En tråd om en häst som hängde sig...

F

Fazer

Hur bär ni er åt med en häst som lägger sig på i handen, hänger alltså?

Alla svar välkomna, även de som avviker från majoriteten!!

Inget svar är mer rätt än något annat, berätta bara hur du gör!!

Sv: En tråd om en häst som hängde sig...

När detta händer (annars också såklart, men behövs oftast mer när häst hänger sig.. lr nåt:angel: ) rider jag mycket med säte och ben, mycket drivande med sätet. Smyghåller ALDRIG i munnen, halvalter.
Alt ett hårdare "ryck" och sen släppa tygeln. Som sagt, aldrig hålla i.

Halvhalt- med tygeln o sen lättar ut framåt/uppåt.

Min tränare ruttnade för några år sen o tog tag ordentligt- den lilla spetan:D för att sen lätta ur. b ehövdes sen inte upprepas.

hon är väldigt tydlig o vill att hästen ska svara för små hjälper.
lägger man på skänkeln- ja då är det framåt DÅ!
hon kallar sig själv för att vara ettrig.

hon har plac. i breeders med en häst som ansågs oridbar av en fd landslagsryttare
Man ska inte låta det gå till att bli en styrkegrej.

Å den ska bära sig själv.

Jag skulle behöva bli som din tränare:angel: alltså "ettrigare".

Med det menar jag mer noggrann med att det ska hända ngt nu - inte om 25 meter.

Menar inte "hårdare tag" utom mot mej själv, att var TYDLIGARE.

Ang hänga: om det är hårt o konstant, eller kommer plötsligt misstänka problem.

Annars halvhalter, (som troligen på den hästen som hänger skulle kräva även tydlig förhållning, förutom sätet) och lätta ur.
Mkt övergångar. Lätt hand och stadig i sätet, inte låta den hinna börja hänga.

Sätta tillbaka tydligt. OCh lätta. Jag skulle även göra som en tränare sa för länge sen: sitt till och släpp stödet, dvs lätta och låt den snubbla till ett par gånger,(samtidigt som man balanserar upp med sätet den ska inte gå omkull självklart) "sen fattar den att den ska bära sej själv och inte du"

Men det beror ju också på varför den gör så. Är deninte stark nog så måste man självklart kräva mindre tills den blir starkare.
Och stärka den fysiskt genom tex klättring

Jag gjorde som axel med handen förut för länge sedan - då lärde den sig att bära - huvudet.
Då gick den kvar med huvudet när jag lättade ur i handen....

Nu gör jag inte så - eftersom jag inte får använda bakåtverkande tygeltag för min fröken

Utan jag fick istället göra övergångar med överskänkel mage.
(du frågade ju om tyska halvhalter förut )

Så nu är det sällan ett problem

du vet ju själv - för det har du ju skrivit tidigare - att det är bakdelen som är ett problem när hästen hänger i handen.

jag använde nog liknelsen att hålla bollen rund med överskänkeln tidigare i en tråd.

Senast ändrad:

Tillägg till mitt eget.

Jag är fel att svara på detta eftersom flbhästar sällan hänger i handen och jag har inte mycekt erf. Skulle jag nog lagt till.

De har en tendens att istället gå bakom hand eller köra fram bogar o underhals och upp med huvudet. Vilket blir andra problem att lösa, men samtidigt löser man det mycekt på samma sätt, dvs med att sätta tillbaka för att få vikten bakåt och släppa upp manken.

Släpper tygeln helt så dom får lära sig att hålla balansen själv.

Släpper tygeln helt så dom får lära sig att hålla balansen själv.

Men att släppa måste väll ha med hur hästens extriör är.....en överbyggd häst som faller på bogarna är det inte bra att släppa utan att rida den i balans att bära sig bak.....behövs några hundra halvhalter kanske ;)

* kl *

För mig betyder eftergift i handen en följd av eftergift från bakbenen....

Om jag hamnar på en häst som lägegr sig i handen så lyfter jag upp skallen (ur "form") släpper på tyglarna och rider på framåt. Ibland räcker det att bara knacka till med skänkeln för att de ska orka hålla upp skallen själva. Hästar som har ¨gått så länge är ju jobbigare att korrigera.

Jag gjorde som axel med handen förut för länge sedan - då lärde den sig att bära - huvudet.

Nu måste jag fråga....jag har en känsla av att du o axel inte kommer överens alla gånger......missförstå ej ...jag står helt neutralt men varför ska du blanda in axel i dina svar när ni nu ej kommer överens ????

Kan vi inte ha vapenvila....det är julvecka :banana:

Axel...hoppas inte du tar illa vid dig att jag blandar mig i !!!!!

Senast ändrad:

Oftast när den hänger sig i handen beror det på att den försöker undvika att "använda bakbenen" eller att man låter hästen hänga sig i handen helt enkelt för att man ger den stöd, vilket väl egentligen är samma sak. Är det så skulle jag ungefär som många redan skrivit se till att inte fastna i handen och försöka rida mycket halvhalter för att få hästen vinkla under sig lite. Hellre att hästen söker sig rejält framåt/nedåt om den är trött i rumpan än att den hänger i handen och ändå inte använder bakbenen bra.

En sak jag brukar tänka på är att ta väldigt snabba tygeltag på en sån häst. Då hinner den aldrig spjärna emot eller ta stöd. Oavsett om det bara ska vara en liten kramning eller ett rejält tag ska det vara max 0,5 sekunder.

Släpper helt, låter den snubbla frammåt några steg och börjar om med arbetet med att aktivera bakbenen

Det kan du ha rätt i. :)

Jag såg det inte som så känsligt, jag försöker behandla alla likadant, oavsett om man tycker lika eller inte.

Det var lättare att hänvisa till hennes svar än att skriva allt igen.

men jag kan göra det nästa gång så inget missförstås - det kanske är bättre.

solly....

GOD JUL

Nu måste jag fråga....jag har en känsla av att du o axel inte kommer överens alla gånger......missförstå ej ...jag står helt neutralt men varför ska du blanda in axel i dina svar när ni nu ej kommer överens ????

Kan vi inte ha vapenvila....det är julvecka :banana:

Axel...hoppas inte du tar illa vid dig att jag blandar mig i !!!!!

Jag håller med. Kan ni inte lägga ner vapnen nu och sluta med småhugg och annat, isåfall ta det på pm? Jag förstår inte detta konstanta krig som pågår mellan x antal personer. Har klagat på det tidigare och då blev det surt värre. Men jag upprepar ändå. Snälla?

se tidigare svar....

jag försöker hålla isär sak och person när jag diskuterar här, refererade til x's inlägg för att det stod där, och är inte intresserad av att skriva ett enda inlägg som hugg, men för att det inte skall misstolkas så får jag väl då hantera det på annat sätt.

okey

tidigare försökte jag lösa det med handen - men eftersom det bara påverkade huvudet, så är jag glad att jag lärde mig ett annat sätt eftersom jag tycker det funkar bättre.

tar någon riktigt illa vid sig kan vi ju be BAL sudda mitt förra inlägg

JUL PÅ DIG

Senast ändrad:

*KL*

Jag har ganska god erfarenhet av detta fenomen då min gamla dam är expert på att hänga sig i handen och så att säga använda bettet/handen som 5:e ben. Jag har fått lära mig att använda säte och skänkel, vilket jag är mycket tacksam mot min gamla dam för. Det har hela tiden gällt att få henne att arbeta ordentligt bakifrån, jag har alltid ridit i ett ganska friskt tempo, vill ha mycket ”tryck” i henne så att hon arbetar själv, men jag är väldigt noga med att hon håller takten, hon får aldrig någonsin börja springa. Mycket tempoväxlingar och övergångar, jag tänker hela tiden att jag ska ”sitta på bakbenen”, väldigt lätt hand. Jag har använt mig mycket av ryggningar och skolor, framför allt öppna har fungerat bra. När hon blir stark gäller det att inte bli stark i handen vilket faktiskt är skitsvårt (ursäkta språket!) :o . Att släppa tyglarna, som några skriver, har jag faktiskt försökt men det fungerar inte på min häst, hon håller balansen bra ändå. Det har som sagt hela tiden handlat om säte, skänkel och mycket ”tryck” i hästen. Hon är dessutom lättare att arbeta i galopp än i trav vilket jag också utnyttjat.:idea:

Nu gör jag inte så - eftersom jag inte får använda bakåtverkande tygeltag för min fröken

Utan jag fick istället göra övergångar med överskänkel mage.
(du frågade ju om tyska halvhalter förut )

Så nu är det sällan ett problem

du vet ju själv - för det har du ju skrivit tidigare - att det är bakdelen som är ett problem när hästen hänger i handen.

jag använde nog liknelsen att hålla bollen rund med överskänkeln tidigare i en tråd.

Hur använder du överskänkeln i halvhalterna?

Du skriver hela tiden om att du aldrig tar i tygeln och gör allt med axlarna osv....men sen pratar du om ramen som hästen har att hålla sig inom...och då kommer vi in på kandarridning för att orka hålla kvar hästen i ramen....om en häst nu är så mjuk och fin och inte behöver ridas med hjälp av tygeln alls, borde det väl inte behövas några skarpare bett för att hålla den inom ramen???

Ramen går väl inte att hålla ihop utan tygelns hjälp, eller har jag fattat fel?

Din berömda pilbåge måste väl hållas ihop från två håll annars blir inte bågen jämn...eller??

Om hästen nu är lösgjord och lätt i framänden genom att den arbetar på med bakbenen under kroppen som därigenom tar mer vikt och gör hästen lättare i framdelen så ska man väl inte behöva var starkare fram för att hästen inte ska falla isär?? För då har ju inte hästen kommit upp med framdelen utan den är bara gasad och bromsad samtidigt för att den ska kröka på nacken, sk. fulkrok...

Även om man är handikappad och rider så ska man väl inte behöva spänna pilbågen genom hästen i ett skruvstäd, med hjälp av diverse skarpare mundering.....:o

Det känns konstigt när du säger att du inte använder tygeltag till något ena stunden och den andra behöver du kandar för att kunna hålla din häst inom ramen...

För att göra en halvhalt så behöver inte jag i alla fall något kandar.

Det fins ingen häst som inte går att göra uppmärksam på ryttarens hjälper utan att ta till förstärkning...det gäller bara att skola den i att vara snabb i reaktionerna och inte göra den döv genom att ta till starkare metoder om inte de milda fungerar.

Visst kan man göra det tillfälligt för att väcka upp hästen.
T ex ett rapp med spöet i baken om den inte är uppmärksam på skänkeln, men det behöver inte göras många gånger om man inte börjar nöta igen direkt efter, för då har man gjort den döv igen...

Med risk för att låta skrytig...
Red en sådan herre på måndagslektionen. Prövade först med att släppa tyglarna helt (på ridlärarens inrådan) men det hade inget resultat. Så fortsatte jag helt enkelt rida på så pass lång tygel att jag inte bar upp hela huvudet på han men ändå hade kontakt med munnen (svårt att förklara:crazy: ).Fick således jobba i stort sett med bara säte och skänkel och det gick helt över förväntan. Den i övrigt trötta, sega, stela ridskolehästen gick hur bra som helst! Allt han ville var att få lite längre tygel :idea:

Varför får jag inget svar??

Stackars, stackars lilla häst som "hängde" sig! :crazy: Hoppas den kommit loss nurå...

Skämt åsido: Mkt övergångar och öppnor och slutor för att få hästen att bära sig själv. Samtidigt "tillåter" jag den inte att ta tag i bettet genom att vara mjukt rörlig i handen (kvicka små kramar om tygeln).

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar