Sv: En tråd om en häst som hängde sig...
Jag gjorde som axel med handen förut för länge sedan - då lärde den sig att bära - huvudet.
Då gick den kvar med huvudet när jag lättade ur i handen....
Nu gör jag inte så - eftersom jag inte får använda bakåtverkande tygeltag för min fröken
Utan jag fick istället göra övergångar med överskänkel mage.
(du frågade ju om tyska halvhalter förut )
Så nu är det sällan ett problem
du vet ju själv - för det har du ju skrivit tidigare - att det är bakdelen som är ett problem när hästen hänger i handen.
jag använde nog liknelsen att hålla bollen rund med överskänkeln tidigare i en tråd.
Hur använder du överskänkeln i halvhalterna?
Du skriver hela tiden om att du aldrig tar i tygeln och gör allt med axlarna osv....men sen pratar du om ramen som hästen har att hålla sig inom...och då kommer vi in på kandarridning för att orka hålla kvar hästen i ramen....om en häst nu är så mjuk och fin och inte behöver ridas med hjälp av tygeln alls, borde det väl inte behövas några skarpare bett för att hålla den inom ramen???
Ramen går väl inte att hålla ihop utan tygelns hjälp, eller har jag fattat fel?
Din berömda pilbåge måste väl hållas ihop från två håll annars blir inte bågen jämn...eller??
Om hästen nu är lösgjord och lätt i framänden genom att den arbetar på med bakbenen under kroppen som därigenom tar mer vikt och gör hästen lättare i framdelen så ska man väl inte behöva var starkare fram för att hästen inte ska falla isär?? För då har ju inte hästen kommit upp med framdelen utan den är bara gasad och bromsad samtidigt för att den ska kröka på nacken, sk. fulkrok...
Även om man är handikappad och rider så ska man väl inte behöva spänna pilbågen genom hästen i ett skruvstäd, med hjälp av diverse skarpare mundering.....
Det känns konstigt när du säger att du inte använder tygeltag till något ena stunden och den andra behöver du kandar för att kunna hålla din häst inom ramen...
För att göra en halvhalt så behöver inte jag i alla fall något kandar.
Det fins ingen häst som inte går att göra uppmärksam på ryttarens hjälper utan att ta till förstärkning...det gäller bara att skola den i att vara snabb i reaktionerna och inte göra den döv genom att ta till starkare metoder om inte de milda fungerar.
Visst kan man göra det tillfälligt för att väcka upp hästen.
T ex ett rapp med spöet i baken om den inte är uppmärksam på skänkeln, men det behöver inte göras många gånger om man inte börjar nöta igen direkt efter, för då har man gjort den döv igen...