Det är nog inte ignorera julen man ska göra utan man ska acceptera den. Oavsett hur det känns så är det jul en gång om året. Att låtsas som om det inte är det är ju skitsvårt. Men bara för att man accepterar att det är jul så betyder inte det att man ska fira den.Alla har ju inte kommit dithän att man kan ignorera allt som sker kring jul och jag har dessutom dottern att tänka på.
Så det tar nog några år innan jag landat i att julen är en dag som alla andra-
Du har fått flera förslag på vad ni kan göra istället för att fira jul. Jag och mina barn har tagit fasta på det här med advent, just eftersom det är så fint med ljusen och så. Därför släcker vi ner allt i köket utom adventsstaken och tänder adventsljusen och så dricker vi glögg och äter pepparkakor. Ibland julmust och lussekatter. Typ så, och så pratar vi om saker i lugn och ro. Det är ju något du och din dotter kan testa, för även om du inte tycker om julen så kan det vara skönt att bara sitta med tända ljus, dricka och äta något man vill och prata om allt och inget.
Man ska ju äta på julafton också, så varför inte låta dottern bestämma mat den dagen? Se på film? Gå ut en runda?
Poängen är att göra julen till sin egen istället för att låta julen vara något man måste genomlida.
Nu är mina barn hos farmor och faster och kusinerna och firar jul för första gången med dem. Jag betalade dock inte resan (de skulle egentligen fira jul med mig) och jag ser det som positivt att de firar med dem. Inte bara för att de aldrig gjort , inte bara för att det antagligen är sista gången med farmor, inte bara för att det blir en stor jul för dem, utan också för att jag avlivade min häst och det åt upp hela min hushållskassa och lite till. Därför känns det extra bra för mig att veta att barnen kan fira jul och nyår med sin pappas släkt istället för med mig i år. En rent ekonomiskt lättnad.
Jag vet hur det är att inte ha råd att göra en massa olika saker. Det är inte så lätt att vara ensamstående och hela tiden måste tänka på pengarna, men jag försöker göra saker så billigt så möjligt och ändå få till allt och än så länge har det funkat och barnen är nöjda. Det behövs så lite för att göra barn nöjda egentligen.