En till tråkig nyhet.....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare shattis
  • Startdatum Startdatum
S

shattis

Den franska kanonen Kart de Baudrairie avled idag efter en träningsrunda.
Enligt killarna på Tv(Dagens Rätt) så brast troligen ett större blodkärl. :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En till tråkig nyhet.....

Så himla sorgligt :cry:
Känns som det är m.k.t. sånt just nu....... :confused:

Usch vad hemskt..sånt här gör en så illa till mods, är så mycket sånt hära nu :crazy: artikel

En bekant till mig förlorade en lovande fyraåring igår.:( En av kuskarna på Bergsåker förlorade en treåring igår. Så det verkar vara något som händer.

Jag har en teori om att det är värmen som är avgörande. Att hästarna haft "anlag" och igår då det slog om och blev varmt så blev det för mycket. Vad tror ni?

Jenny

Jamtland skrev:
En bekant till mig förlorade en lovande fyraåring igår.:( En av kuskarna på Bergsåker förlorade en treåring igår. Så det verkar vara något som händer.

Jag har en teori om att det är värmen som är avgörande. Att hästarna haft "anlag" och igår då det slog om och blev varmt så blev det för mycket. Vad tror ni?

Jenny

Jag tror inte det har med värme att göra alls.

Kanske stress o tuffare konkurrens!?

Fyraåringen dog under en lugn skritttur, så inte var han speciellt stressad inte.

Jenny

Jamtland skrev:
Fyraåringen dog under en lugn skritttur, så inte var han speciellt stressad inte.

Jenny

Läskigt, får vänta på obduktionen då!

Och Gazza Kim dog på Åby efter lopp förra veckan...

Det verkar gå lite i perioder. Tror inte det alls beror på värmen, nästan alltid beror det på cirkulationsrubbningar eller inre blödningar. Om jag fattat rätt kan cirkulationsrubbningar ha ett samband med viss typ av infektion. Det är kanske när en sådan "sorts" infektion är i omlopp som fler hästar dör under en period?

Mycket tråkigt på Kart de Baudrerie... Det var en fin häst.

solros skrev:
Och Gazza Kim dog på Åby efter lopp förra veckan...

Det verkar gå lite i perioder. Tror inte det alls beror på värmen, nästan alltid beror det på cirkulationsrubbningar eller inre blödningar. Om jag fattat rätt kan cirkulationsrubbningar ha ett samband med viss typ av infektion. Det är kanske när en sådan "sorts" infektion är i omlopp som fler hästar dör under en period?

Mycket tråkigt på Kart de Baudrerie... Det var en fin häst.

Jo det är oftast infektioner som hänger kvar o sätter sig på hjärtmuskeln.. o sen överbelastas hela systemetunder ett tag tills någon länk inte håller längre.... Därför man ska kolla tem varje dag :d

Blir ingen obduktion tyvärr, hade varit intressant. Men då hästen inte var livförsäkrad så ansåg ägarna att det inte var värt alla de pengar en obduktion kostar och det kan jag förstå. Hästen är borta i vilket fall.

Jenny

Jamtland skrev:
Blir ingen obduktion tyvärr, hade varit intressant. Men då hästen inte var livförsäkrad så ansåg ägarna att det inte var värt alla de pengar en obduktion kostar och det kan jag förstå. Hästen är borta i vilket fall.

Jenny

Har dom ingen aning om vad det kan vara då?

Dom har inte en aning, men dom gissar på att något brast. Fast det är lite konstigt att han dog under en skritttur då, dom körde ett rätt tufft jobb bara några dagar innan, och då var han helt ok.

Jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 587
Senast: Johannna1
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: Queen
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
2 042
Senast: Lillkin
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Trodde jag hade lite koll men upptäckte det först idag :) Som ni kanske vet lägger jag vanligen in några hästrelaterade nyheter varje...
Svar
10
· Visningar
2 233
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur