En till transportgolvfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 915
E

Egonson

Kollade på transporten jag ska köpa idag, såg att golvet börjat bli fransigt och lite mjukt i ena änden och därför tänker jag byta golv.
Måste golvet vara i en hel skiva, eller går det bra med flera skivor och i så fall hur ska man lägga dem då?
T.ex en skiva för varje sida av mellanväggen, eller en skiva fram och en bak?

Sv: En till transportgolvfråga

jag skulle satsa på en hel skiva tänk om dom ger vikadär dom möts dom e ju mycket mer sköra där, och man vill ju inte riskera ngt i onödan

lycka till med transporten

Men om man inte kan fixa en hel skiva menar jag. Hur är då bäst att göra.

Åk till ett bygg varuhus så fixar dom en skiva. Inte speciellt svårt.

Pappa har skivor på sitt jobb så det kan jag fixa helt gratis, inga problem med det.

Det jag undrade är ju OM det inte går att hitta en hel skiva som är tillräckligt stor och jag behöver två st, hur ska jag då lägga dem!?

Huvudsaken att skivan är hel där hästarna står.Sen kan man ju lägga förstärkning framtill alltså framför bommen.

Okej. Det låter bra :bow:

Hoppas dock det finns en hel stor skiva som räcker för hela.

Vi diskuterade detta på förra släpet. På den fanns en tvärgående balk mitt under golvet. Vi bytte aldrig golvet men tanken var att lägga skarven över denna balk.

Mitt förra släp hade delad skiva. Det gick dels längsgående balk , och sen en massa på 'bredden' över släpet. Det var hel skiva fram tills där släpet börjar vinklas och smalna av fram, och framför den var en annan skiva. Inga problem med hållbarheten. DÄREMOT så när det blev röta så blev det röta även vid skarven där skivorna möttes, värt att tänka på..

vi har samma erfarenheter som alexandra w, inga problem med delade skivor -tills de börjar ruttna. men om de är gratis kan man ju byta lite oftare! lycka till med renoveringen!

Jag skulle personligen inte ta risken med att skarva skivor i golvet på min egen transport, utan kosta på en hel skiva. Om du ska skarva så måste du se till att skarven har stöd av en balk hela vägen. Sen är det viktigt att fuktisolera alla kanter på skivan, för det är där fukten kryper in.

Ja, och det är ju enkelt att byta med om det skulle behövas..

Tack för alla svar :bow:

Fuktisolara med vad? En list, färg, lack?

Lackfärg, fernissa eller klarlack, bara för att täta till porerna i ändträet där du har sågat. Det är där fukten kryper in . Ovanpå skivan har du en gummimatta, annars blir det för halkigt.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
792
Senast: Cavallo
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: aleeza
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈