En travare i galopp

Jag tror att man visst skall låta sin travhäst galoppera rakt fram i skogen även om det går fort. Om hästen inte får träna i galopp så blir den inte heller stark. Man kan när hästen fattat galoppen ordentligt försöka bromsa den. Att ligga bakom en annan häst som galopperar sansat fungerar också bra, då måste travhästen hejda sig och korta sig. Sedan bör man givetvis göra allt det som de andra sa, böjningar, bommar/eller skogen över stock och sten och klättra för att stärka. Framförallt stärka ryggen genom att låta hästen gå i form. Fast man kan under tiden även galoppera på hästen, även om det inte blir samlat och balanserat. En häst som aldrig får galoppera får inte heller styrkan att klara det samlat och balanserat. Inte bara med andra typer av övningar.
Hälsning Maja

hm, är nybörjare på det här med travare, har själv en sen några veckor tillbaks. Hon är tävlad i trav ända tills nu i april, är dock riden hela tiden , även i galopp. Vi har mest skrittat, men även travat lite, + longerat i alla gångarter. Jag blir också förvånad över att man tränat i 2 år. Någon sa till mig att man ska behandla en travare som en unghäst som rids in , och då håller man ju inte på i 2 år innan man galoppar, men som sagt jag är ny på det här.Jag vill ju att mitt sto ska varva ner lite först eftersom hon är i toppkondition innan jag sätter av i galopp, men det är mest för jag själv är en liten räddhare, och vill lära känna henne ordentligt först. Tack :rofl:
[/ för ordet.

man ska behandla en travare som en unghäst som rids in , och då håller man ju inte på i 2 år innan man galoppar

Kände att det där var till mig... ;)

Ska förtydliga mig lite, tror jag.

Nej, man kanske inte väntar med galoppen tills unghästen är fem, men så har den inte heller "fel" förutsättningar för ridning när man börjar rida den.
En travhäst måste ju först få bygga nya muskler som passar för ridning innan man kan börja kräva den på en gångart som den kanske inte behärskar på ett balanserat sätt, och dessutom med en vinglig(?) extravikt på ryggen.

Hästen bör alltså ha fått den bästa grunden av rätt muskler och balans innan man galopperar, för att ge hästen en chans att galoppera BRA. Det är ju själva "ombyggnaden" som tar tid.
Visst, man kan ta en häst från banan och rida den "som vanligt", låta den träna galoppmusklerna genom att just galoppera, men jag tror att man får ett bättre slutresultat om man tar det den långa vägen. Och en lugnare häst som lyssnar på ryttaren...

Sen behöver det kanske inte ta just 2 år...
Att det gjort det för mig är för att min häst är extremt het och känslig, och jag har fått börja om utbildningen ett par gånger för att jag inte lyssnat på henne och gått för fort fram. Men det senaste året har det känts bra, så jag kan väl säga att det tar ca 1 år då? :)

Jag känner att jag måste hålla med Pinky.

Om du tittar på en travhäst som DRAR en sulky/rockard, så har den en viss form av muskulatur och en ridhäst som BÄR sin ryttare behöver en annan form av muskulatur. Det är inte bara att hoppa upp, rida, galooppera och hoppa 1.35, om man vill ha en frisk och långlivad ridhäst.

Det är ombyggnaden av muskulatur, som tar tid, beroende hur kunnig man är själv som ryttare och hur tät kontakt man har med duktiga ridinstruktörer. Dessutom beror det väldigt mkt på hur hästen är i sig själv. Många travare är heta i huvudet och ryttare får panik och använder mer hand än samarbete hand, vikt och skänkel.

Ett flertal av de fd travare som jag omutbildat har varit just så. Hästägarna har köpt dem direkt från banan, frågat om de varit ridna. Tränarna har sagt att "O ja, de är ridna." Därmed har hästägaren hoppat upp och börjat rida, som om det alltid har varit en ren ridhäst. Hästarna har ridits med pelham, pessoa, hackamore, graman och *** vet vad. Sedan när hästarna protesterat mer och mer, blivit hetare, hetare, starkare och starkare, har hästägaren blivit RÄDD för sin egen häst och i stort sett bara lett den till och från stallet, men eftersom de önskat vara bra hästägare har hästen fått fullfoderstat. Det första jag har gjort är att dra ner i stort sett helt på kraftfodret, satt på vanligt, tjockt tränsbett och martingal vid ridning. Sedan har jag skrittat, skrittat, skrittat och berömt hästen för varje lugnt steg den har tagit. Det är därför jag många gånger har fått ha ganska lång tid på mig för att ridutbilda "mina" travare. Men jag har också fått positiva kommentarer för det, från instruktörer, tävlingsryttare, veterinärer, hovslagare och övriga, för att jag har haft ett sådant tålamod. De hästar jag omutbildat/ridit igång har sedan gjort dressyrrörelser motsvarande "gamla" LA, i godänd form enligt utlåtande från erkända dressyrinstruktörer/dressyrtävlingsryttare och hopp/fälttävlansryttare. Eftersom jag aldrig varit någon hoppjerka, så har hinderhöjden tyvärr aldrig varit högre än 80 cm. :p

Det händer än idag att folk ringer mig och frågar om jag är intresserad av att ta över en häst, eller hjälpa dem med ridningen. Idag måste jag tyvärr säga nej, pga min ryggmärgsskada som gett mig balansproblem. Jag har fullt sjå numera att ta hand om min egen vackra Timatant.

04052926_small.jpg
:love: :love: :love:

Hmmm
hoppas att det inte är någon som hoppar upp på sin travare som kommer från banan å galopperar å hoppar 1,35
det första dom gör !!!
Det gör inte jag i alla fall!!

Ca två dagar efter hon kom till mig så ville jag känna vad hon kunde eller inte så jag prövade hennes galopp.(vilket hon inte kunde) :crazy: :)

Hon har varit riden ett bra tag innan hon kom till mig å så nu har jag hållt på med henne i skritt å trav å låtit henne gå i form på banan och löst ute i skogen !!
Jag tycker att hon går himla stadigt dag för dag !! Ena dagen har jag ridit med halsförlängare å ena utan
Och på det lilla har hon fattat vad jag menar..Så nu kan jag väl säga att hon går i någolunda form i skritt å trav...Men hon har ju inte så mycket muskler för det än

Jag har tränat med henne en gång för instruktör nu å då höll vi på med cavaletti bommar..
sen la hon upp ett litet hinder som va ca 50-60 cm som vi skulle komma över i trav å sen om man kunde fatta en galopp efter ...
Först förstod hon inte vad jag menade :confused: :confused: men efter ca tre gånger fattade hon precis vad jag menade :idea:!!!Hon tog galoppen innan jag ens hann fatta galoppskänkeln.. :o :eek: ;)
Så jag tror att hon är himla lätt lärd. :rofl: :D
Å så ska vi fortsätta med att träna för instruktör en eller två gånger i veckan!!
å framförallt ha skoj tillsammans :bow: :bump: :D
Ikeline

HÄRLIGT!!!

Vad jättekul!

Jo, jag vet att cavaletter och småhinder brukar vara suveräna trix för att få en ridtravare, under utbildning att fatta galopp. De är ju LÄRDA att vara travsäkra framför en sulky och så kommer vi som ryttare och förvirrar dem med att vi VILL att de ska galoppera.

Hoppas det går lika bra i fortsättningen.

:bow:

jag lär aldrig in galopp från trav, utan från halt el skritt eftersom galoppen lätt blir slängig från trav. Ryggar några steg eller gör en bakdelsvändning och sedan fattning! Funkat kalas på mina pållar

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Kamomilla
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur