shim
Trådstartare
Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor om just min situation
Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.
Förutsättningar/önskemål:
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.
Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe
Vad tror ni?
Vi som ska skaffa hund är två vuxna utan barn, vi bor centralt i Göteborg. Vi har 3 innekatter (norska skogkatter).
Jag har haft hund som huvudhobby, tränat lydnad och bruksspår, testat lite agility och haft med dem till stallet. Min sambo har haft hund som barn men inte ägnat sig åt hunden direkt, så det blir hans första hund i praktiken.
Förutsättningar/önskemål:
- Bra med katter. Vi har en stor skogishane på 7 kg som leker hårdhänt, så hunden ska kunna möta upp det.
- Låg vakt. Vi bor i lägenhet och det är lyhört mot just trapphuset.
- Lätt att varva ner. Den kommer följa med till kontoret eller hänga med den av oss som jobbar hemifrån den dagen, uteserveringar, allmänt stadsliv helt enkelt.
- Som jag ser det behöver hundar aktivering så självklart kommer den få göra något utifrån vad just den rasen behöver, men den ska inte klättra på väggarna efter några dagar med låg aktivitet.
- Lite av psykisk hälsa-hund. Vi har båda ångest. Den ska gärna vilja vara nära.
- Jag rider inte just nu, men om jag börjar igen kanske den följer med. Till att börja med tänker vi stadsliv med skogsturer och några vandringar om året, typ.
Pälsvård osv spelar ingen roll, vi är villiga att lära oss. Den kommer dock ofta bli blöt, pga Göteborg.
Storlek har vi heller inga direkta krav på. Min sambo vill hellre ha något litet och behändigt, jag vill hellre ha något större - båda kan kompromissa.
Raser vi funderar på:
- Corgi cardigan (tror den kräver lite för mycket)
- Whippet
- Någon springer spaniel
- Chinese crested
- Pudel
- Staffe
Vad tror ni?