En TR fråga för den som vet bättre än jag.

M

Mahogney

Hej!

Var på tävling med min syrra för ett par veckor sedan. Som vanligt när vi kom till framhoppningen gick jag in till mitten och skulle hjälpa henne att höja och sänka hindren och hjälpa henne med lite små tips som hon skulle tänka på... som vi alltid gör när hon ska tävla men den här gången blev jag utskickad från framhoppningen eftersom man inte fick ha med sig någon medhjälpare.

Jag blev mycket förvånad och lite irriterad eftersom jag varit på mycket tävlingar allt från lokal till elit nivå och aldrig blivit utskickad.
hade då för mig att det stod i TR att man får ha med sig en medhjälpare in på framhoppningen men här hävdade överdomaren att jag hade fel. Har det funnits en regel på att man får ha med sig medhjälpare och att den har ändrats eller är jag helt ute och cyklar???

*Lånad knapp*

Sv: En TR fråga för den som vet bättre än jag.

har aldrig hört om det förut. tycker det låter konstigt, för man ser ju folk som är medhjälpare överallt på framhoppningarna. skulle åxå vilja veta.

Så här står det:
På framhoppningen skall ryttaren/ryttarens medhjälpare uppträda så att han inte stör andra ryttares förberedelser.

Det står ingenting om att man inte får ha medhjälpare!

Vaaa?! Har ALDRIG hört att man inte skulle få ha medhjälpare på framhoppningen? Som nightcrawler sa så ser man ju de överallt! Och så har jag också gjort med de jag har jobbat hos, alltid! Tycker detta låter mycket konstigt!

Nu har jag inget TR så kan inte svara på din fråga, men det finns klubbar som inte släpper in någon på framhoppningen pga säkerhetsskäl. Men då ska det väl finnas funktionärer som kan hjälpa till att höja och sänka hinderna.

Jag har dock aldrig varit med om själv att medhjälparen inte får gå med in på framhoppningen, men har själv vid flera tillfällen känt att det har varit lite olustigt att stå där i mitten och försöka hålla sig ur vägen när folk rider och hoppar utan att kolla så mycket var medhjälparna är eller vad de gör.

Överdomaren hade väl TR med sig, kollade ni inte i det där och då?

Nej vi kollade inte i något TR på plats tänkte inte på det faktiskt.

Jag förstår om man blir utskickad för att man beter sig illa men jag hann ju inte mer än komma in så skicka dom mig där i från.
Det fanns funktionärer där men de vet ju inte hur alla vill hoppa fram. Detta gjorde också många ryttare mycket irriterade så ibland var stämmningen ganska hetsk. Varje ekipage har ju ofta saker som de vill göra på framhoppningen och som medhjälpare vet man ju ofta precis hur ryttaren vill ha hindren.

Man betalar ändå rätt mycket pengar för den tiden man är där så man kan ju tycka att man ska få förbereda sig på bästa sätt. Fram hoppningen var inte jätte stor men verkligen inte liten. Den var som en normal framhoppning.

säger som dom andra,har aldrig hört talas om det, man ser ju det ofta. Men som när vi anordanar klubbhoppningar på våran ridsklola så brukar vi ha ganska hårda krav på medhjälpare pga av att flera mammor och andra har höjt och sänt fast dom inte får men det är ju en helt annan sak.

Tycker att det lät heldumt.

Aldrig varit med om att man inte får ha med medhjälpare på framhoppningen. Det jag vet har varit regel på vissa tävlingar är att får vara max en medhjälpare per ekipage.

Jag tror kanske att det är klubben själv som bestämmer (i samråd med domare - överdomare då) hur man vill ha det på framhoppningen. I alla fall så tror jag att det är klubben som avgör hur många som får vara inne samtidigt på framhoppningen.

vad var det för status på tävlingen? (nyfiken)

jag vet att min hemmaklubb som ordnade en lokalhopptävling bad alla medhjälpare att hålla sig utanför ridbanan.Det var trångt & fanns två funktionärer som hjälpte till med hinderna. Skulle alla som ville ha en medhjälpare finnas där inne skulle det bli 4 st vilket kan bli kaotiskt när det nu var en liten framhoppning. Är framhoppningen stor tycker jag man ska få ha medhjälpare.
Fanns två lappar utanför om att man bara fick beträda framhoppningen med häst...ändå kom 3-4 st in och skulle hjälpa till.

Det var en regional tävling...
Klubben var Söderby RF

Jag har varit med om det tidigare (och på Söderby), vissa klubbar vill inte ha folk inne på framhoppningen av säkerhetsskäl som nämndes ovan. Jag tycker det är helt OK, funktionärerna var väldigt lyhörda och snabba när man ville ha höjt/sänkt.

Det enda är väl då att man inte kan få tips och hjälp om man nu har behov av det men då får man väl rida bort till sin medhjälpare och be om det.
Det jag inte gillade på Söderby var att alla istället stod i dörröppningen till framhoppningen och det om något är en säkerhetsrisk!

Har varit med på en tävling där ett beslut om att medhjälpare inte fick vara med på banan togs pga det spring som blev.Dock fanns vuxna tävlingsvana funktionärer på banan som kunde tillgodo se ALLA ryttarnas behov,dvs inte bara de som skrek högst eller hade "bästa" tränaren med.Tränarna stod på utsidan och det funkade lika bra.

Klubbarna har efter olyckan i Åstorp börjat dra öronen åt sig och tänker mer på logistiken och säkerheten.Det tycker jag är bra.Jag skulle gladeligen betala mera pengar för att få säkrare hindermtrl,naturliga och säkra passager där häst och folk separeras ,osv osv.

jag vet att min hemmaklubb som ordnade en lokalhopptävling bad alla medhjälpare att hålla sig utanför ridbanan.

Jag är nyfiken på hur det funkar.
Har dålig erfarenhet av när lilltjejen ska rida fram på reg. Hon har inte lärt sej att ta plats ännu. Att då få fram vad man vill till en funktionär kan inte vara så lätt.
Det gäller ju att funktionärerna då vågar säga ifrån till de få som tar all plats för alla andra. :devil:

Rent spontant - de tävlingsplatserna får vi nog hoppa över

Jag är nyfiken på hur det funkar.
Har dålig erfarenhet av när lilltjejen ska rida fram på reg. Hon har inte lärt sej att ta plats ännu. Att då få fram vad man vill till en funktionär kan inte vara så lätt.
Det gäller ju att funktionärerna då vågar säga ifrån till de få som tar all plats för alla andra. :devil:

Rent spontant - de tävlingsplatserna får vi nog hoppa över

Var glad att du inte tävlar häromkring då man får slåss med hoppvärldens mest ökända föräldrar på framhoppningen :angel:

Jag har varit med om det tidigare (och på Söderby), vissa klubbar vill inte ha folk inne på framhoppningen av säkerhetsskäl som nämndes ovan. Jag tycker det är helt OK, funktionärerna var väldigt lyhörda och snabba när man ville ha höjt/sänkt.

Det enda är väl då att man inte kan få tips och hjälp om man nu har behov av det men då får man väl rida bort till sin medhjälpare och be om det.
Det jag inte gillade på Söderby var att alla istället stod i dörröppningen till framhoppningen och det om något är en säkerhetsrisk!

Ja och i vår klubb står dom BÅDE i dörröppningen och femtio personer på framhoppningen i det lilla 20x40 ridhuset , jag har sagt till mer än en gång om säkerhetsrisken angående det där men det kommer inte hända något förrän någon blir allvarligt skadad :mad:

Var glad att du inte tävlar häromkring då man får slåss med hoppvärldens mest ökända föräldrar på framhoppningen :angel:

Jotack... vi har några här med. Inte bara föräldrar, jo det är de också men de tävlar själva, och kommer med unghästar till reg hopp. Då kommer man med 4-5 hästar, startar när man vill. Man "äger". Kommer visst från Kungsbacka :angel:

Är det något som man lär sej där :devil:

Numera häromkring får man ha en medhjälpare med in...

Jotack... vi har några här med. Inte bara föräldrar, jo det är de också men de tävlar själva, och kommer med unghästar till reg hopp. Då kommer man med 4-5 hästar, startar när man vill. Man "äger". Kommer visst från Kungsbacka :angel:

Är det något som man lär sej där :devil:

Numera häromkring får man ha en medhjälpare med in...

Vad man mer lär sig häromkring är att du behöver inte kunna rida , bara du kan hantera en graman OCH ha den absolut dyraste utrustningen samt ha köpt en häst till ett överpris om minst 200.000 av traktens mest ökända tränare/hästhandlare :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka