En tråd om att arrangera fest

Singoalla

Trådstartare
Jag planerar 30-års fest och försöker hitta någon bra lokal i Stockholm eller närområdet. Vi blir inte så väldigt många (i lokalsammanhang då), 30-40 personer skulle jag gissa. Jag vill helst dekorera själv, och bjuda på alkohol och snittar som jag själv tar med. Hur hade ni tänkt, är det värt att hyra? Min egen lägenhet är för liten för en sådan fest. Det blir billigare att hyra utanför stan skulle jag gissa? Är det vanligt att man får hyra enbart lokal men ordna allt annat själv? Känner mig egentligen sjukt otaggad på att lägga flera tusen på lokal när jag i princip hade kunnat ha festen hemma om jag haft det lite större, men nu har jag ju inte det :p

Hur har ni gjort om ni arrangerat lite mer uppstyrda fester? Vad är smart rent ekonomiskt? Vill hellre lägga pengar på dekorationer, blommor och bubbel än på att bara vara någonstans. Tar gärna emot alla tips jag kan få!

Jag planerar 30-års fest och försöker hitta någon bra lokal i Stockholm eller närområdet. Vi blir inte så väldigt många (i lokalsammanhang då), 30-40 personer skulle jag gissa. Jag vill helst dekorera själv, och bjuda på alkohol och snittar som jag själv tar med. Hur hade ni tänkt, är det värt att hyra? Min egen lägenhet är för liten för en sådan fest. Det blir billigare att hyra utanför stan skulle jag gissa? Är det vanligt att man får hyra enbart lokal men ordna allt annat själv? Känner mig egentligen sjukt otaggad på att lägga flera tusen på lokal när jag i princip hade kunnat ha festen hemma om jag haft det lite större, men nu har jag ju inte det :p

Hur har ni gjort om ni arrangerat lite mer uppstyrda fester? Vad är smart rent ekonomiskt? Vill hellre lägga pengar på dekorationer, blommor och bubbel än på att bara vara någonstans. Tar gärna emot alla tips jag kan få!

Känner du någon som bor tillräckligt stort som skulle kunna tänkas låna ut sin lägenhet/hus som en present till dig? Så skulle jag nog ha gjort, för det är dyrt att hyra lokal om man inte vill vara i en ganska ocharmig lokal långt ifrån stan vilket kanske innebär att det är svårt för många gäster att ta sig till och från festen?

Känner du någon som bor tillräckligt stort som skulle kunna tänkas låna ut sin lägenhet/hus som en present till dig? Så skulle jag nog ha gjort, för det är dyrt att hyra lokal om man inte vill vara i en ganska ocharmig lokal långt ifrån stan vilket kanske innebär att det är svårt för många gäster att ta sig till och från festen?

Jag funderade på det! Har en vän som gärna har festligheter i sin lägenhet, den är dock inte så väldigt stor men kan duga bra för sammanhanget. Tror jag kan ha vänner som har lokaler anknutna till sina lägenheter också, bostadsrättsföreningar och liknande. Får fundera på det, men det hade ju varit super!

Jag tänker att det är väldigt bra om festen äger rum inom ett sådant område att de flesta har ett vant och enkelt sätt att ta sig till och från. Dvs inom ramen för kollektivtrafik som går hyggligt ofta. Jag gillar dessutom vin, och måste säga att jag verkligen föredrar om inte hälften av gästerna måste hålla sig körbara. Att köra bil till något ställe dit jag knappt hittar, och sen vara helt nykter med folk som jag i många fall kanske inte riktigt känner - det räcker med regnväder, så tappar jag lusten i sista stund då. Nu är jag en tråkmåns, men om många är som jag är det ju riskabelt.

Jag tänker att det är väldigt bra om festen äger rum inom ett sådant område att de flesta har ett vant och enkelt sätt att ta sig till och från. Dvs inom ramen för kollektivtrafik som går hyggligt ofta. Jag gillar dessutom vin, och måste säga att jag verkligen föredrar om inte hälften av gästerna måste hålla sig körbara. Att köra bil till något ställe dit jag knappt hittar, och sen vara helt nykter med folk som jag i många fall kanske inte riktigt känner - det räcker med regnväder, så tappar jag lusten i sista stund då. Nu är jag en tråkmåns, men om många är som jag är det ju riskabelt.

Jag tror att mitt sällskap nog hade tyckt att det var jobbigt och bökigt att ta sig dit, om det var en bit utanför stan. Men sedan festat på som att det inte fanns någon morgondag och delat taxi hem på natten. Men det klart, det skulle ju vara smidigare för alla inblandade om vi kunde hålla oss i eller nära stan.

Taxi??

Du vet en bil med chaufför - sådant där som staaaabor har ordning på vad det är och har råd att använda. Nåt som kallas buss med. Även pendel, tube och vagn är ord de slänger sig med med.
(ursäkta OT. men det kliade i fingrarna.)

Inom rimliga avstånd brukar saker lösa sig om viljan finns. Att komma utanför stan kan kan det vara lite vackert med, kan ju ha ett värde det med. Ibland kan det finnas stugor vid lokalen med att hyra om det är någon som vill köra dagen därpå. Kan vara praktiskt att vara kvar om när man ändå ska städa dagen därpå.

Du vet en bil med chaufför - sådant där som staaaabor har ordning på vad det är och har råd att använda. Nåt som kallas buss med. Även pendel, tube och vagn är ord de slänger sig med med.

Inom rimliga avstånd brukar saker lösa sig om viljan finns. Att komma utanför stan kan kan det vara lite vackert med, kan ju ha ett värde det med. Ibland kan det finnas stugor vid lokalen med att hyra om det är någon som vill köra dagen därpå. Kan vara praktiskt att vara kvar om när man ändå ska städa dagen därpå.
Tack, men JAG vet vad taxi är, och nyttjar sådana ganska ofta. ...och jag är verkligen ingen staaaaabo.
Tyckte bara det kändes som ett konstruerat problem att hälften skulle vara nyktra om festen hölls utanför staden/tätorten.

• Gilla
Reactions: ptr
Man ska göra som man känner blir bäst. Samåka Taxi är bra, om avstånden är hanterliga, det blir nån hundring var eller så. När det blir många hundra var är det inte lika roligt.
Med lite planering är samåkning annars trevligt och brukar svälja det mesta.

En del bostadsrättsföreningar kan ha trevliga lokaler med. Ofta måste då den som står för att hyra vara medlem i föreningen. Kan vara värt att höra med bekantskapskretsen om någon har tillgång till något sådant.

Vi hade gemensam 30-års fest på en roddklubb, låg fint, nära stan med utsikt över vattnet :) Helt perfekt och vi var väl runt 30-40. Det går åt en hel del alkohol och att ensam göra snittar/tilltugg till så många tar mycket mer tid än man tror! Ta hjälp av 1-2 andra som kan hjälpa dig preppa, bära, setup osv. Det kommer spara dig mycket tid och mental hälsa :)

Det går åt en hel del alkohol och att ensam göra snittar/tilltugg till så många tar mycket mer tid än man tror! Ta hjälp av 1-2 andra som kan hjälpa dig preppa, bära, setup osv. Det kommer spara dig mycket tid och mental hälsa :)
...eller catering.

Ja har man råd eller vill så är catering ett bra alternativ men eftersom TS vill göra allt själv så kände att det är bra att vara medveten om att ALLT tar längre tid än vad man tror, vissa saker mycket längre tid. Vi tyckte det var roligt att fixa själva men vi underskattade tiden :)

Ja, sannerligen. Jag hade nyårsbrunch för 11 personer med trerätters. Det fick köras in både bord och stolar från sommarstugan. För att inte tala om att göra 11 pocherade ägg som inte får bli kalla innan den där jävla holladaise såsen blev klar :nailbiting: Förbaskade såsjävel.

Jag älskar att arrangera själv. Göra blomsterarrangemang, små flaskor med rosetter och snittar. Men man får verkligen avsätta tid. Ska nog ta någon dag ledigt innan födelsedagen. Plus ta hjälp!

Ja, sannerligen. Jag hade nyårsbrunch för 11 personer med trerätters. Det fick köras in både bord och stolar från sommarstugan. För att inte tala om att göra 11 pocherade ägg som inte får bli kalla innan den där jävla holladaise såsen blev klar :nailbiting: Förbaskade såsjävel.

Jag älskar att arrangera själv. Göra blomsterarrangemang, små flaskor med rosetter och snittar. Men man får verkligen avsätta tid. Ska nog ta någon dag ledigt innan födelsedagen. Plus ta hjälp!
Jag håller med, det är otroligt roligt att pyssla, planera och dekorera. Jag är sån som gärna gör allt själv men med den festen fick jag ge mig annars hade jag aldrig blivit klar! :)

Jag håller med, det är otroligt roligt att pyssla, planera och dekorera. Jag är sån som gärna gör allt själv men med den festen fick jag ge mig annars hade jag aldrig blivit klar! :)

På min kräftskiva för två år sedan tog jag mig vatten över huvudet och gjorde egengjord skagenröra, bakade bröd och bakade pajer. För att inte tala om dukningen och dekorationerna. Jag var så stressad att jag nästan kräktes precis innan gästerna kom. Året efter gjorde jag det enkelt för mig och köpte allting färdigt, det blev en rolig och avslappnad kräftskiva. I år hade jag redan glömt bort hur stressigt det var och tänkte att man kan ju baka eget bröd, och pajer? Minnet är bra men kort :D

Jag är nog vad du så fint kallar staaabo. Jag åker aldrig taxi och jag trodde att det var just därför. Det finns ju kollektivtrafik i städer.

På landet åker jag taxi nån gång var tredje år, för att komma till/från pendel eller buss.

Jag instämmer i förslaget om bygdegård och fyller på med föreningslokaler/-gårdar (inventera egna och närståendes föreningsengagemang) och hemvärnsgårdar. :)

Om jag inte skulle göra maten själv, eller själv tillsammans med vänner, så hade jag börjat med att kolla runt efter välrenommerade kalaskockar i trakten. Ute på landet, åtminstone, så är det rätt vanligt med duktiga matmänniskor som har festmat som deltidssyssla. Lägger man dessutom kalaset i en bygdegård så är förutsättningarna ofta jättebra för att förbereda och laga mat på plats, liksom att låna/hyra porslin och att diska effektivt. Dessutom finns där toaletter, i plural... det går inte att överskatta.

Ifråga om dryck så hade jag själv sett till att bunkra upp med överdrivet mycket öl, lagom mycket vin, och ingen sprit. Erfarenhet pekar på att det ofta är ett bra upplägg. :D

Och på tal om logistiken... kalasar man på sommaren så går det ju rätt bra att cykla, åtminstone nån mil och så länge gästerna inte är helt dyngraka. :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka