En våg av hävstångsbett?

Sv: En våg av hävstångsbett?

Jag har inte ridit med mitt raka bett på länge, har varierat med ett nova istället men nu har hon fått lite skav i ena mungipan av den lösa bettringen så jag har bara använt mitt tredelade med fasta ringar. Nu i veckan bytte jag till det raka med fasta ringar och jag hörde hur det slog i tänderna. Provade att ställa in tränset på alla sätt som gick för att försöka hitta rätt läge men hur jag än gjorde så slog det emot.

Vi har en tandläkartid om några veckor och då åker såklart betten med för bedömning. Ska bli spännande att se vad hon säger. Jag vill ha något mer att variera med, men det raka fungerar helt klart inte.

Tidigare har jag haft en rem under, men jag tror nog att det kan ha slått i ändå.

Tandproblem är otroligt vanligt på ett eller annat sätt. Min gamling var "känd" på tandläkarmottagningen för att hans tänder var som taget ur skolboken på hur tänder bör se ut. Minns att hon sa att det var sällan hon såg såna tänder. Det enda han hade problem med var en liten hake som slipades en gång om året. Fullt tillräckligt tycker jag, tänk då alla hästar som sällan eller aldrig åker till en duktig tandläkare utan kanske på sin höjd får munnen uppspänd av en vet. som kikar lite och kanske drar med nån gammal rasp. Ryser...

Självklart passar olika bett till olika munnar, men det finns också en uppsjö av tränsbett, så när jag säger att jag rider de flesta hästar på just tränsbett menar jag bett som ser olika utformade ut. Jag varierar också bett.

På vilket sätt avlastar jaktkandaret munnen?

Ja absolut finns det en uppsjö av tränsbett, tro mig jag har provat de flesta. Men på samma sätt som det finns en uppsjö av sadlar betyder det inte alls att det är lätt att hitta någon som passar.
Jag tycker inte det är schyst att rida min häst med bett som ger honom sår, trots att andra anser att det är "snällare" bett. Jag rider hellre då med jaktkandar, pelham varierat med hackamore/sidepull som han inte får sår av.

Självklart finns det människor som bara vill ha genvägar men man ska inte dra alla över en kam. Använder man skarpare bett hoppas jag att man är förnuftig nog att ifrågasätta om ens egna kunskaper om huruvida hästen jobbar rätt eller fel är goda nog, samt att man tar hjälp av duktiga tränare och inte gissar sig fram.

Det var inte länge sedan som det anordnades en tävling i Finland där Grand-Prix ryttare bara fick rida på bettlöst och utan sporrar. Det var häftigt och kul att se att de red precis lika snyggt och harmoniskt som med kandaret. Det handlar inte om att "knäcka av" hästen och utan att vissa bett ger större möjlighet till finlir och ytterst små hjälper.

Jaktkandaret avlastar på så vis att istället för att all kraft hamnar i munnen, avlastas en del av kraften genom kedjan, dessutom hålls bettet mer stabilt i munnen.

Jag tycker att det är en sak man får överlåta till den som rider hästen att avgöra, skulle bettet användas på ett felaktigt sätt eller att ryttaren är hård i handen så brukar det som oftast leda till varningar.

Håller med! Tycker faktiskt att domarna har blivit mer noggranna med detta på tävlingar, ryttare som är ryckiga och hårda i handen sällan får bra poäng. Även då de är kända. Dessutom tycker jag att de har oftare börjat anmärka på sår/märken i munnen vid hovbeslagskontroller.

Kanske en utav anledningarna till allt fler tandläkarråd och ändring av bett sker är att vi har blivit bättre och mer noggranna med att titta hästarna i munnen och insett att tränsbett kanske inte alltid är det enda rätta för alla hästar?

Jag fick denna typen av nosgrimma rekommenderad då vi i stallet hade problem med en häst drog upp bettet mot tänderna och som då hade fått stora skador.

27774779.jpg

Jag hade fått för mig att det där är en taskig nosgrimma? Jag kan ha heeeelt fel :)

Glömde skriva att man INTE ska använda enkelledade bett tillsammans med en Kineton....

Och EJ hävstångsbett så klart...

Jag har inte ridit med mitt raka bett på länge, har varierat med ett nova istället men nu har hon fått lite skav i ena mungipan av den lösa bettringen så jag har bara använt mitt tredelade med fasta ringar.

Jag har bettskivor på mitt Novabett av just den anledningen, det fungerar bra. Inte så snyggt dock :angel:

Jag fick denna typen av nosgrimma rekommenderad då vi i stallet hade problem med en häst drog upp bettet mot tänderna och som då hade fått stora skador.

27774779.jpg

Kanske en korkad fråga men på vilket sätt hindrar den hästen från att lyfta bettet upp mot tänderna? Bygeln sitter ju under bettet och inte över.
Har nämligen det problemet på min häst och vi är numera förpassade till gummibett och bettlöst för att inte slita på tänderna.

Men då har du ju verkligen en anledning till att använda ett pelham! Jag reagerar bara på att var och varannan plötsligt på inrådan av tandläkare måste rida på dessa bett. Men det kanske är vanligare än jag tror med så pass dålig tandhälsa hos islandshästar ute i Sverige? Är jag bara lyckligt lottad som missat dessa hästar?

Jag vill minnas att min tandläkare sagt att islandshästen ofta har bettfel(över eller underbett) vilket ju är genetiskt betingat. Det leder till tandhakar, får det gå tillräckligt lång tid blir det som på vår Snöggur - tänderna ruckas lös med varje tugga hästen tar och med inflammation som följd.

Det i kombination med att antalet hästägare som åker till tandläkare kan säkert vara en förklaring till den ökning du tycker dig se bland islandshästar.

Alla mina tre ridhästar har varit hos tandläkaren, samt gamla medryttarhästen. Två har bettfel, en har måttligt bettfel och extremt låga tänder(dvs trångt för bett att få plats) och den sista har ofullständigt slutna infibula(???) dvs det är hål genom hela tanden ner i käkbenet och obehandlat kan det leda till så allvarliga infektioner att hästen måste avlivas( har en vän som fick göra det tyvärr). Jag vet inte om jag haft otur, men det känns som att bettfel o munproblem är vanligt? Kanske borde man ta med käkens o tändernas status i avelsbedömningen?

27774779.jpg

Nackdelen är att den nosgrimman nyper mellan bågen o bettet, samt det faktum att den lyfter bettet gör att trycket på tunga/laner minskar. Dvs det förutsätter en lydig häst. Jag köpte en sådan o den ridturen jag red med den - jag har aldrig töltat så mycket och så fort på en o samma tur förr! Det existerade ingen broms ;)

Ett bra sätt att hindra hästen att lyfta bettet är ett mkt väl tillpassat bett som snarare är i kortaste laget och med en curb strap. Hästar som rids med för långa bett viker ihop dom, och håller dom med tänderna i försvar. Hur många av oss har inte repor på sina delade bett? Jag har t.o.m. ett gammalt med repor på mittdelen! :crazy:

Ja, Jag har ju också en med bettfel. Får man avla på kraftiga bettfel??
Safír hemma har ett rätt "fint" underbett. Han har aldrig varit otrevlig i munnen, men orolig bitvis. Detta pga att bett ofta kom emot baksidan av canintänderna. Provade ett kimberwick bett med positiv effekt. Munmässigt. Tyvärr är han inte alltför framåt och har alltid haft en bra trevlig respekt för bettet och 3 gången på bettet så började han krulla sig lite istället för att söka sig fram till bettet på samma vis. Hittade till sist bomberbetten (happy mouth, oledat) tungfriheten och att det är stilla och inte tar mycket plats har gjort underverk med honom. Nu är han helt underbar i munnen, suger på bettet, följer handen lätt och så man har en smörig gummibandskänsla.

Problemet med stängerna är väl just ibland att hästen har svårare att söka sig till bettet.

Måste däremot faktiskt slå ett slag för, och "hissa", BRA islandsstänger, det finns ju olika varianter.

Däremot skulle jag vilja dissa dessa "halvstänger" utan kedja som ju tyvärr har pessoabett funktion. De blev ju mer populära efter att bettreglerna ändrades på tävling och de fick fler tillverkare som var kända inom den här världen.

Håller helt med dig om att många rider runt utan en aning om vad de har i munnen på hästen eller hur bettet inverkar. Det är nästan skrämmande hur många som inte ens har en aning om skillnaden på rakt-, två- och tredelade bett.

Något jag absolut inte skulle vilja använda är dock hissbett, och egentligen fattar jag inte att islandsstången är så accepterad då den ockå snurrar runt i munnen på liknande sätt som hissbett. Allt för ofta ser man att skänklarna ligger helt horisontellt vilket tyder på att bettet har vridit sig helt i munnen samt skapar tryck på nacken, tycker inte jag ser alls trevligt ut.

Fast ett isländskt stångbett ska ju ha en större vinkel när det hänger löst än andra stångbett, samt börjar inverka senare. Det ska väl börja inverka vid 90 grader om jag inte har fel... Något direkt tryck i nacken bör det inte heller ge, då nackstycket inte sitter fixerat vid en plats som på andra stångbett, utan kan glida runt fritt på ringen. Vilket även gör att det inte alls har några likheter med hissbett, eftersom bettet sitter fixerat på isländska stången också.

Kanske en utav anledningarna till allt fler tandläkarråd och ändring av bett sker är att vi har blivit bättre och mer noggranna med att titta hästarna i munnen och insett att tränsbett kanske inte alltid är det enda rätta för alla hästar?

Ja, kanske är det så? Anledningen till att jag blir fundersam är att jag själv inte stött på problemet, bara när det gäller någon enstaka häst.

Något jag också kan bli fundersam över, är tandläkare som rekommenderar stänger till ryttare de inte har sett rida. Hur tänker de då?

Senast ändrad:

27774779.jpg

Förlåt om jag verkar kritisk, men vem var det som rekommenderade?

Bara genom att titta på den har jag svårt att tro att det fungera särskilt bra. För att få bygelns övre del tillräckligt lågt och hindra bettet för att åka upp måste ju nosgrimman sitta väldigt långt ner. Min häst har väldigt liten mun, så på henne skulle nosgrimman hamna extremt lågt ner, förhoppningsvis ovanför näsvingen men troligtvis inte. :o

Jag har ju tidigare använt en smal rem under hakan som håller bettet på plats, så som Kvandi skrev om. Får väl prova igen och se hur bettet beter sig i munnen då. För i övrigt funkar hon bra på det raka bettet bra.

Jag har rätt ofta bara en rem över nosen, använder ett pelhalmdelta, mest för att stabilisera bettet men det borde ju ha ungefär samma funktion som en kineton-nosgrimma? (Som jag har för mig att det heter)

Ja, kanske är det så? Anledningen till att jag blir fundersam är att jag själv inte stött på problemet, bara när det gäller någon enstaka häst.

Något jag också kan bli fundersam över, är tandläkare som rekommenderar stänger till ryttare de inte har sett rida. Hur tänker de då?

Kanske för att de ser på eventuella tryckskador i hästens mun att ett tränsbett inte ligger bra i just den munnen?

Att hästens mun redan far illa av bettvalet och att en stång kanske skonar tänderna/munhälsan på den? Rida kan man alltid lära sig, och där kommer väl tränare in?

När vi fick ordinationen pelham så fick vi en mycket noga genomgång av hur det fungerar. Vi fick känna själva vilken kraft den utväxlar genom att sätta bettet runt armen och ta i tygeln. Jag kan inte känna att det var oansvarigt av tandläkaren. Hon hade helt och enbart hästens väl i åtanke.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 980
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Equilina
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka