En till körkortsfråga

Koriander

Trådstartare
Vilken behörighet kommer jag att behöva för att få köra följande ekipage enligt de nya reglerna? Bil: totalvikt 2050kg (får dra 2000kg med E och 1450kg med B) Släp: Totalvikt 1500kg, tjänstevikt 840kg. Vad innebär det egentligen att totalvikten ska höjas till 4250kg för bil och släp? Har jag nån nytta av det överhuvudtaget? Eller räcker det med det sk förarbeviset som ska införas för de som har släp med tjänstevikt över 750kg?
Total förvirring råder och frågan är väldigt aktuell så jag måste snarast byta bil och vill inte göra bort mig. Vill samtidigt försöka att dra så mycket nytta som möjligt av de nya reglerna för att kunna lasta lite mer. Planerar även att byta ut släpet mot en med högre totalvikt om det funkar med de nya reglerna.

Sv: En till körkortsfråga

Jag uppfattar de nya reglerna som så att du behöver utökad B-behörighet för ditt ekipage eftersom släpet väger mer än vad bilen får dra på vanligt B-kort (kräver E-kort som reglerna ser ut nu), och totalvikterna ihop överstiger 3500 kg.
2050+1500 = 3550 kg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 652
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 526
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka