Nyckelorden är TID och TÅLAMOD.
Först skrittar man, övar skolor, böjer och använder cavalettibommar, tömkör och klättrar. Sånt som ger hästen rätt muskler, bärighet och balans för ridning och galopp.
Jag brukar låta min häst springa av sig ibland när vi har slappa-i-skogen-dagar, men bara i trav och det ska vara balanserat och kontrollerat. Inget flängande!!
Längre än så har vi inte kommit, och det har tagit ett år hittills. Men planen är att börja få ordning på traven kanske till hösten, men det är inget jag räknar med längre, man vet aldrig...
Det syns på henne i hagen att hon rör sig bättre och bättre även i fritt tillstånd, och hon galopperar bättre än vad hon gjort tidigare, men det är inte en galopp jag sätter mig och rider än på ett tag.
Nu kan min häst redan galoppskänkel, eller rättare sagt hon tar galoppen om jag med sitsen visar vägen dit (jo, vi har faktiskt provat 2 gånger, på skoj...
), så det blir nog inget problem att få henne att förstå att hon ska galoppera. Annars får man träna in röstkommandon på lina eller i rundcorall för att få hästen att galoppera när det blir dags för det.