sämre fram (sedan klinikbesöket), är innan behandlad för carpit, men inte röntgad (blir nog dock det på ÅB). Funderar på om den plötsliga utflytning av hoven kan ha något samband med detta? Har aldrig sett något sådant innan då det enbart är på insidan av höger fram, alla andra hovarna ser bra ut & det är nog inget 'fel' som har uppkommit pga hovslagaren, då han är duktig på det han gör & han skos med jämna mellanrum 6-7 veckor & har aldrig hafy problem innan, veterinären har berömt att hovarna ser fina ut, glömde dock att fråga om hoven på förra besöket, vart dock nyverkad då så syntes ju inte jätte mycket då. Men det som gör mej fundersam är att hoven fortsätter att växa så trots hovslagaren rätta till den!!!?....

Ska försöka att fotta en bild imon så det är lättare att se vad jag menar, men fram tills dess..... så vad är era funderingar & erfarenheter kring det här??

Sv: Ena hoven har flytit ut! - varför?

Det finns två olika teorier om det där med utflytningar..

Den ena är att den utflutna sidan inte belastas och växer där med "fritt".

Den andra är naturligtvis att den utflutna sidan belastas och därmed just flyter ut.

Min pålle har pålagringar på utsidan av carpus (båda fram, värst höger) och han är mer utfluten på utsidan.
Det skulle alltså betyda att han inte vill belasta utsidan och då flyter hoven ut.
Eller så kan man se det som så att han belastar insidan av hoven så hårt att den blir så rak att utsidan ser utfluten ut, men egentligen är det insidan som är bekymret.

En massa svamel sent på natten men kanske finns där något att fundera på?

Till Borkans utmärkta svar vill jag lägga till: Det tar ungefär ett år för hoven att växa från kronranden ned till marken.

Byt hovslagare
Varför det? Menar du att det är hovslagarens 'fel' att hoven har börjat att flyta ut? Berätta gärna mer varför du tycker som du gör....

Tack för dina svar......fick läsa det några gånger, men jag förstår nog vad du menar.....mao så är det inte omöjligt att detta med hoven kan ev. ha ett samband med problem i carpusHan är ju gallig på framsidan lite mer inåt båda carpus & det är höger insida hov som har flytit ut....har jag förstått det rätt så vill han antagligen inte belasta insidan då & det är därför den flyter ut &/ att han belastar utsidan så mycket att utsidan blir så rak & då ser insidan utflyten ut & det är där problemet sitter......stämmer? Det låter ju logiskt iallafall...ska ta upp det med hovslagaren när han kommer & diskutera det liter mer & givetvis ska jag prata om det med veterinären också på ÅB...

Tack igen för dina svar, detta fick mej att tänka till.....

Till Borkans utmärkta svar vill jag lägga till: Det tar ungefär ett år för hoven att växa från kronranden ned till marken.
Mao så har han antagligen belastat hoven såhär ett bra tag!?.... för hoven VÄXER väl fel, den kan väl inte flyta ut sedan!!!?? ;)

En hästhov i balans och rättverkad får inte utflytningar.
Det är ett teckan på att något är fel. Och reagerar din hovslagare inte nämnvärt på det skulle jag byta ja.. Eller be honom åtgärda det

http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

http://cvm.msu.edu/news/press/navicular.htm

Mumin
Om du läst hela trådskaparens inlägg så ser du att hovslagaren verkar hästen rätt men att hoven växer iväg ur balans på 3 veckor.
Det är alltså problemen i kroppen som gör att hoven växer ur balans.
För att hoven skall va i balans måste kroppen va det också.
Jag hoppas du förstår detta.
Och visst det finns Skopåspikare som verkar snett och ger hästen problem i kroppen,men i detta fall låter det som andra problem orsakar hovproblemen.
Har tex hästen smärta och belastar sin kropp snett blir hovarna också felbelastade med obalans som följd.

Min hästs bakhovar flyter också ut på insidan, För att hon vrider benen. Allstå sätter ner ben, vrider och tar nästa steg vilket gör att det blir ett otroligt slitage på utsidan av hovarna, vilket ju då ser ut som om dom flyter ut på insidan när det i verkligheten är så att dom är för slitna på utsidan, om du hänger med... Jag måste ha skor bak pga detta och hon går mycket bättre då också.
Går han kontigt med det benet?

Hans hovar har aldrig flytit ut såhär innan.....vad jag vet så går han inte direkt konsitgt med det benet, han vrider nog inte det inte vad jag har tänkt på, ska kolla nogrannare på det, men han är 1 grad halt vid böjprov.....men han är ju skodd så hoven borde ju inte kunna slitas....

Precis som Lilla Skutt skriver så är det ju så att hovslagaren verkar honom rätt så att den är i balans, men hoven växer iväg ur balans på 3 veckor, det är det som gör mej fundersam!!! Sedan är det klart att hovslagaren reagerar.....annars hade han ju inte varit här vart 3:e vecka för att fixa till den hoven, men är inte hästen frisk i kroppen så är det kanske inte så lätt att hålla hoven i balans!!!? Jag har haft min hovslagare i 5 år nu & han är riktigt duktig både enligt mej själv & alla andra som har honom, även veterinärer på 2 kliniker har berömmt hans arbete, så det behöver vi inte diskutera här, han återgärda ju problemet varje gång, men det återkommer ju. Precis som Lilla Skutt skrev så borde det ju vara något i hans kropp/ben som gör att hoven blir sådan här, det är det jag funderar över, vad det kan vara!!?

Tack.....precis det är såhär mina funderingar går.....att hoven blir så i obalans på 3 veckor borde ju bero på något fel i kroppen & det är där mina ännu fler funderingar går om hoven kan bli så om det är något fel i tex. carpus då som jag misstänker....

Kan vara en ändring i rörelsesmönstret, en hälta som inte syns.. Min gammling har problem med vänster bog efter att ha sträckt muskeln x antal ggr är den nu inte riktigt som den ska vara, och han har kortare steg på det benet. Eftersom han är pensionär så går han oskodd, och nu märks det tydligt att han går annorlunda med just detta ben, då hoven flyter ut lite på insidan.

Om problemen hästen har inte hittats/åtgärdats än, så tycker jag du ska fokusera på dom istället för på hoven. Den kommer säkert bli normal igen när ryggen och övriga kroppen är frisk!

Jo! :p Det menar jag att den kan. Hoven fortsätter att ändra sig så länge hästen är i obanans eftersom det har med viktfördelning att göra.
En häst som är barfota reglerar sånna där saker själv och kan skapa en bättre inre balans utan människans påverkan.
En häst med skor har inte lika lätt att reglerar detta, så det borde betyda att obanalsen är mycket kraftig på trådskaparens häst.

Trådskaparen:
Det är ju jätte bra med synliga ledtrådar, eller hur? :)
Kan du inte få någon som är riktigt kunnig på Traditionell Kinesisk Medicin att titta på din häst efter du gått bet på traditionell veterinärkunskap?
För det låter som om det finns en hel del att balansera i dom inre organen -som i sin tur styr kroppen.
Sedan kvarstår ju frågan om yttre balans, för att få en helhetlig harmoni.
Att ha en häst som är halt, utan att komma till en bättring, tar på krafterna.
Lycka till!

Ja, kanske det.;) Och om du då ser på vilket organ som styr carpus's funktioner och vad i carpus som är i "obalans" och finner dessa bakom liggande orsaker så kan det finnas en möjlighet för att rätta till obalanserna så att hästen blir bättre.

Detta kan dom som är utbildade och dessutom har både känsla och gedigen erfarenhet.

Njaa...
Jag vet inte om jag tycker att det är där problemet sitter - det sitter nog någonstans högre upp i benet, tex carpus.
Men jag kan tänka mig att han inte belastar insidan och att resultatet blir utfluten insida.
Men som någon skrev - försök att hålla hovarna så fina det går tills ni hittat ursprungsproblemet. Ojämna hovar lär inte göra saken bättre..

Visst skrev du väl att du skulle röntga nästa veterinär besök? Det tycker jag låter mycket vettigt i det här fallet!

Håller tummarna och hoppas att det kommer följetång!!

Tack för dina svar......fick läsa det några gånger, men jag förstår nog vad du menar.....mao så är det inte omöjligt att detta med hoven kan ev. ha ett samband med problem i carpusHan är ju gallig på framsidan lite mer inåt båda carpus & det är höger insida hov som har flytit ut....har jag förstått det rätt så vill han antagligen inte belasta insidan då & det är därför den flyter ut &/ att han belastar utsidan så mycket att utsidan blir så rak & då ser insidan utflyten ut & det är där problemet sitter......stämmer? Det låter ju logiskt iallafall...ska ta upp det med hovslagaren när han kommer & diskutera det liter mer & givetvis ska jag prata om det med veterinären också på ÅB...

Tack igen för dina svar, detta fick mej att tänka till.....

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka