Jag känner att jag måste hålla med Pinky.
Om du tittar på en travhäst som DRAR en sulky/rockard, så har den en viss form av muskulatur och en ridhäst som BÄR sin ryttare behöver en annan form av muskulatur. Det är inte bara att hoppa upp, rida, galooppera och hoppa 1.35, om man vill ha en frisk och långlivad ridhäst.
Det är ombyggnaden av muskulatur, som tar tid, beroende hur kunnig man är själv som ryttare och hur tät kontakt man har med duktiga ridinstruktörer. Dessutom beror det väldigt mkt på hur hästen är i sig själv. Många travare är heta i huvudet och ryttare får panik och använder mer hand än samarbete hand, vikt och skänkel.
Ett flertal av de fd travare som jag omutbildat har varit just så. Hästägarna har köpt dem direkt från banan, frågat om de varit ridna. Tränarna har sagt att "O ja, de är ridna." Därmed har hästägaren hoppat upp och börjat rida, som om det alltid har varit en ren ridhäst. Hästarna har ridits med pelham, pessoa, hackamore, graman och *** vet vad. Sedan när hästarna protesterat mer och mer, blivit hetare, hetare, starkare och starkare, har hästägaren blivit RÄDD för sin egen häst och i stort sett bara lett den till och från stallet, men eftersom de önskat vara bra hästägare har hästen fått fullfoderstat. Det första jag har gjort är att dra ner i stort sett helt på kraftfodret, satt på vanligt, tjockt tränsbett och martingal vid ridning. Sedan har jag skrittat, skrittat, skrittat och berömt hästen för varje lugnt steg den har tagit. Det är därför jag många gånger har fått ha ganska lång tid på mig för att ridutbilda "mina" travare. Men jag har också fått positiva kommentarer för det, från instruktörer, tävlingsryttare, veterinärer, hovslagare och övriga, för att jag har haft ett sådant tålamod. De hästar jag omutbildat/ridit igång har sedan gjort dressyrrörelser motsvarande "gamla" LA, i godänd form enligt utlåtande från erkända dressyrinstruktörer/dressyrtävlingsryttare och hopp/fälttävlansryttare. Eftersom jag aldrig varit någon hoppjerka, så har hinderhöjden tyvärr aldrig varit högre än 80 cm.
Det händer än idag att folk ringer mig och frågar om jag är intresserad av att ta över en häst, eller hjälpa dem med ridningen. Idag måste jag tyvärr säga nej, pga min ryggmärgsskada som gett mig balansproblem. Jag har fullt sjå numera att ta hand om min egen vackra Timatant.