En tråd om en häst som hängde sig...

Sv: En tråd om en häst som hängde sig...

Det kan du ha rätt i. :)

Jag såg det inte som så känsligt, jag försöker behandla alla likadant, oavsett om man tycker lika eller inte.

Det var lättare att hänvisa till hennes svar än att skriva allt igen.

men jag kan göra det nästa gång så inget missförstås - det kanske är bättre.

solly....

GOD JUL

Vad bra att du tog det på rätt sätt ! och mig behöver du ej säga * sorry * till ;)

Det blir en väldigt spännande mix av vinklingar om alla kan diskutera :love:

Eftersom jag ska upp tidigt på julaftons otta och rida ut hoppas jag att vi kan skapa oss en God Jul tråd då så jag återkommer då med en hälsning tillbaka till dig !

Hej! Min premiär på dressyr..

Att hänga. Håller med de som sagt att det är bakbenen som ska aktiveras. Men kanske inte vägen dit.

Tex att klättra tränar påskjutet, och för att bära upp kroppen och bli lättare i framdelen (läs handen) måste bakbenen skolas att bära vikt.
Påskjutet och bärigheten ligger likssom på varsin sida och går in i varann, men fokusera på bärighet. Och att ryggen kan förmedla kraften bakifrån och lyfta tillbaka vikt utan att "gå av" eller tappa rörelse.
Så få till korrekta öppnor och slutor och kanske mycket varierade korta vägar. så hästen måste komma närmre sin tyngdpunkt med inner bak då du vänder för att byta väg.

Att harva på framåt förstärker lätt det framtunga. Att hästen inte har något att hänga i är ju också en förutsättning. Bjud inte ett stöd som håller att hänga på. Svårt att råda men kul att snacka!:)

Hej:) Alltid kul med nya debattörer:banana: om de är vettiga förstås;)

håller med dig i det du skriver, men inte att man vill fa de inre så långt in, utan att det är yttre bak som bär mest.
var bara det.
Vet att AR-folket rabblar det där med inre bak- hela tiden:crazy:

Jag tycker det är hur svårt som helst! För dte första har jag svårt att märka övergången mellan "hänga sig på" och "gå fram till bettet". Det har ju liksom inte med vikten i handen att göra utan med något annat - och där räcker jag inte till som ryttare. Men känslan jag vill ha för "fram till bettet" är ungefär att hästen går fram - och sedan backar av en tiondels millimeter eller så (det tyska begreppet för detta är "abstossen" men jag vet inte vad det heter på svenska, jag har aldrig hört det i Sverige? Kanske någon som vet hur det översätts?)

T ex en unghäst som jag rider en del och som det har varit ganska svårt att få att gå fram till bettet. Hon har nu börjat lära sig det och nu börjar min utbildare att "tjata" om att hon inte får hänga på bettet. Problemet är att det för mig känns rätt bra - jag är ju glad att hon tar lite stöd och missar lätt att hon inte riktigt kommer till "abstossen". Det är sorgligt med svaga ryttare. :o :cry:

Men hur som helst, om jag nu skulle råka märka det - alternativt om någon talar om det för mig :angel: - så gör jag lite olika. På den ovan nämnda unghästen så tar jag "parader framåt" dvs mjukna i handen och sedan tillbaka till utgångsläge. Som en förhållning fast framåt typ.

På t ex min egen häst, som är äldre och betydligt "rejälare" i både kropp och knopp (mer massa och mindre känslig) kan jag behöva komplettera paraderna framåt med arrêts (stavning)- uppresande tygeltag (handen går i en halvcirkelrörelse uppåt-framåt).

Om jag skulle sitta på en häst som vräker sig framåt på bettet skulle jag nog länga ut tyglarna rejält och komma med ganska ettrig drivning i just det momentet (sporre/spö). Tror jag, gudskelov rider jag ingen sådan häst för tillfället.

*lånar*

Det beror så mycket på vad det är för slags häst och varför den gör så (kan dock vara svårt att veta men man har säkert sina misstankar).

Är den en häst som är riden med mycket stöd i handen så får man oftast "lära om" hästen och det tar tid. Samma med en häst som i princip är bygd för att gå och hänga i tygeln. Båda dessa "sorterna" kan vara aktiva bak och ändå så upplever man att de hänger sig lite i handen.

Sen har vi de som hänger sig i handen och är inaktiva bak. Dessa brukar gå ganska fort att sluta hänga genom att aktivera bakbenen. Då brukar framdelen lätta ganska så omgående.

Om man skall generalisera lite så brukar det behövas en kombination av halvhalter och alerta bakben men det hela beror på individen. Oftast så brukar man känna av lite vad som behövs göras. Sen måste hästen också vara tillräckligt stark för att orka bära sig själv. Ibörjan kanske de bara fungerar i korta sträckor men då får man helt enkelt anpassa tiden på ridpasset efter hästen.

Oftast så brukar man ju höra att ger man inget stöd så får man inget stöd. Men problemet där är om man har en häst som är riden länge med mycket stöd i handen och/eller har hängt sig i tyglarna är att så fort du tex gör det minsta lilla med tyglarna så är den där och söker stöd/hänger i tygeln igen. Även om de flesta vill rida med så lite tygelpåverkan som möjligt och bara rida med sin kropp så är vägen dit lång och ibland så behöver även den allra skickligaste ta ett tygeltag då och då. Har man då en häst som gärna hänger sig så fort den får en chans så är det oftast inte bra.

Men som sagt oftast så krävs det en kombination av halvhalt, lösa tyglar och aktiva bakben (i stora dag alltså).

Mvh

Tora

Men om jag får välja så tycker jag det är bättre med en häst som just hänger i handen då det är lättare att korrigera detta med bakbensaktivitet men ej angripa munnen för sig som många redan skrivit. (*handridning ger en häst som nedan*)

Svårare att rida en häst som *släpper* sitt stöd och man bara har spagetti i handen :crazy:

Jag fick mkt god effekt på att göra som så många andra i tråden redan sagt de gör, släppa tygeln.
Bytte dressyrtränare och hon undervisade så. Handen/tygeln ska inte vara "ett femte ben" för hästen att hänga sig fast i och slippa hålla balansen själv och slippa använda bakben och rygg korrekt.
En häst som jobbar bakifrån och fram hänger inte i handen har jag förstått med åren.

Men som ngn annan skrev så kan man behöva ta ett rejält tygeltag ibland för att sedan släppa på en rejält fräck häst.

Jag tycker också att man kan ta ett rejält tag någon gång på en häst som du säger är fräck, men eftergiften och skänkeln måste vara väldigt snabba!!

Rubriken på denna tråden är helt bisarr.... :eek:

Ja det är den verkligen....det måste vara min mörka sida som tränger sig igenom....eller visar sig tydligare är det väl bäst att skriva :o :o

God Jul på dig fio!!

Det jag skulle göra, låter kanske lite udda men det har funkat för mig (bara tur kanske, vad vet jag..)

När hästen hänger sig så kan det vara ett tecken på att du hårdnat/stumnat i handen, ett knep en dressyrtränare lärde mig var att klappa hästen med innerhand får då släpper du automatiskt din låsning i händerna.

Sen har vi "skaka loss" och voltträningen, Du rider på en jämn fin volt (duh.... >.< nu är jag övertydlig igen) försöker att mjukt och fint plocka med fingrarna på innerhanden emedan ytterhanden är stabil och mjuk. Jobba upp innerbogen med innerskänkel, och ytterbak med ytterskänkeln tänk som ett pilligt förstadie till en "öppna", det kan hjälpa dig att få med bakdelen, lyfta framdele och få loss hästen från hand...

Å sen finns ju grimmtekniken... med grimma alt. remontgrimma du fäster ett par tyglar i, samt att du har ett par tyglar i bettet som vanligt. Tyglarna i bettet ska bara användas vid direkta kommunicationsproblem/nödbroms, annars rider man som vanligt fast i "grimman".. Funkade på min dam som la sisådär 50 kg häst i handen på mig (kändes det som) och bet sig fast utav bara attan när jag köpte henne...

Och glöm för allt i världen inte frammåtbjudningen, sätesdrivningen och stabila stödjande skänklar ^^ ;)

Oftast så brukar man ju höra att ger man inget stöd så får man inget stöd. Men problemet där är om man har en häst som är riden länge med mycket stöd i handen och/eller har hängt sig i tyglarna är att så fort du tex gör det minsta lilla med tyglarna så är den där och söker stöd/hänger i tygeln igen. Även om de flesta vill rida med så lite tygelpåverkan som möjligt och bara rida med sin kropp så är vägen dit lång och ibland så behöver även den allra skickligaste ta ett tygeltag då och då. Har man då en häst som gärna hänger sig så fort den får en chans så är det oftast inte bra.

Tora

Just därför ska tygeltagen man tar vara väldigt korta (snabba) eftersom hästen då inte hinner hänga sig i tygeln.

Det beror helt på vad man skall göra. Ibland så är ryttaren så rädda att bli hängade i tygeln så att de blir oroliga i handen istället. En häst som hänger sig i handen måste läras om från grunden annars kommer grundproblemet alltid att finnas där och poppa upp när man minst vill det. Att kunna hålla kvar tygeln lite längre för att förtydliga/få igenom något kan behövas ibland. Men det motverkas om hästen hänger sig i handen så fort den får en chans. Hästen skall inte hänga sig i tygeln bara för att jag håller kvar i 8 sekunder i stället för 1 sekund.

Men ju längre upp i utbildnings skalan som häst och ryttare är dessto mindre hand skall det behövas. Men vägen dit är som bekant lång och krokig.

Mvh

Tora

Givetvis!
Annars har man ju gjort det hästen vill, dvs startat en dragkamp. Och då lär man ju förlora! Och hästen fortsätta att låta bli att jobba med det den har bakom sadeln...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar