En tjock och en spinkig

Elwan

Trådstartare
Jag har två hankatter, 7 månader gamla och kastrerade sedan en månad tillbaka. Den ena börjar bli för tok för tjock, han äter nästan jämt och vad jag än ger honom så slinker det ner. Den andra är tvärtom, äter väldigt liten och är extremt kräsen -äter i stort sett bara tonfisk.
Hur gör jag nu? Den smala behöver ju fri tillgång medan den tjocke absolut inte behöver det. (de får foder för kastrerade katter).
De är ute 1-4 tim/dag, planen är att de ska vara ute större delen av dagen framåt vår/sommar.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Antar att det är torrfoder du ger dem. Torrfoder för kastrerade katter är inte ett speciellt bra foder. Innehåller väldigt mycket kolhydrater.

Det allra bästa är fri tillgång på blötmat. Av någon märklig anledning så brukar tjockare katter bli smalare och smala katter lägga på sig lite.

Många katter är torrfoderdjunkies men det är bara att vara envis och göra övergången långsamt. Råder dig i alla fall att gå över till ett högkvalitativt foder med högt innehåll av protein. Detta innehåller även mer fett men mättar mycket mer.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Ja, det är torrfoder jag menar. Det är viktigt för mig att det är svensk köttråvara på det jag ger dem, så det är från Lantmännen.
Blötfoder kommer tjockisen sätta i sig på en gång, alltihop! Och den smale slickar bara i sig gelén.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Det är inte ovanligt att de hetsäter i början men det går över efter ett par dagar. Det är i alla fall min erfarenhet.

Gelé-slickarna brukar även de kapitulera efter ett tag. Du kan krydda den smales mat med lite krossade torrisar.
 
Sv: En tjock och en spinkig

*puffar upp*

Om jag ska använda blötfoder, hur utfodrar jag då? Jag åker hemifrån innan 7 och kommer hem efter 17. Lämnar jag blötfoder så roffar nog tjockisen åt sig det mesta, men om han inte gör det -blir det dåligt av att stå framme? Räcker det att ge dem morgon och kväll som med en hund? Har alltid haft torrfoder på fri tillgång förr om åren -men nu verkar det inte funka..!
 
Sv: En tjock och en spinkig

Om den smale bara slickar på gelen är det inte bättre att försöka hitta något mjukfoder som inte är med gele? Jag brukade föredra att ge mina katter sådan "pate" tror jag det heter på den tiden jag gav dem mjukmat.

Tyvärr vet jag inte hur man utfodrar med fri tillgång på mjukmat bäst, har alltid gett mina torrfoder - fri tillgång och mjukmat på morgonen.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Det funkar utmärkt att ha blötmat stående framme hela dan förutom på sommaren när det är riktigt varmt och mycket flugor.

Hos mig har det varit så att först så slickas såsen/gelén av sen får maten så ett tag så den torkar lite på ytan, då går det bra att äta igen.

Du kanske kan böra med fri gång på nån helg när du är hemma mer o kan hålla lite mer koll.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Jag ger katterna mat två gånger per dag. En gång på morgonen och en gång på eftermiddag/kväll. Våra katter är också ganska ojämna i kroppsstorlek. Den ena är väldigt spinkig och den andra har lättare för att lägga på sig men genom att ge dem två gånger per dag kan vi kontrollera hur mycket de äter. Om det skulle behövas kan man skilja på dem medan de äter för att sedan släppa dem lösa och så slipper man oroa sig för att de ska gå och äta av varandras mat.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Jag har det ungefär så här hemma med.
Mina katter äter numera från varsin skål där jag häller upp mat.När han som är fort är klar så får han inte gå till den andres skål.Sen var det ett tag när han hetsåt och då kom jag på iden att han inte får äta försen jag säger till.
Går betydligt bättre.
Dem får även lite våtmat på kvällen men då delar dem på skålen.Brukar ha lite uppsikt över det hela även där ibland.
 
Sv: En tjock och en spinkig

Hakar på tråden, har samma bekymmer.

Har två kastrerade honor. Den ena 7 år, den andra knappt 1. Lillan är så smal, och dessutom väldigt aktiv. Den äldre är varken smal eller aktiv...
För att göra det besvärligare är lillan inte speciellt intresserad av mat och äter bara om storan äter. De får blötmat två gånger per dag och torrfoder i en foderlabyrint en gång om dagen (delar på ca 1,5 dl torrfoder).
Tips?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
13
· Visningar
508
Senast: Piaff
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp