En tråd om att arrangera fest

Frågan är hur mycket dina vänner och släktingar bryr sig om etikett? Är det 20 Magdalena Ribbing du bjuder - då skulle jag kanske tveka. Men är det rätt relaxade släktingar och vänner så skulle jag strunta i eventuell etikett.

Nej, jag har nog inte så många Ribbing i umgänget :D Det kan hända att mor min vill betala för familjen. Hon brukar vilja bjuda till när det kommer till festligheter, och dessutom fyller hon år på samma dag som jag så det blir hennes firande också vare sig jag vill det eller inte. Vill hon det så bjuds ju familjen hur som helst, eller om vi delar för på kostnaden för dem.

En fördel med att folk skulle betala middagen själva är att alla som vill skulle få komma på middagen. Skulle jag bjuda så skulle jag behöva vara lite selektiv med vilka jag bjuder in till middag. Vilket dels skulle göra att jag måste värdera mellan vänner lite, vilket är segt. Men även att de i utkanten av umgänget kan äta middag om de vill och skulle tycka att det vore roligt.

Jag vet inte ärligt talat.

Men du känner ju de du umgås med. Har andra gjort så? Verkade folk ok med upplägget?

I mina kretsar finns allt från de som bjuder på allt och dyrt till att man har knytis, överraskningsfest för någon, alla betalar för sig på restaurang etc.

Vissa resonerar väl så att man hellre gör sånt än får en massa presenter man inte behöver/vill ha.
Och vissa uppskattar att slippa köpa present och istället bara bekosta sin mat tex.

För mig hade etikett varit rätt lågprio om jag vet att det är något jag och mina nära och kära kommer uppskatta.

Jag tycker ofta att folk går ut och äter på födelsedagar i min umgängeskrets. Då betalar alla för sig själva helt, både mat och dryck. Det blir ju betydligt dyrare. Det brukar dock inte vara när folk fyller jämnt utan de fåtal tillfällen jag varit med på 30 eller 40 års fest så har den som fyller bjudit. På en 40 års fest åt vi ute dock och alla betalade för sig själva.

Jag behöver inga presenter. Det kanske man kan skriva i inbjudan i så fall? "Jag önskar inga presenter men ser gärna att du kommer och firar med mig!"

Ytterst få yngre människor har stora hus med gigantiska matsalar där man kan klämma in släkt och vänner. Det krävs således att man hyr en lokal - och det är väldigt dyrt.
Fast... där har ju tråden redan föreslagit litet olika alternativ på billigare lokaler (även om det är svårt i praktiken om man vill vara i Stockholms innerstad). Här uppfattar jag att det finns en tydlig tanke och önskan att själva lokalen/miljön skall vara riktigt fin, att det i sig är en vald prioritering Den prioriteringen uppfattar jag som det som i praktiken leder till resonemanget om huruvida gästerna skall betala för sin mat eller ej. Jag menar att det även idag, och för unga människor, är möjligt att bjuda på fest all inclusive om man jobbar kostnadseffektivt - sedan kanske man av olika anledningar vill välja en lösning som är så kostsam att den egna bjudbudgeten inte förslår.

Jag tycker att alternativet som @Singoalla nämner är helt ok, att förklara redan i inbjudan att man inte önskar sig något annat än att gästerna kommer och är med och betalar sin egen mat. :)

När det gäller etikett så får du ju ställa dig frågan om du har råd med etikett "värdinnan bjuder". Jag tänker att man får se till att det som var etikett förr kanske inte riktigt funkar idag om man inte har det extremt gott ställt. Ytterst få yngre människor har stora hus med gigantiska matsalar där man kan klämma in släkt och vänner. Det krävs således att man hyr en lokal - och det är väldigt dyrt.

För mig handlar det om prioriteringar. Jag skulle absolut ha råd, utan att det egentligen skulle svida så värst i plånboken. Men jag sparar mycket pengar just nu, eftersom jag planerar att skaffa barn, och då känns det inte jätteroligt att lägga 10 000:- på en fest om jag inte behöver. Med tanke på vad jag gärna vill ha/behöver pengarna till senare.

Jag tycker ofta att folk går ut och äter på födelsedagar i min umgängeskrets. Då betalar alla för sig själva helt, både mat och dryck. Det blir ju betydligt dyrare. Det brukar dock inte vara när folk fyller jämnt utan de fåtal tillfällen jag varit med på 30 eller 40 års fest så har den som fyller bjudit. På en 40 års fest åt vi ute dock och alla betalade för sig själva.

Jag behöver inga presenter. Det kanske man kan skriva i inbjudan i så fall? "Jag önskar inga presenter men ser gärna att du kommer och firar med mig!"

Ja, skriver man så brukar väl sällan ens någon gnällig reta sig tycker jag.

Och om det går bra annars att fira varann så borde det ju gå bra nu med.

Du bjuder ju på extra saker efter middag. Det kanske inte görs annars lika mkt på icke-jämna födelsedagar om du är orolig över den biten(jämn födelsedag).

Fast... där har ju tråden redan föreslagit litet olika alternativ på billigare lokaler (även om det är svårt i praktiken om man vill vara i Stockholms innerstad). Här uppfattar jag att det finns en tydlig tanke och önskan att själva lokalen/miljön skall vara riktigt fin, att det i sig är en vald prioritering Den prioriteringen uppfattar jag som det som i praktiken leder till resonemanget om huruvida gästerna skall betala för sin mat eller ej. Jag menar att det även idag, och för unga människor, är möjligt att bjuda på fest all inclusive om man jobbar kostnadseffektivt - sedan kanske man av olika anledningar vill välja en lösning som är så kostsam att den egna bjudbudgeten inte förslår.

Jag tycker att alternativet som @Singoalla nämner är helt ok, att förklara redan i inbjudan att man inte önskar sig något annat än att gästerna kommer och är med och betalar sin egen mat.

Ja precis, det är en prioritering. Miljön och dekorationerna är en jättestor del av festen för mig. Jag tror att det är det för mitt umgänge också. Det uppskattas en fin dukning och snygg touch på festen. Sedan är det viktiga såklart att ses och få fira, men eftersom både jag och min krets har råd med att lyxa till det lite så tror jag att det uppskattas.

Jag håller nog inte med om att det. Det svåra är nog inte i det här fallet att laga maten själv, utan att hitta en lokal i Stockholm som inte är jättedyr om man inte har särskilda kontakter. Till och med scoutkårerna vet att ta betalt. Bygdegårdar finns det endast på nära håll på Lidingö och i Järfälla - och då är det inte ens särskilt centralt. Och även för dem får man punga ut med ganska många tusenlappar. Jag vet inte om jag tycker att en lokalhyra på 4000 kr+ och sedan mat och dryck på det är så kostnadseffektivt när det bara är 20-30 gäster som ska bjudas.

Okej nytt förslag på festupplägg. Herregud vad jag vrider och vänder på det här :D Vi är hos min bror! Kom på att jag har en storebror som har en förbaskat snygg och relativt stor lya centralt. Han skulle säkerligen ställa upp med att låna ut den.

FÖRSLAG 1
15.00 - 20.00 Familj och närmsta vänner är hos bror. Där bjuds på plockmat, snittar, dryck osv. Familjen är 15 personer och närmsta vänner ca 10, så runt 25 personer sammanlagt.
20.00 - 23.00 Vi beger oss till denna bar jag pratat om till abonnerad avledning. Där väntar typ tusen flaskor bubbel och snittar eftersom jag måste köpa för minst 8 lax. Dock för ett litet inträde på 250:- per person för att jag inte ska bli ruinerad. Andra vänner utöver de som varit med tidigare på dagen kan ansluta här.

+ Brors lägenhet är bättre lämpad för småsyskon och gamlingar i familjen än en bar
+ Kul att kunna bjuda familjen och närmsta vännerna på mat och dryck
+ Kul med egen abonnerad avledning ute
- Måste be gäster om en peng
- Måste helst få ihop minst 25 pers till festen på baren för att inte förlora mycket pengar

FÖRSLAG 2
Samma upplägg som ovan, fast att jag inte abonnerar avdelningen på baren utan vi går bara dit helt enkelt. Ser vi till att komma innan 21 bör alla komma in, plus att det går säkert att få en lista på alla som vill komma om vi lovar så mycket folk så tidigt på kvällen.

+ Festen blir kostnadsfri för gäster utöver egna köp i baren på kvällen
+ Ingen risk att förlora mycket pengar ifall det skulle bli mycket bortfall på efterfesten
- Lite trist att bara komma till en bar? Mycket roligare att det väntar bubbel och snittar och egen avledning?

Vad tycker ni? Tack ni som orkar bolla med mig :D :bow:

Rent spontant så tycker jag att upplägg två låter helt okej. Då är det fritt om man vill äta eller inte och hur mycket.
Kommer ni en hel drös så kan det vara idé att försöka höra om nåt bättre pris på samlad förstabeställning, även om var och en betalar för sig. Inte säkert men värt att fråga.
Lägg krutet på de nära och kära - det är de som är mest värda och det andra som lite extra där din insats är noll och inget utan kan ägna dig åt att bara ha kul.

FÖRSLAG 3
Vi abonnerar inte baren, men förbeställer ändå lite snittar och bubbel så det händer nåt kul när man kommer dit?

+ Kostnadsfri fest för gäster utöver självköp i baren
+ Ingen risk att förlora massa pengar
+ Inget roddande i förväg med folk som ska betala
+ Ändå lite festligt att komma till baren när det står lite snittar och bubbel på plats
- Lite dyrare än att bara låta folk handla allt själva i baren, men ändå värt?

Ja, där satt den nog. Känns som en lösning som ger sjukt mycket fest för pengarna.

Rent spontant så tycker jag att upplägg två låter helt okej. Då är det fritt om man vill äta eller inte och hur mycket.
Kommer ni en hel drös så kan det vara idé att försöka höra om nåt bättre pris på samlad förstabeställning, även om var och en betalar för sig. Inte säkert men värt att fråga.
Lägg krutet på de nära och kära - det är de som är mest värda och det andra som lite extra där din insats är noll och inget utan kan ägna dig åt att bara ha kul.

Ja, visst lät det flexibelt och bra? Plus att man kan lägga massa krut på festen hemma hos brorsan då.

• Gilla
Reactions: ptr
Min kompis gick ihop med en vän och hyrde en del av Blekholmsterassen till sin 30-årsfest. De närmaste bjöds till middag (samma sak till alla), jag minns faktiskt inte om vi betalade för maten eller inte? Men dryck köpte vi själva i baren. Resterande gäster kom efter maten. Bar-, garderobs- & serveringspersonal ingick i lokalhyran. De dekorerade själva och festen pågick länge sen när såna här tröttmössor redan åkt hem :D

Nackdelen med att dra till en "allmän" bar hyfsat tidigt tycker jag är att det lätt blir som en vanlig fest fast med lite annan förfest typ.. lätt man tappar bort varann/knappt ses resten av kvällen om man drar tidigt på offentlig lokal och är ett större gäng.

Jag tycker inte alls det är dålig etikett att gäster kan betala mat själva om maten är valfri, apropå tidigare diskussion. Tex att man kan komma senare. Finns tusen ursäkter att det passar bättre senare om ma har ont om cash men inte vill skylta med det.

Jag valde att inte bjuda på mat alls på min 30-årsfest, däremot alkohol, snacks o småplock. Vart väldigt lyckat ändå. Tror folket gör festen så det blir säkert grymt hur du än gör :)

• Gilla
Reactions: ptr
Behöver inte ens ha med tillgången på pengar att göra - bara det att det är för umgänget och gratulerandet man är där i först hand!

Jag tycker det första alternativet, att ha både middag och fest på abonnerad lokal låter bra. Bra, i betydelsen att det hade funkar för mig och mitt umgänge. Jag tycker inte det är orimligt att betala sin middag själv, när du har bokat lokal och bjuder på bubbel. Det är ju frivilligt att vara med på middagen. Dessutom känns det fint med den personliga anknytningen, att det är där ni brukar hänga.

Jag hade tyckt det var roligt att gå på en sån fest, men så blir jag allmänt lycklig så fort det finns bubbel med i sammanhanget.... :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka