En våg av hävstångsbett?

Sv: En våg av hävstångsbett?

Jag har också en häst som alltid trivts bäst med pelham eller ponnyhackamore. Med vanligt bett kör han upp nosen och spänner sig. Det är inte det att han är stark utan han verkar tycka det är obehagligt när bettet åker bakåt. Ändå har man nästan fått skämmas när man rider med pelham för det har lite dåligt rykte om att vara "elakt bett". Det sitter dock i handen på ryttaren anser jag.
Han är kollad hos tandläkare regelbundet, inga kindtands eller lanproblem (men framtänder som krånglar lite), rids mest på ponnyhack.

kl

Jag red ett tag en som visade sig ha tänder nerslitna över en halv cm efter bett så var inte så konstigt att den gick bäst när jag använde mitt raka. Hade ingen erfarenhet av en sånt problem så kontaktade Torbjörn som sa att den hästen skulle aldrig ha delat bett och rekommendera stång. Om man verkligen inte ville ha de så kunde man ha ett rakt med en curbstrap som spändes fastare än inom western.

På honom lät de som de inte var någon ovanlig skada bland islandshästarna.

Köpte ett rakt jaktkandar som jag oftast hade i stora ringen och de funkade väldigt bra. Blev lugnare i munnen direkt.

Vet många som ser ner direkt på någon som rider med annat än tränsbett men ibland finns de anledning. Dock håller jag med om att de verkar blivit vanligare på slutet även bland de som kanske inte skulle ha stång. Men den såkallade halvstången har jag inte sett ökat utan snarare minskat. Men är inte ute på massor av tävlingar utan kan vara att de på kurserna inte använt de

Varför folk rider på halvstång och pessoa fattar jag inte. Ser man till hästen jag red så var de ju värsta tänkbara med sådana typer av bett.

Hör en som suckade över jaktkandaret då de var så hemskt med kedja och som tyckte halvstången var snällare :grin:

Kanske för att de ser på eventuella tryckskador i hästens mun att ett tränsbett inte ligger bra i just den munnen?

Men hur kan man rekommendera ett bett som man inte är säker på att det kommer hanteras bra? Ett stångbett som hanteras fel kan ju också ge upphov till stora skador!

Men hur kan man rekommendera ett bett som man inte är säker på att det kommer hanteras bra? Ett stångbett som hanteras fel kan ju också ge upphov till stora skador!

Men det kan även ett vanligt träns eller tredelat bett åstadkomma, om det hanteras fel. Alltså alla typer av utrustning ger skador vi felaktig hantering.

Det är en "känd" hästtand"fixare" som rekomenderade oss att ha en Kineton tillsammans med ett rakt tränsbett.

Han spände in det så att Kinetonen låg så långt ner som det bara kunde utan att störa andningen.

Och då hade hästen inte en chans att dra upp bettet och klämma fast det med dom skadade tänderna.

Vi använde Kinetonen i ca 1 år innan hästen hade lärt sej att han inte skulle göra så med bettet.

Numera går han med antingen ett Novabett med bettskivor eller en jaktstång/kimblewick....

Vi märkte aldrig att hästen skulle vara svårare att stanna eller drog iväg...

Jag tror säkert att det kan funka på vissa hästar. Men Sol är väldigt liten i munnen så på henne är det nog tyvärr svårt att få till det. Det är förresten inte Sol som drar upp bettet, uran bettet ligger så nära att det ibland slår i. Jag vet inte riktigt vad som hände, det var bara i traven och det lät även när jag inte höll i tygeln. såg ut som att det liksom skumpade när hon inte sög fast det. Ingen aning, slog i gjorde det i vilket fall, men hon varken tuggade eller gapade.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 980
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Equilina
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka