En till vaccineringsfråga

B

burton

Mina 2 hästar är just nu "bara" stelkrampsvaccinerade, men jag vill lägga till hästinfluensa. De vaccinerades i slutet av februari.

Ska jag vänta med grundvaccineringen av influensa till slutet av januari/ början av februari nästa år för att hamna lika med stelkrampen??
Även om stelkrampen nu inte ska ges förrän om 3 år enligt vet.
Jag ska ändå inte ut med hästarna något nu vad jag vet och vi får inte besök av folk från andra stall/ har inte hästar på nära håll.

Sv: En till vaccineringsfråga

burton skrev:
Mina 2 hästar är just nu "bara" stelkrampsvaccinerade, men jag vill lägga till hästinfluensa. De vaccinerades i slutet av februari.

Ska jag vänta med grundvaccineringen av influensa till slutet av januari/ början av februari nästa år för att hamna lika med stelkrampen??
Jag ska ändå inte ut med hästarna något nu vad jag vet och vi får inte besök av folk från andra stall/ har inte hästar på nära håll.

jag skulle vacciner nu om det var mina hästar, och nästa år så skulle jag vaccinera för allt .

burton skrev:

Stelkramp vaccinerar man med vart 3:e år och hästinfluensa varje, så behöver du vaccinera för att komma ut på tävling och liknande så bör du göra det nu. Sedan kan du läsa en annan tråd om just nödvändligheten av vaccination mot hästinfluensa.

Hälsning Maja

Jag skrev att jag vet att stelkramp inte ska ges förrän om 3 år, så varför skulle jag då ta influensa nu och vaccinera mot allt nästa år?
När de ändå inte ska ha stelkramp förräns om 3 år.

Jag undrade om det var lämpligt att börja vaccinera mot influensa vid samma tid på året som den andra vaccineringen ligger.

Sen skrev jag också att jag ska inte ut med hästarna något, med andra ord tävlar jag inte, enda gången hästarna skulle ut är då om det händer dem nåt och jag skulle behöva uppsöka djursjukhus.
Jag vet att det är viktigt att vaccinera mot influensa, men de hade bara stelkramp när jag köpte dem och jag har inte haft dem ett år ännu.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar