En till transporttråd. Ett par funderingar...

S

Sirisiri

Jag fick med en foderkrubba. Det första min pålle gjorde när jag provlastade honom var att sticka ner nosen mellan bommen och krubban så han fick krubban över huvudet. Det är ju mindre bra om han gör så under färd och blir rädd eller nåt. Nu satt den lite högt, över bomhöjd. Få prova att förlänga fästena lite. Vad finns annars för erfarenheter av sk transportfoderkrubba? Vet att en del inte gillar dom. Är ett hederligt hönät att föredra kanske?

Sedan funderar jag lite på strö... Jag brukar alltid ha lite spån i. Vad är att föredra egentligen? Bra om hästen skulle råka kissa kanske, men dåligt för golvet om det blir liggandes. Måste man ha strö? Hur gör alla andra? :o

Jag har som vana att aldrig fodra under färd (risken för transportsjuka - jag är feg!). Vid uppehåll brukar jag hänga in nät (om det är hö) eller krubba (kraftfoder/vatten) under de stunder jag har övervakning. Har sett hästar som fastnat i de mest idiotsäkra konstruktioner och fått panik (en fick de såga ur det som en gång var en transport).

Hönät tycker jag fungerar bra, brukar sätta fast det med en karbinhake i fönstergallret, lätt att koppla fast/loss.

Det är lag på att man ska ha strö i transporten om man kör mer än korta sträckor (har för mig att tiden är angiven, någon som vet?). Föredrar spån i transporten.

Har aldrig använt foderkrubba i transporten, men har däremot sett sk hösegel, och de tyckte jag verkade vara praktiska. Sen finns det ju "hela" hönät med bara ett hål som hästen kan äta ur, därmed är det mindre risk för att hästen fastnar. Provade sådan när jag körde två hästar, och det slutade med att den mer dominanta hästen var den enda som "fick" äta. :D Lättare med vanligt hönät så att de kan äta lite var de vill...

Använde spån förut = ljust och bra, men det är i mitt tycke ganska svårt att städa ur. Blir himla massa att sopa!
Har nu provat att använda halm och är himla nöjd, det är ju mycket lättare att städa ur, fortfarande mjukt och bra. "Uppsugningsförmågan" är fullt godtagbar... :)

Mvh Huntress

Vet inte om jag förstår riktigt hur din krubba satt men jag sätter min i bommen (vänd utåt) och har hästen fäst i väggen framför och det har aldrig varit problem. Jag har aldrig krubban där när jag kör utan bara tillfälligt.

Det är mer som ett pressenningsflak som sitter fast i vardera ytterväggen (samma ögla som man fäster grimskaftet i) samt på varsin sida av fönstret. Nu förlängde jag fästena till ytterväggen, men då blev det rätt sladdrigt. Det får nog bli vanligt hönät till min "mickelpelle", annars kommer han garanterat att ha den där på huvudet inom en minut...

Har ingen foderkrubba, så jag kan itne svara på de. Men om ströet. Vi har alltid spån i. Körde halm förut men jag tycker spån funkar bättre. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka