"En unge i minuten"

Sv: "En unge i minuten"

Här kommer lite lugnande ord Skogstrollet!
Jag födde på BB Stockholm. I semester tid och dessutom på en helg. Både sambon och jag var otroligt imponerade av framförallt den proffsiga personalen men även av miljön och arbetssättet. Eftersom jag var förlossningsrädd fick vi komma dit och prata 2 gånger innan samt gå med på en rundvandring på hela avdelningen i typ vecka 35. Det var otroligt lugnande. Ring till BB Stockholm och berätta hur du känner eller be din bm skriva en samtalsremiss.
Vi hade sån otrolig tur att hon som vi gått på samtal hos var den som tog hand om oss under förlossningens första 10 timmar, sen gick hon på 5 veckors semester. Ganska bra planering av sonen :)

Lite kl
Jag tittar också men med handen framför ansiktet och grinar hela tiden. Sambon sitter också och snyftar. Mycket minnen från vår förlossning kommer upp och sambon har fått berätta 1000 gånger vad som hände när de sprang iväg med sonen som inte andades. Allt gick bra men just då var det jobbigt.

Mvh Miks

Har inte sett det men visst är sådana program intressanta.

Min förlossning var snabb och enkel, skulle lätt kunna göra det igen.
Tog 1 timme från vattenavgång och klarade mig bra på lustgasen (råkade bara överdosera lite :angel: )

Däremot blir man ju lite nojig över hur fort det skulle gå om man får fler barn.
Sägs ju att det går fortare andra gången.

ja det sägs ju det men är ju inte alltid säkert. Mina tog 16 tim , 12 tim och 13 tim

Min mamma kände som du och krävde igångsättning när jag skulle födas då brorsan föddes "på en pisskvart" och mamma och pappa hade långt till förlossingen.

(jag föddes inom en timme efter att igångsättningen startades)

Det blir lite tokigt att räkna från vattenavgång. I så fall är mina födda 1 sek, 3 minuter, och 5 minuter efter vattenavgång.
Första föddes 8 timmar efter första värken. (igångsättning)
Andra föddes 1 h 45 min efter första värken.
Tredje föddes 4½ efter första värken.

Just eftersom det varierar så när vattnet går så är det lite tokigt att ange vattenavgång som start på förlossningen. För vissa är det så ja, för andra är det inte så. Generellt brukar man väl räkna från första värken?

Mitt vatten gick två gånger. Dels sipprade det 4½ timme före födseln, vilket också var startskottet för mer påtagliga värkar men tjugo minuter före det att sonen kom ut kom en störtflod av fostervatten. Och min förlossning tog mer än 20 minuter... :D

Jag brukar ange vattenavgången som starten på min förlossning eftersom det var så uppenbart. Men jag vet ju att de flesta förlossningar inte startar så.

Tillägg:
Eller vattenavgång... Det hördes och kändes "poff" och sen började det sippra. Ingen störtflod. En halvtimme senare kom starka och täta värkar från ingenstans.

Senast ändrad:

Ja och det var väl det som Mustasukka menade, att just vattenavgången är så olika att det blir lite tokigt att utgå från det när man beskriver sin förlossning. Eller ja, om man inte gör tydligt att det var efter vattnet som värkarna började.

(jag trodde att jag kissade på mig när vattnet började rinna längs låren :o)

Det hade nog jag också trott, men det verkligen både kändes och lät som att nån stack hål på en vattenballong, så jag fattade direkt. Blev lite chockad, både rädd och förväntansfull på en gång.

Men jag kanske ska ange från första värken nästa gång jag beskriver förlossningen. :)

Med My räknar jag förlossningsstart vid vattenavgången eftersom det var då det började hända något på riktigt. Jag hade haft regelbundna och oregelbundna förvärkar under flera månader innan, så det är svårt att veta riktigt när de riktiga värkarna började innan vattnet gick. Det tog 13,5 timme från vattenavgång.

Med Maja tog det drygt ett dygn sammanlagt, och en halvtimme från vattenavgång (de tog hål på hinnorna). Hade inga egentliga förvärkar den här gången men ett förslossningsarbete som började på en måndag em, avtog tisdag vid lunch och återkom onsdag kväll... på torsdag kl 16:21 är Maja född.

Det här blev ju helt OT egentligen =)

Hur som, jag älskar programmet och längtar till måndag! och jag vill verkligen föda barn igen, suck.

//Julia

Det här blev ju helt OT egentligen =)
Jo, men jag tycker ändå att det är rätt intressant att höra hur folk tänker när de berättar om sin förlossning. Träffade en tjej för en tid sen som stolt berättade om sin 14 minuters förlossning och att hon knappt hann få av sig byxorna. När jag frågade lite mer visade det att tiden var räknad från det hon kom in på förlossningen och att hon visst glömt bort att hon haft värkar flera timmar innan hon kom dit. :angel:

Kl.

Jag har inte sett programmet tidigare men måste säga att jag är imponerad av Freja! Jag hoppas jag gör det lika snabbt och lugnt och lätt som hon!

Hon var verkligen superduktig! Jag satt hela tiden och funderade över hur gamla de var.

TS: Jag älskar programmet! Helt underbart och jag gråter varje gång barnen tittar ut :p.

Knapplån.

Jag väntar första barnet och sitter klistrad varje måndag 21.00. Jag har blivit mycket lugnare av att se programmet, känns inte alls lika skrämmande och svårt längre.

Jag är dock förvånad över hur sansade folk är när de föder barn. Jag kommer vara arg som ett bi på allt och alla :devil:.

Jag bor "jättenorr" om Sthlm och har skrivit in mig på BB Sthlm som förstahandsval. Har hört mycket gott om dem och hoppas jag får plats där. Men tack för tipset, blir det så att vi vallas runt i brist på plats så ska jag komma ihåg det! :)

Jag födde mitt första barn på BB Stockholm och har valt det till andra barnet också. Det är jätte bra! För mig är det viktigt med inredning osv. Jag känner mig lugnare då och det här var verkligen som att komma till ett hotell. Egen toalett och dusch både i förlossningsrummet och BB-rummet. Pappan får sova kvar i egen säng. Trevlig personal. Lugnt och rogivande att gå i korridoren. Ingen sjukhuskänsla direkt även om alla apparater och grejer finns, fast lite undangömda.

Följer också detta underbara program. Tycker det skiljer sig från andra förlossningsprogram man sett på ett bra sätt. En sak jag tänkte på senast jag såg det var att många verkar föda liggandes på sidan med ena benet uppe. Undrar lite varför. Jag satt och födde mitt första barn och det tyckte jag funkade bra för då kunde jag ta spjärn med fötterna mot två plattor på förlossningssängen. hade tänkt föda stående på knä men var för trött i benen så jag orkade inte det sen när det väl gällde.

Jag hade aldrig låtit TV vara där och filma. Men de är tuffa som går med på det. Särskilt eftersom man aldrig vet före hur det går.

Min man kan inte se detta program nu. Vi ska ha andra barnet om en månad ungefär och han tycker det är jätte läskigt. Rätt kul hur han bara... Nä, jag pallar inte detta. Måste du titta på det där? Fniss! Själv är jag helt svettig efteråt och har svårt att sova. Längtar inte till min förlossning men vill ju samtidigt få min bebbe så det är lite blandat. Min förra förlossning til 23 timmar från första värk. Jag hade helt galet ont och tog ryggbedövning. Tror nog jag kommer göra det igen. Har verkligen ingen hög smärttröskel alls. Hoppas dock att det går lite fortare den här gången och att jag inte spricker så mycket. Kände mig helt mosad efter förra gången. Yr efter blodförlust och ont som attan för alla stygn.

Kl

Här är en till som tittar varje vecka :)

Men en sak jag funderar på. Var det bara jag som inte fick äta under min förlossning? Jättemånga av dom i programet har ju ätit mat under tiden. Jag fick bara dricka? Men det kanske är olika från person till person?

Jag fick äta. Efter att jag fått min ryggbedövning lyckades vi få till lite middagsrast innan det blev för jobbigt med värkarna igen.

Jag är inte med barn (än;)) Och har inte några än, men jag blir faktiskt lite skrämd av programmet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka