en trött häst

vinkelina

Trådstartare
efter många diskussioner med vet så har jag, i samrådan, beslutat att lägga igång min häst, efter 3 månaders vila pga hälta, där röntgen inte visar nått.

vet tyckte att det är bättre att jag skrittar henne 10-15 min nu per dag, istället för att hon smiter ut ur hagen, vilket hon har börjat göra, hon hoppar då ut. hon går tillsammans med 2-3 andra hästar, i en rasthagen, dvs den är inte så jättestor.

dessutom så har vi börjat lägga senskydd på båda frambenen, är vänster fram som spökar

nå, testade för första gången att rida i fredas, oj vad hon hade bråttom till manegen, hon travade dit, bråttom bråttom ner för backen, var rent av orolig för att hon skulle gå omkulle, så brått var det. nu har jag dock inte ridit mer en en gång, hon får vinterskor på måndag, så jag skall vänta tills dess.

men 10-15 min skritt i manegen var tydligen tungt :) red en annan häst då sen, o när jag kom in i stallet så såg jag henne inte, då LIGGER hon ner i boxen o äter sitt kvällshö, tittar bara förnärmat på oss då vi står o skrattar åt henne, halva stallet måsta ju komma o titta, ingen hade sett nått liknande

men hon verkade mycket nöjd över att få röra på sig igen, lite lite markerade hon när vi gick till stallet, men hon var normal dagen därpå.

så vad tycker ni, skall jag fortsätta att skritta med henne 10-15 min/dag-varannan dag då hon tycks må bra av det, då hon dessutom har lagt på sig ganska bra under vilan=inte bra för benen. vill inte dra bort mer mat av henne, hon får nu bara hö

Sv: en trött häst

måste du rida då? du kan väl leda henne en liten promand, om hon är pigg kanske hon kan ha någon form av inspänning/gummisnodd eller att du tömkör?

om hon markerar efter så känns det kanske dumt att sitta på henne?

Men jag tycker helt klart att det är bättre att du rastar henne kontrollerat än att hon ska rymma från hagen och kanske dra repor/gå omkull!

att leda för hand är kanske inte det bästa alternativer på denna häst, klart att jag överrväger det, men iom att hon är så otroligt stark så känns det inte så säkert

kedja under hakan då? eller har hon inte respekt för den, jobbigt om de bara matar på... kan ju inte annat än att tala för egen erfarenhet, å mitt fullblod blir rätt "tillrättavisad" med kedja... eller hur jag ska uttrycka det, ett ryck, sen går hon där hon går, då kan man ryta till lite. Men hon är lite hets-dramaqueen = lättare att säga till än någon som bara går rakt på eller reser sig!

du känner ju din häst bäst själv :D

när hon skall tas in från hagen är det grimmskaft över nosen som gäller, för får hon nått för sig, så går hon dit, jag har nog jobbat jättemycket med detta, men iom att stallet ligger ganska nära en 80 väg, vägar jag inte riktig gå ut med henne på byvägen o promenera, från stallinfarten är det bara 200 m till landsvägen.

klart att man kan leda för hand inne i tex manegen oxå, men då känner jag att jag är ivägen för de andra ryttarna, jag har inte riktigt koll på läget

testa kedja UNDER istället! om du tycker att kedjan slänger, trä den genom ringen å fäst i den övre (alltså vid ganashen)

Vad var det för diagnos hästen fick? Tror att jag har läst det någonstans, men minns inte riktigt.

Varför senskydd? Är det en senskada ska hon inte gå i rasthage med andra hästar och är det inte det så finns ingen anledning att ha dem.

Att hästen haltar från ridhuset är inte bra. Kontakta din vet och berätta det. Det beror väl knappast på den uppsuttna skritten, utan snarare allt skuttande och hoppande runt ikring. Har behandlingen fungerat ska hon inte markera.

vi hittade inget fel på hästen. tyvärr. vi trodde att det var hovbensförbråskningen som spökade, då hon är diagnostiserad med det sen tidigare, sista och enda behandlingen för näsan 8 år sedan.

vi testade före det att göra ett böjprov, som misslyckades, vi fick bara böjt nedre halvan av benet, dock mest vid hovleden, detta orsakade en 3 gradig hälta. böjningen skedde i början av oktober. hon blev ordinerad 4 veckors vila, 1 vecka med smärtstillande, samt röngten efter det.

pratade med vet på nytt i onsdags när han kom och vacksinerade. vi skall göra ett ordentligt börjprov så snart marken bivit hård, eller om jag hittar tex en asfalterad parkering i närheten. så jag håller på att söka det sistnämda, men känner inte till områdena här.

men tills dess skall jag lite försiktigt lägga igång henne, då hon har blivit rund som en boll.

pratade med vet på nytt i onsdags när han kom och vacksinerade. vi skall göra ett ordentligt börjprov så snart marken bivit hård, eller om jag hittar tex en asfalterad parkering i närheten. så jag håller på att söka det sistnämda, men känner inte till områdena här.

men tills dess skall jag lite försiktigt lägga igång henne, då hon har blivit rund som en boll.

har du inte tagit in hästen till klinik? :confused:
en hemma vet kan ju bara konstatera att en hälta finns och ngt är fel - inte vad.
skulle aldrig ngnsin gå på en sån diagnos och direktiv att skritta igång hästen under de omständigheterna. aldrig.

Så hästen är inte röntgad? Eller bedövad eller ens ordentligt böjd? Ett böjprov går utmärkt att göra på de flesta underlag, ridhus är perfekt. Inte väntar man till tjälen kommer innan man gör en utredning.

Ta hästens problem på allvar. Hon kanske hade så ont efter all motion att hon låg ner av den anledningen. Vilka undersökningar är gjorda?

jag har varit iväg på röntgen med hästen, där ingenting syntes. när jag skulle betala så kläcker vet på kliniken att jag skall göra ett böjprov. kommer hem, pratar med ordinare vet, som då undrar varför de inte gjorde det på kliniken.
o nybörjare som man är klinikbesök, så trodde man ju att de gjorde allt som behövdes *suckar* eller så var det den andra katastrofhästen som vi hade som ställde till det...
dessutom var vet lite sur på mig*visslar* eller han skulle ge lugnande, kör in nålen i häsens hals, o fråga SEN att vist int e hon nålrädd, vilket hon är, så ve kuta runt lite inne i undersökningsrummet, med en nål i halsen.
ibland skulle det behövas lite mer jälka anamma

Åk genast in med hästen till klinik igen, och se till att få en regelrätt hältutredning. din historia låter otroligt osannorlik om du ursäktar mig. byt veterinär på kliniken om det skulle vara så otroligt osannorlikt att de beordrar böjning men inte böjer själva.

hemmavet kan inte göra ett dyft, det är inget att gå och vänta på att böja hästen bara "för att" hemma på gårdsplan - den är ju uppenbart ofräsh, vad ska ni böja där för - ni vet ju redan att det är problem. du måste till klinik för utredning och diagnos punkt slut.

Så veterinären tog bara lite bilder på måfå utan att göra en hältundersökning först? Hur visst man då vilka leder som skulle röntgas? Vilka leder röntgades?

nå nu har vi promenerat i två veckor för hand, och hon har blivit mycket bättre. att hon gick orent i början var troligen det att hon var stel, otränad, för ju mer vi har börjat promenera så dest bättre har det blivit.

nå nu har vi promenerat i två veckor för hand, och hon har blivit mycket bättre. att hon gick orent i början var troligen det att hon var stel, otränad, för ju mer vi har börjat promenera så dest bättre har det blivit.

Har du varit på klinik eller inte?

många skador blir bättre av att röra på sig. Innebär inte att de för den skull läker eller har åtgärdats.

Men så bra, hästen är frisk och det är bara att rida på. Känns meningslöst att försöka råda dig till annat.

har du tagit blodprover för borrelia och erlichia?
De kan ofta ge skumma hältor.
Min häst blev diagnostiserad med fång, vilket efter mycket om och men visade sig vara just borrelia. Fick en penicillin kur och varit helt frisk och ren sen dess.

mvh

oki, jag har kanske varigt lite flummig i min tex, så jag skall ta o reda ut det ordentligt.

i mitten på september började min häst halta, tänkte att hon kaske hade vrickat sig, eller bråkat med hagkompisen, iom att de hade lagt nytt grus på stallplanen och hon hade oxå en ny stallkompis, eller att det var en lättare överansträngning. hon fick vila en vecka, blev bra, red 2 veckor och hon blev halt igen.

hovslagaran var ut och satte nya skor, bad honom kolla hoven på samma gång, han hitta inget. ringde vet som kom ut o tittade i början på oktober. han kollade benet, funderade om tidigare skador osv. hon har dessutom hovbroskförbening i just detta ben. han försökte sig på ett böjprov, som tyvärr inte blev riktigt bra, men det var i alla fall hovleden som hon reagerade i. han rekomenderade en månads total vila, 5 dagars smärtstillande o sen röntgen om detta inte hjälpte.

under vilan blev hon mycket bättre, men inte 100, men hon började hitta på hyss, tex att hoppa ur hagen, då blev hon halt igen 2-3 dagar, eller hon markerade snarare.

vi åkte till röngten i mitten på november, de röntgade från knä och neråt och hittade ingenting, tyvärr. vet på kliniken sa att jag skall åka hem och göra ett nytt böjprov.
vet hemma tittade på henne när hon rörde sig i hagen (för att få en uppfattning om hur hon rör sig fritt) han tyckte att hon nog verkade i mycket bättre skick, att jag skall sätta igång henne försiktigt.

nu har jag promenerat med henne i en månad, inte varje dag, men 3-4 dagar i veckan i 10 min. hon blir bara piggare o piggare för varje dag. till först red jag, men började sen leda vid hand. idag tänkte jag inte kunna hålla henne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka