En tredje hund...

L

liten82

Åkte ner till Uppsala med Midas och Eya för en vecka sen, för att hälsa på deras uppfödare (valla får), hälsa på kompisar osv.
Har haft sååå trevligt, fint väder, goda öl och trevligt sällskap :D

Men oj,oj, hem åkte jag med mina hundar+ en tredje :eek:
Den 3dje hunden är en av Evallens avelstikar, "Leva".
Tanken är att jag under sommaren/hösten ska meritera henne lite, i brukset och lydnaden.

Första gången jag "kör igång" med en helt grön VUXEN hund.. Hon är ju ändå 4år.
Men man lär så länge man lever, varje hund är en erfarenhet rikare!
Var och "provkörde" henne idag, frustrerande med en hund som inte vet vad "sitt" är om man inte har godis framför näsan på henne :crazy:

Jaja, nu får det iaf vara nog. För 5 veckor sedan hade jag
EN hund, nu är jag uppe i 3.. Fortsätter jag i samma takt måste jag snart skaffa större lägenhet ;)
Just nu är soffan full av hund, har en vid fötterna och den tredje ligger så ivägen som man bara kan bli i den här lägenheten :cool:

Sv: En tredje hund...

Åh gud vad kul!
Jag fick nyligen själv reda på att min mamma är sugen på jycke igen efter att Douglas gick bort..Kanske till hösten. Hon känner sig så ensam nör hon inte har något att ta hand om o gå ut o gå med..
Så det blir två nya hundar i familjen här med med tanke på att min egna också kommer till hösten + att vi har gamla Harley nu då:banana:

Åh gud vad kul!
Jag fick nyligen själv reda på att min mamma är sugen på jycke igen efter att Douglas gick bort..Kanske till hösten. Hon känner sig så ensam nör hon inte har något att ta hand om o gå ut o gå med..
Så det blir två nya hundar i familjen här med med tanke på att min egna också kommer till hösten + att vi har gamla Harley nu då:banana:

Joo, de känns riktigt roligt!! Det kommer att bli en riktig "hundsommar" :D
Vad är din mamma inne för på hund då? Tax igen?

Inget är omöjligt, det kommer du fixa galant... ;)

Isa kunde ju inte heller sitt när jag hämtade henne, å hon var också fyra år...

å nu är jag knallgrön av avund :( ;). är såååå sugen på en hund till, men jag har inte möjlighet att vara hemma med en valp.

men jag är en självplågare av stora mått, så nu får du slänga upp lite bilder på den nya (och på de andra också förstås!).

å nu är jag knallgrön av avund :( ;). är såååå sugen på en hund till, men jag har inte möjlighet att vara hemma med en valp.

men jag är en självplågare av stora mått, så nu får du slänga upp lite bilder på den nya (och på de andra också förstås!).

Jag är sååå tacksam att jag har ett jobb som ger mej såna möjligheter, jag tar med mej hundarna på jobbet så jag kan i princip skaffa mej så många jag vill ;)
Så jobbar jag journatt vilket= far på jobbet och sover, så jag är ledig hela dagarna och har all tid i världen till att träna hund!!
Här kommer en bild på "lånehunden" Leva:

DSCF0180.jpg

Och här är en på Midas och Eya:

DSCF0673_redigerad-1.jpg

;) Jag vet hur det kan vara... jag som redan har fyra hundar ska hämta en valp på lördag, men uppfödaren har flera tikar otingade så gudarna vet hur många jag kommer hem med:crazy: Det är ett sånt otroligt överskott på valpar i år så massor av uppfödare sitter med leveransklara valpar, t o m av jättebra jaktlinjer. Det är ju inte klokt när blandrasvalpar går åt som smör i solsken!

Grattis till nytillskottet, förresten:)

Joo, de känns riktigt roligt!! Det kommer att bli en riktig "hundsommar" :D
Vad är din mamma inne för på hund då? Tax igen?

Mnja..vi har sagt åt henne att hon får vänta och se om hon får ngt i födelsedagspresent:angel: (Hon fyller 50 i september)
Hon är ju så förtjust i Harley, men Harley vill ju bara vara med mig och tycker allt är dödstrist när mamma får passa honom:D
Så först tänkte vi att vi skulle köpa henne en westie, men dom har för mycket allergier osv.
Tax kom vi att tänka på men jag har sagt nej till det förslaget då jag tycker att taxar ska få "jobba lite"..Det va rju trots allt jag som aktiverade Douglas när han levde..

Det blir nog en cairnterrier! Westie i annan färg och inte lika mkt allergier som jag kan ha med mig o spåra lite med åt henne ibland om hon vill ha hjälp med sånt:idea:

Men men man kanske hinner ångra sig :angel:

å herregud va läckra dina hundar är! det är dessutom en kanonsnygg färg på din nya! t o m snäppet finare än valpens.

hur är hon i tempramentet? har det gjorts MH eller MT på henne?

och jag vill se mer bilder!

å herregud va läckra dina hundar är! det är dessutom en kanonsnygg färg på din nya! t o m snäppet finare än valpens.

hur är hon i tempramentet? har det gjorts MH eller MT på henne?

och jag vill se mer bilder!

Det är bara en lånehund, jag ska meritera henne i bruks och lydnad, så ska hon åka till Kenneln och få valpar emellanåt!!
Men hon är riktigt fin :D
Hon har väldigt trevligt temperament, lugn och stabil, tar det mesta med ro (kanske hon smittar Midas med sitt lugn...)
Hon har i princip ingen lydnad, annat än det som används i vallningen, hon är en femjäkla vallhund!
Så steg 1 blir att få henne att förstå att godis inte är en muta utan en belöning och att hon själv kan styra över belöningarna (få lite initiativtagande hos henne).

Det blir att göra allt i VÄLDIGT små steg och verkligen låta henne förstå vad jag vill,
om hon inte förstår vad man menar så väljer hon att gå iväg och lägga sej eller så väljer hon helt enkelt att inte se att jag finns överhuvudtaget:crazy:
Så jag har det jag gör :)
Men det är en jäkla fart i henne, så jag tror att när det "lossnar" så kan det bli en riktigt rolig hund att träna med :banana:
Hon har redan haft valpar, många som visat "framtassarna" på tävlingsplanen med goda resultat! Så hon är MH-testad och "klar"!

Ska fram med kameran så det kommer flera bilder!!

Mnja..vi har sagt åt henne att hon får vänta och se om hon får ngt i födelsedagspresent:angel: (Hon fyller 50 i september)
Hon är ju så förtjust i Harley, men Harley vill ju bara vara med mig och tycker allt är dödstrist när mamma får passa honom:D
Så först tänkte vi att vi skulle köpa henne en westie, men dom har för mycket allergier osv.
Tax kom vi att tänka på men jag har sagt nej till det förslaget då jag tycker att taxar ska få "jobba lite"..Det va rju trots allt jag som aktiverade Douglas när han levde..

Det blir nog en cairnterrier! Westie i annan färg och inte lika mkt allergier som jag kan ha med mig o spåra lite med åt henne ibland om hon vill ha hjälp med sånt:idea:

Men men man kanske hinner ångra sig :angel:

Wow, vilken födelsedagspresent :)
Jag fyller år i November... :angel:
Cainterrier är riktigt dina hundar, finns en här i stan som tävlar i lydnad och agillity, snabb som få!!
Roligt att ha en hund som man kan jobba med men som ändå inte kräver det!

;) Jag vet hur det kan vara... jag som redan har fyra hundar ska hämta en valp på lördag, men uppfödaren har flera tikar otingade så gudarna vet hur många jag kommer hem med:crazy: Det är ett sånt otroligt överskott på valpar i år så massor av uppfödare sitter med leveransklara valpar, t o m av jättebra jaktlinjer. Det är ju inte klokt när blandrasvalpar går åt som smör i solsken!

Grattis till nytillskottet, förresten:)

Haha, jaa, så det kan vara!!
Du får återkomma med rapporter efter lördagen, så vi får se bilder på valpen... Eller dina valpar :angel: :D
Ja, det verkar verkligen vara överskott på valpar, inte bara inom jaktraser. Och priserna på blandraser är ju snart uppe i desamma som för rashundar, så det är lite svårt att se varför folk väljer att skaffa blandras istället.

Här sitter jag och drömmer om i alla fall EN kelpie och så skryter somliga med TRE! :mad:

:angel:

Jävlar vad snygg färg på den nya! Skitläcker. Var det inte den som syntes i bakgrunden på någon bild du visat förut? Vet att jag såg en tik med den färgen och tänkte att en sån vill jag ha. :D :love:

Du vet var jag finns om du tycker att tre är en för mycket. :angel: :D

Wow, vilken födelsedagspresent :)
Jag fyller år i November... :angel:
Cainterrier är riktigt dina hundar, finns en här i stan som tävlar i lydnad och agillity, snabb som få!!
Roligt att ha en hund som man kan jobba med men som ändå inte kräver det!

Ja, den är ju precis som westien men ännu lite mer "på" vad jag har förstått...Såg förresten en massa kelpies i helgen när jag var på tävlingar och insåg att "jahaaa, ja det var en sån ja". För av ngn sjuk anledning som blandar jag alltid ihop dem med schipperke:rofl:

det blir ju spännande att se vad det blir av henne! hur är det med ljudrädsla hos ekvallens hundar? har plöjt igenom lite korningar, och den biten är faktiskt en smärre katastof för rasen. har du gjort MT på midas?

det blir ju spännande att se vad det blir av henne! hur är det med ljudrädsla hos ekvallens hundar? har plöjt igenom lite korningar, och den biten är faktiskt en smärre katastof för rasen. har du gjort MT på midas?

Det är lite olika, de flesta hundarna på Evallens som gjort mentaltest (de som har åldern inne) är skottfasta, men tex. Eyas mamma fick avbryta sitt mentaltest pga hon inte avreagerade.

Jag tycker mej se en viss skillnad på de svenskfödda och de Australienska importerna. De hundar som kommer från Australien har bott i hundgård, inte haft speciellt mkt kontakt med människor annat än under arbete (vallning). Det gör nog sitt när de sen kommer till Sverige och ska göra MH-test!

Jag ska MH-testa Midas i Juni, har är skottfast, dock skulle jag kunna tänka mej att han reagerar rätt kraftigt på skramlet och overallen då han är lite "spattig". :crazy:

Rasen i sej är ganska impulsiv och känslig, dock så ska dom ju ha förmågan att snabbt avreagera.
Så är det för Midas, han kan studsa till för något, varpå han direkt går fram och kollar läget!

ja men inte får de väl avdrag för att de reagerar? på skottet t ex, ska det vara fullt godkänt att de reagerar, men de ska avreagera fort och reaktionen ska avklinga fort när det kommer fler skott.

ja men inte får de väl avdrag för att de reagerar? på skottet t ex, ska det vara fullt godkänt att de reagerar, men de ska avreagera fort och reaktionen ska avklinga fort när det kommer fler skott.

Det beror kanske på hur kraftig reaktionen är, eller?
Men jag vet att korningen/MH-testet inte ser så bra ut på Kelpien, vet faktiskt inte varför.

Som jag skrev så är rasen väldigt känslig, men jag upplever dom inte som spattiga/nervösa/rädda/stressade.
Dock så kan det vara enstaka individer som jag upplever så.

Midas är nog egentligen lite för spattig och har lite för lätt för att bli stressad för att det ska vara riktigt bra. :(
(att han har lätt för stress har jag nog till stor del mej själv att skylla..) :crazy:
Eya däremot verkar inte bli något av det, hon är stentuff, orädd och nyfiken! :cool:

ja alltså, jag gillar inte nervösa/ängsliga hundar. jag tycker inte heller att man kan skylla nervositeten på ett hett temprament, en hund ska kunna vara väldigt "på" utan att för den sakens skull vara nervös. titta bara på jaktlabbarna.

stress ser jag lite annorlunda på, eftersom vi har så stor möjlighet att påverka hunden där.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka