En travare i galopp

I

ikeline

Jag undrar om nån kan ge mig lite tips på hur man får en travare att galoppera. Jag har mina egna funderingar men vill även höra andras upplägg av träning. :confused:

Nyckelorden är TID och TÅLAMOD.

Först skrittar man, övar skolor, böjer och använder cavalettibommar, tömkör och klättrar. Sånt som ger hästen rätt muskler, bärighet och balans för ridning och galopp.

Jag brukar låta min häst springa av sig ibland när vi har slappa-i-skogen-dagar, men bara i trav och det ska vara balanserat och kontrollerat. Inget flängande!!

Längre än så har vi inte kommit, och det har tagit ett år hittills. Men planen är att börja få ordning på traven kanske till hösten, men det är inget jag räknar med längre, man vet aldrig... :p
Det syns på henne i hagen att hon rör sig bättre och bättre även i fritt tillstånd, och hon galopperar bättre än vad hon gjort tidigare, men det är inte en galopp jag sätter mig och rider än på ett tag.

Nu kan min häst redan galoppskänkel, eller rättare sagt hon tar galoppen om jag med sitsen visar vägen dit (jo, vi har faktiskt provat 2 gånger, på skoj... :D), så det blir nog inget problem att få henne att förstå att hon ska galoppera. Annars får man träna in röstkommandon på lina eller i rundcorall för att få hästen att galoppera när det blir dags för det.

Som man lär alla hästar att galoppera.

Först styrketräning, så att hästen ORKAR bära sig och ryttare i skritt och trav.

Sedan lära in galopp i lina, genom kommandot gaaaa-lopp.

Sedan därifrån försöka överföra kommandot, i kombination, röst, vikt och skänkelhjälper.

Något av det dummaste man kan göra enligt mig är att jaga hästen in i galoppen genom att trava fortare och fortare på plan mark eller i uppförslut, för att sedan "kicka" in hästen i galopp. Då ska man inte komma och klaga sedan över att man har en het häst, som inte tar förhållningar.

Har man i alla fall problem att få hästen att fatta galopp, kan man öppna upp galoppsidan, genom att trava på volt och fatta galoppen precis när man går ut på "fyrkantsspår" igen, eller fatta galopp i en hörnpassering.

Ett annat litet knep är att hoppa ett litet hinder, trava emot i balanserad trav och göra tydlig galoppskänkel precis över hindret.

Lycka till! :bow:

Dessa svar som jag fått hittills vet jag hur man går tillväga ville bara se vad andra har som förslag !! Tackar ...

jag har jobbat min travare i 2 år nu och mestadels i skritt och även LITE trav. inte alls mkt. har lärt in skolor och tömkört mkt för att få en bärig häst som arbetar på rätt sätt...har heller inte haft bråttom utan låtit det gå i hästens takt. har itne galopperat avsiktligt ute pga att varken häst eller jag är redo.

det är först nu som min häst börjar bli stark nog att öva galoppfattningar på bana och då endast nått språng och sedan avsaktning igen. det är fattningarna som stärker... än kommer det dröja länge innan vi kommer galoppera ute och på bana...

galoppen ska fungera på bana innan jag galopperar ute

Eftersom du när du har sett våra synpunkter säger att du gör just så, så är jag säker på att du tycker att det är skitbra att få tips och idéer om hur andra gör. Vi andra tycker också att det är skitbra att få tips och idéer hur andra gör.

Tala nu om hur du anser att man ska göra, så kan vi alla diskutera om våra erfarenheter tillsammans. Det här är ju ändå ett diskussionsforum och då är det ju trevligt om ALLA vill vara med och diskutera.

Även om man inte är så duktig, är man välkommen att diskutera. Det är ju på det viset man lär sig.

:bump: :bow:

Tja, jag tävlar ju mina i trav så jag är ju inte så där jätte intresserad av att lära dem galoppera.. ;)

Men din ton indikerar ju på att du har en jätte bra ide´.. många vill säkert höra den. :)

Jag indikerar ingenting!!!
Jag har bara mina funderingar....
Om jag nu får ha det det betyder inte att jag behöver dela med dom med dig!!!Dom funderingarna jag hade är likvärdiga med dom som jag har fått tips om innan !!!
Jag köpte min häst för va två veckor sedan och jag har börjat med henne i skritt å trav !!!
börjat att träna henne i form i skritt och trav !!KAN tillägga att hon ALDRIG har blivit startad hon är inte ens inkörd!!!!!
Hon är OTROLIGT lättlärd vilket har visat sig på dessa två veckor innan jag fick henne va hon riden i skritt å trav rakt fram i skogen !! fullt i gång satt
JAG tror inte att det dröjer så hemskt länge tills jag kan på börja hennes galopp arbete Nån skrev att det hade tagit henne två år att komma dit jag är i dag typ
Om två år är jag ute på tävlings banan utan att stressa fram något !!!! :mad: :mad: :mad: :mad:

Som jag skrev är jag inte särskillt intresserad... :cool: men eftersom folk delar av sig av sina erfareheter kanske du bör göra det med dina... :)

Och du indkerar fortfarande på att du vet "hemligheten" och de andra inget...
Du kanske skulle komma ihåg att hästar är individer, så även travare och det som tar 2 år för en kan ta 2 månader för en annan... :eek:

Du har alltså en travare på 10 år som inte är varken inkörd eller tävlad? Tydligen inte heller utbildad i ridning? Vad har denna häst sysslat med i 10 år??? :confused: :confused: :confused: :angel:

Ja ja kan inte veta vad hennes förra ägare har gjort men DET jag SA va att jag ville veta vad det fanns för olika tips på hur man tränar en travare i galopp men eftersom att du håller på med trav tyvker jag att du skall åter vända dig dit!!! Som sagt va att jag ville enbart veta vad det fanns för tips att dela :mad: ............

Men om du vill ha tips, varför kan du då inte dela med dig av dina egna erfareheter..
Jag sa att jag inte var så intresserad av att lära mina galoppera för de är travre, inte att jag inte hade tips att dela med mig..
mMn varför ge tips till någon som inte ger något tillbaka?

Hmmm du har något som inte stämmer !!! Vad är det jag skulle ha ljugit om ???? Bara undrar

Jag kan berätta huir jag gjorde med de jag har lärt galopp. De är trevliga och samlade i sin galopp och tar fattningarna väldigt bra!

Jag rider dem i skritt och trav tills de har hittat sin form och balans, är stadiga och går att reglera temopot på. Detta brukar ta ca tre veckor från första uppsittningen om de inte har vart på travet, längre tid om de har vart tränade o tävlade.
Varvat med ridningen så longerar jag dem. Brukar köra en dag longering, en dag ridning o en dag vila på rullande schema. Korta men intensiva pass. I longerlina så spänner jag in dem lite lätt och lär dem att fatta galopp på kommando. Använder själv ett pussljud. Detta går rätt så fort att befästa så sedan när hästen är fion att rida i trav så rider jag samma volt jag brukar longera på, ger mitt galoppkommando och har alltid fått hästen att galoppera utan att slängtrava innan. Oftast blir det rätt galopp med eftersom man fattar på volt.

Sedan är det bara att lägga in fattningar för skänkeln tillsammans med rösten o sakta ta bort förstkommandot. Jag har aldrig haft några problem med denna tekniken så jag rekommenderar den starkt.

Men snälla du, är det inte uppenbart? Du skrev att hon varken var startad eller inkörd... Men hennes resultat från banan finns på websidan som angetts... :smirk:

Hmmm Ja pratade med förra ägaren till henne för jag va sugen att prova å köra henne och då sa hon till mig att inte va inkörd !!!
Så fel av mig Sorry ni visste mer än mig så jag kan ju säga att jag ljög verkligen inte för jag hade inte den blekaste aningen om att hon t o m va kvalad!!!
*SORRY* :o :o :o :crazy: :crazy: :cry: :cry: :bow:

Min travare var riden väldigt mycket när jag köpte
henne o hon kunde galoppera.
Vi hoppade(hoppar)mycket serier o rider över galoppbommar
o cavaletti.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Kamomilla
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur