En tråd om att arrangera fest

Går att göra även snittar som buffé med GDS-stuk. Lämpligt bröd och olika röror att själv ösa på efter smak och behag.

Jag planerar 30-års fest och försöker hitta någon bra lokal i Stockholm eller närområdet. Vi blir inte så väldigt många (i lokalsammanhang då), 30-40 personer skulle jag gissa. Jag vill helst dekorera själv, och bjuda på alkohol och snittar som jag själv tar med. Hur hade ni tänkt, är det värt att hyra? Min egen lägenhet är för liten för en sådan fest. Det blir billigare att hyra utanför stan skulle jag gissa? Är det vanligt att man får hyra enbart lokal men ordna allt annat själv? Känner mig egentligen sjukt otaggad på att lägga flera tusen på lokal när jag i princip hade kunnat ha festen hemma om jag haft det lite större, men nu har jag ju inte det :p

Hur har ni gjort om ni arrangerat lite mer uppstyrda fester? Vad är smart rent ekonomiskt? Vill hellre lägga pengar på dekorationer, blommor och bubbel än på att bara vara någonstans. Tar gärna emot alla tips jag kan få!

Till min 30 årsfest så fick jag låna min bästis mammas lokal som finns i anslutning till hennes lägenhet :)

Om ni ska låna lokal i tex bostadsrättsförening: kolla att man får festa efter viss tid där om ni planerar festa efter tex 22.
På vissa ställen kan ju boende bli tokiga även om det sköts snyggt av er just för att andra röjt för mkt innan.

Jag har annars själv gjort så och haft fest i min fd förenings lokal.

Vet en vän som hyrde en ”stuga” i Ulriksdals slottspark till rätt billigt pris. Det var enkelt för oss att åka till från Sthlm city etc.
Den ligger ju avskilt och man stör ingen. Inget flashigt alls, verkligen inte! Men rätt fint runtom(naturen, sjön) och många får plats.
Tror vi var 100 pers där några ggr.
Tror den heter ngt med Svalkan om du vill kolla upp.

En del idrottsföreningar hyr ut sina lokaler. Jag har varit på en sådan hyfsat centralt i Göteborg och en mer ute i bushen.
Den ute i skogen låg dock nära en buss hållplats. Sen var det några som körde flera i sina bilar. För att värden inte skulle behöva slita för mycket på sin fest såg hon till att ha några nära vänner som "festkommite" så vi rodde en del före och under festen.
Det var en grymt lyckad fest!

Låna väns/släktings boende om du får. Annars bygdegård eller ett klubbhus. Vi har tex en fotbollsklubb här som har egen "stuga". Till minsta barnets dop var kyrkans församlingshem redan bokat så vi tog klubbhuset som vi fyllde med 30-35 gäster och hade gott om plats över. Nackdelen kan vara köket men vill man så kan man (tex ta dit extra spisplatta och annat som kan behövas)!
Förra hösten så anordnade jag med lite hjälp av min make en stor grillfest här hemma för 40 pers. Fixade all mat själv men min kära bonusmamma tog över spisen när gästerna anlände, kanske kan du ha 1-2 pers till din hjälp så behöver du inte göra precis allt? :)

Okej, nu har jag ett förslag här som jag gärna vill ha era tankar om. På en utav mina favoritbarer finns möjligheten att abonnera en avdelning. Det skulle vara himla roligt att fira ut 20-års åldern där, eftersom många av våra vildaste festnätter senaste åren har varit just där. Man får också möjlighet att pynta och dekorera hur mycket man man vill, vilket passar mig bra :D De tar inte ut någon lokalhyra, däremot måste man göra en beställning på 8000-10000. Det är en saftig summa, men jag tänker såhär:

18.00 - 21.00 Familj och nära vänner äter middag som de själva betalar (men som ingår i abonnerings-summan)
21.00 - 23.00 Resten av alla kommer och det finns bubbel och snittar på plats som jag står för
23.00 - 03.00 Vår avledning öppnas upp mot resten av stället och folk får mingla, festa och handla i baren när allt bubbel som jag köpt in tar slut.

Ponera att vi blir 20 personer som äter middag för 250:- var, det blir 5000:- av beställningen. Så kan jag köpa bubbel och snittar för resterande 3000-5000 och bjuda på. Känns det rimligt? Min storebror bjöd på hela kalaset när han fyllde 30 så jag känner mig så snål som skulle låta närmsta vänner och familj betala sin egen middag :nailbiting: Men det kanske inte är helt orimligt, eller? :nailbiting: Jag tänker att alla får välja själva. Komma på middagen och betala sin egen mat, eller komma efter 21.

+ med baren:
1. Den har öppet till 03 och vi kan verkligen festa utan att tänka på grannar eller lokal som stänger
2. Ingen lokalhyra där alkohol och mat tillkommer efteråt, utan vår beställning utgör hela beloppet
3. Centralt belagt i Stockholm, hälften av oss hänger som sagt där regelbundet :angel:
4. Möjlighet att vara på samma plats hela firandet, och inte behöva förflytta oss för utgång på kvällen

Okej, nu har jag ett förslag här som jag gärna vill ha era tankar om. På en utav mina favoritbarer finns möjligheten att abonnera en avdelning. Det skulle vara himla roligt att fira ut 20-års åldern där, eftersom många av våra vildaste festnätter senaste åren har varit just där. Man får också möjlighet att pynta och dekorera hur mycket man man vill, vilket passar mig bra :D De tar inte ut någon lokalhyra, däremot måste man göra en beställning på 8000-10000. Det är en saftig summa, men jag tänker såhär:

18.00 - 21.00 Familj och nära vänner äter middag som de själva betalar (men som ingår i abonnerings-summan)
21.00 - 23.00 Resten av alla kommer och det finns bubbel och snittar på plats som jag står för
23.00 - 03.00 Vår avledning öppnas upp mot resten av stället och folk får mingla, festa och handla i baren när allt bubbel som jag köpt in tar slut.

Ponera att vi blir 20 personer som äter middag för 250:- var, det blir 5000:- av beställningen. Så kan jag köpa bubbel och snittar för resterande 3000-5000 och bjuda på. Känns det rimligt? Min storebror bjöd på hela kalaset när han fyllde 30 så jag känner mig så snål som skulle låta närmsta vänner och familj betala sin egen middag :nailbiting: Men det kanske inte är helt orimligt, eller? :nailbiting: Jag tänker att alla får välja själva. Komma på middagen och betala sin egen mat, eller komma efter 21.

+ med baren:
1. Den har öppen till 03 och vi kan verkligen festa utan att tänka på grannar eller lokal som stänger
2. Ingen lokalhyra där alkohol och mat tillkommer efteråt, utan vår beställning utgör hela beloppet
3. Centralt belagt i Stockholm, hälften av oss hänger som sagt där regelbundet :angel:
4. Möjlighet att vara på samma plats hela firandet, och inte behöva förflytta oss för utgång på kvällen
Jag hade nog hellre bjudit min familj/ nära vänner och låtit dom andra stå för sin alkohol och ev snitt själv.
/b

Jag hade nog hellre bjudit min familj/ nära vänner och låtit dom andra stå för sin alkohol och ev snitt själv.
/b

Jag tänkte på det också, men det kändes mer naturligt på något vis att att betala för mat och sedan bli bjuden på bubbel och snittar. Än att de som kommer efter kl. 21 ska swisha över en summa för att det kanske finns bubbel kvar på plats när dom kommer. Bubblet och snittarna bjuds familjen också på såklart. Gissar att vi hinner mingla en del själva innan resten av vännerna kommer. Hmm.. får klura lite. Jag hade såklart helst betalat hela paketet själv om jag kunnat.

Okej, nu har jag ett förslag här som jag gärna vill ha era tankar om.
Hmm... svårt med inspel där, jag tror att svaren hänger mycket på personliga preferenser. :)
Själv hade jag sannolikt inte valt ett sådant alternativ, av några anledningar.
Dels - är det inte fler än 30-40 gäster så är det trots allt hanterbart att laga maten själv (eller med litet hjälp av kompis/släkt) och bjuda på den till lägre totalkostnad än på lokal. Samma sak med drycken.
Dels hade jag helst inte velat dela sällskapet i två grupper.
Dels, och kanske viktigast för min egen del, så skulle jag inte vilja avsluta med offentlig utgång även om det vore i anslutande lokaler. Jag skulle känna att det skulle reducera min efterlängtade 30-årsfest till en tvåtimmars förfest. Utgång innebär för mig oftast att sällskapet splittras och i allt väsentligt övergår från att vara en tillsammans-gruppaktivitet till att vara en... ja, individaktivitet, om än litet grann i grupp och under samma tak. Jag skulle ha det roligare om festen började och slutade tillsammans, sen förstår jag absolut om man vill ha kroganknytningen utifrån det du beskriver om stamställe.

+ med baren:
1. Den har öppet till 03 och vi kan verkligen festa utan att tänka på grannar eller lokal som stänger

För mig hade det varit noll problem att betala 250 kr för min mat. Det är i mina ögon inte mkt.
Sen kan det kanske för andra vara för dyrt. Men iom att det är dina närmsta så vet du säkert om det skulle kännas ok för dem.
Vill man inte/kan inte tackar man väl nej och kommer senare alt firar dig någon annan gång på annat vis.

+ med baren:

Jag tycker att alternativet låter trevligt, men det är dina vänner som ska vara beredda att betala för sig. Det som du måste räkna med är att det kan bli dyrt för dig om några vänner backar ur av olika skäl så att du får täcka upp för abonneringssumman ur egen ficka.

Hmm... svårt med inspel där, jag tror att svaren hänger mycket på personliga preferenser. :)
Själv hade jag sannolikt inte valt ett sådant alternativ, av några anledningar.
Dels - är det inte fler än 30-40 gäster så är det trots allt hanterbart att laga maten själv (eller med litet hjälp av kompis/släkt) och bjuda på den till lägre totalkostnad än på lokal. Samma sak med drycken.
Dels hade jag helst inte velat dela sällskapet i två grupper.
Dels, och kanske viktigast för min egen del, så skulle jag inte vilja avsluta med offentlig utgång även om det vore i anslutande lokaler. Jag skulle känna att det skulle reducera min efterlängtade 30-årsfest till en tvåtimmars förfest. Utgång innebär för mig oftast att sällskapet splittras och i allt väsentligt övergår från att vara en tillsammans-gruppaktivitet till att vara en... ja, individaktivitet, om än litet grann i grupp och under samma tak. Jag skulle ha det roligare om festen började och slutade tillsammans, sen förstår jag absolut om man vill ha kroganknytningen utifrån det du beskriver om stamställe.

Problemet är bara att de flesta lite stiligare lokaler kostar ungefär 8000-10000 bara för lokal. Så då tillkommer mat och dryck utöver det, och ska man bjuda 30-40 personer på mat och dryck så kostar det en hel del det med. Hyr man en "fulare" lokal så kommer jag vilja lägga en större summa på dekoration och möbler :angel: Känslan i lokalen är typ allt, enligt mig.

Mitt sällskap förväntar sig nog en hejdundrande utgång :D Så skulle vi vara i en annan lokal så måste vi dels ta oss dit, men också se till att ett 20-tal vänner kommer in på ett ställe så vi inte behöver stå och köa. Samt riskera att inte komma in om det är fullt. Alternativet är ju att hyra en lokal där man får festa hela natten, men nästan alla jag har tittat på har tidsbegränsning fram till 23 eller 01.

Jag tror med andra ord att upplägget verkligen skulle uppskattas av "mitt folk". Men det är mer det där med att betala som jag funderar på..

Jag tycker att alternativet låter trevligt, men det är dina vänner som ska vara beredda att betala för sig. Det som du måste räkna med är att det kan bli dyrt för dig om några vänner backar ur av olika skäl så att du får täcka upp för abonneringssumman ur egen ficka.

Det räknar jag med, och det skulle inte göra någonting. Det skulle vara vara skönt att slippa ta precis hela summan själv. Sedan gissar jag att man måste förbeställa med ett sådant stort sällskap, så då måste de ju välja mat en vecka i förväg och tänker att de kan betala då. Så kanske risken för sista-minuten avhopp minskar.

För mig hade det varit noll problem att betala 250 kr för min mat. Det är i mina ögon inte mkt.
Sen kan det kanske för andra vara för dyrt. Men iom att det är dina närmsta så vet du säkert om det skulle kännas ok för dem.
Vill man inte/kan inte tackar man väl nej och kommer senare alt firar dig någon annan gång på annat vis.

Mina vänner och min familj betalar nog gladeligen för sig, och en sådan summa är inte så mycket för dem. Jag tänker mer på etikett, om det anses vara dålig etikett? Ungefär som att man tar med sig någonting hem till en värd/värdinna/värdpar om man blir bjuden på middag. Är det på samma vis att "man bjuder på allt om man bjuder in till större fest"? Jag har lite dålig koll på etikettregler ibland känner jag.

Mina vänner och min familj betalar nog gladeligen för sig, och en sådan summa är inte så mycket för dem. Jag tänker mer på etikett, om det anses vara dålig etikett? Ungefär som att man tar med sig någonting hem till en värd/värdinna/värdpar om man blir bjuden på middag. Är det på samma vis att "man bjuder på allt om man bjuder in till större fest"? Jag har lite dålig koll på etikettregler ibland känner jag.

Frågan är hur mycket dina vänner och släktingar bryr sig om etikett? Är det 20 Magdalena Ribbing du bjuder - då skulle jag kanske tveka. Men är det rätt relaxade släktingar och vänner så skulle jag strunta i eventuell etikett.

När det gäller etikett så får du ju ställa dig frågan om du har råd med etikett "värdinnan bjuder". Jag tänker att man får se till att det som var etikett förr kanske inte riktigt funkar idag om man inte har det extremt gott ställt. Ytterst få yngre människor har stora hus med gigantiska matsalar där man kan klämma in släkt och vänner. Det krävs således att man hyr en lokal - och det är väldigt dyrt.

Är det på samma vis att "man bjuder på allt om man bjuder in till större fest"? Jag har lite dålig koll på etikettregler ibland känner jag.
Jag har varit med om de flesta varianter, men vanligast (om än ingen regel) är att värden bjuder på allt.
Jag tror att de flesta utgår från en tänkt budget, och sedan jämkar mellan kostnads per gäst och antal gäster. Få gäster och flott, eller många gäster och enklare.

Kan du inte bara säga som det är till släkt och vänner. Att du gärna vill att de kommer men att du inte har råd att bekosta allas mat och dryck men istället för presenter så kan de sätta in (valfritt?) belopp för en rolig kväll.

Jag känner att 250kr för mat är ju billigt.

Jag vet inte ärligt talat.

Men du känner ju de du umgås med. Har andra gjort så? Verkade folk ok med upplägget?

I mina kretsar finns allt från de som bjuder på allt och dyrt till att man har knytis, överraskningsfest för någon, alla betalar för sig på restaurang etc.

Vissa resonerar väl så att man hellre gör sånt än får en massa presenter man inte behöver/vill ha.
Och vissa uppskattar att slippa köpa present och istället bara bekosta sin mat tex.

För mig hade etikett varit rätt lågprio om jag vet att det är något jag och mina nära och kära kommer uppskatta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vad ska era barn ha för vinterskor i år

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka