En tokig häst...

Ämelie

Trådstartare
Jag brukar rida en halvblodskille på 6år som är VÄRLDENS härligaste!! Han rör sig som en GUD och har så otroligt lätt för sig!! :love: Det är bara det att 80% av gångerna jag rider honom så kastar han av mig! Han är världens lugnaste också helt plötsligt kan han bara explodera och göra en serie bocksprång och några bakut språng efter det! Han gör det inte för att han är rädd utan han är bara "lite" busig...Han är rätt så stor över 170cm och grövre i modellen... jag är bara 160 lång och väger mindre än 50kg och flyger som en liten vante när han håller på så här...
Har ridit honom till och från i 3år nu och börjar bli lite less på att få lite flyg turer...

Jag rider honom frivilligt och bara han slutar busa så mycket kommer jag få tävla honom i både hopp och dressyr om jag vill det...

Hur tusan ska jag göra för att hålla mig kvar? Klista fast arslet i sadeln kanske? :idea: nää, någon som har bra tips??? :D

Sv: En tokig häst...

Har ett sto som lider av samma syndrom. hon tokar sig alltid!! Ute som inne, "you name it".
Nu har jag börjat lära mig henne, men emellanåt hinner jag inte med. Senaste vurpan vart en spricka i revbenet.

Idag, måste bara berätta för det blev rätt kul, tiltade hon på våran träning och bockar rätt mot tränaren som står och äter på ett äpple. Tränaren gasar iväg som en gasell, vilket gör att hästen som stannar upp och undrar varför det inte är bara hon som härjar!!!!
Då frågar tränaren- jaha, vad tog det åt henne nu då??(hon är van vid min kusa)
Svarar snabbt(och fräckt)- hon ville ha ditt äpple.....

Ps. Har ridit för denna tränare både länge och väl så vi känner varann mycket bra, därav en lite lätt skämtaktig ton oss emellan. DS

Markarbete, markarbete och åter markarbete brukar hjälpa bra. Det är lättare att korrigera från marken och då kan man säga till i precis rätt ögonblick utan att man själv hänger som en vante på ryggen.

Mvh//LG

hmm, skulle inte finnas en chans att jag kommer kunna hålla i mig ändå :D :rofl:

Va bra att höra att det blir bättre för dig iaf... det ger lite hopp åt mig iaf :smirk:

Han är som en gud att hantera på mekren, så det är inte där det sitter....

Tråkiga nyheter; idag bockade hon med skruv, på träningen och vred sitt eget knä så hon blev halt. Det var bara vackert att kliva av(för en gångs skull)och leda in igen.
Snablars häst som inte kan ta det lugnt. Jag kanske är tokig men det är tristare när hästen skadar sig än när man själv gör det.
Skulle ha tävlat i morgon och tränat för en tränare söderifrån nästa vecka.......

Ämelie skrev:
Han är som en gud att hantera på mekren, så det är inte där det sitter....

Har hon inte bara en massa överskottsenergi då? Kanske behöver mer motion och utevistelse eller mindre kraftfoder?
Varmblodstoet jag rider fick hel havre ett tag, resulterade till sist i en hjärnskakning för min del :smirk:

Nu är havren borta, foderstaten fixad och hon får mer motion och hon är fortfarande pigg och glad men det känns inte som att rida en packe dynamit längre :D

jobbigt läge, spec eftersom han verkar så mysig annars :smirk:
en tanke bara, är du helt säker på att all utrustning sitter som de ska, så det inte nyps/klämmer/gör ont vid vissa rörelser? hoppas det blir bättre och lycka till med hästen :)

Det finns faktiskt saddellim :D
1157.jpg

En häst jag hade tidigare kunde också få sådana ryck.
När man var ute o red så fick han krupp o tvärvände o dubbelbocka..osv.
Han var gudomlig i övrigt men när man red fick han så ont så han ville bli av med "det onda" som i detta fall var jag på ryggen.
Men du vet att H*n är helt fräsch , eller ?

Lycka till !

Har en sådan häst med, men jag har på något sätt lärt mig att sitta kvar..fast min häst är mindre också 155...
Sådana hästar måste man sysselsätta, överraska, byta övning fort, känna av och lära sig känna när hästen är påväg att bocka för att snabbt hinna överraska med en övning.

kicki71 skrev:
Tråkiga nyheter; idag bockade hon med skruv, på träningen och vred sitt eget knä så hon blev halt. Det var bara vackert att kliva av(för en gångs skull)och leda in igen.
Snablars häst som inte kan ta det lugnt. Jag kanske är tokig men det är tristare när hästen skadar sig än när man själv gör det.
Skulle ha tävlat i morgon och tränat för en tränare söderifrån nästa vecka.......

Va tråkigt! får hoppas hon kryar på sig snart då!

*pilturs matte* skrev:
jobbigt läge, spec eftersom han verkar så mysig annars :smirk:
en tanke bara, är du helt säker på att all utrustning sitter som de ska, så det inte nyps/klämmer/gör ont vid vissa rörelser? hoppas det blir bättre och lycka till med hästen :)

Jo han är värkligen jätte härlig, annars skulle jag aldrig fortsätta rida honom :love:
Vad jag vet sitter all utrustning som det ska, kan tillägga att hans ägare inte åkt i backen en ända gång ännu :smirk:

Mimmi81 skrev:
Har hon inte bara en massa överskottsenergi då? Kanske behöver mer motion och utevistelse eller mindre kraftfoder?

Han går ute minst 12h/dag och har hästkompisar och en hyffsat stor hage att röra sig i, så utevistelse är inte problemet. Mer motion behöver han, men ju mer motion han får ju piggare blir han, vilket jag tycker är bra bara han inte skulle hålla på och "dumma" sig... mindre kraftfoder tror jag inte heller är lösningen...
Jag tror det kan sitta i att jag inte får fram honom när han börjar busa... så fort jag hinner få fram honom när han bockar så slutar han och det brukar gå att rida vidare utan problem...

Du får helt enkelt lära dig att sitta kvar!
Läs Sally Swift och få tips.

Har en liknande häst som dig.
Ena stunden går han lugnt och riktigt pustar ut. Nästa flyger han rakt upp i luften, piper till och drar iväg.

Börjar lära mig nu efter 1½ år.
Idag tramsade han en del och jag blev sur och riktigt drog tag i honom. Sen fick han jobba ordentligt och jag red för "kung o fosterland"
Var koncentrerad till 200% och gav mig fan på att nu jäklar ska han lyssna och LYDA!
Det gick skitbra och han var hur trevlig som helt resten av ridturen.
Lätt på alla hjälperna och gjorde allt jag bad om.

En sån här häst kräver en hel del aktivitet. En bestämd ryttare men som även har "lite humor"
Man kan inte bli rädd och spänd. Då tror jag nästan att hästen tycker det blir roligare.
Matte flyger högt upp och tappar balansen :o

Försök att trycka ner dig i sadeln och omvandla hans busenergi till arbetsenergi.
An egen erfarenhet ger dessa utbrott mkt kraft bakifrån. Försök att samla upp den!

Det är ingen tokig häst du har, bara en med mkt livsgnista och överskottsenergi.
Ta ett galopprejs över åkrarna vet ja :d

Ta hjälp utav någon trännare...
Markarbete e ara bra...

Vad vet jag... :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka