en till bettfråga (waterford)

A

Aia

Jag har en liten nordis som ibland segar emot bettet, detta är en olydnadsgrej som jag behöver träna bort tycker jag, men en tjej som jag känner och har väldigt höga tankar om rekommenderade att jag provade ett waterford-bett på honom eftersom det enligt hennes (långa) erfarenhet ofta funkar bra på hästar av hans typ (kallblod).

Kollade upp det på internet nu och tyckte det såg rätt otäckt ut, är det det?

Han är väldigt känslig och mjuk i munnen när han vill:smirk: så jag vill inte förstöra det??
Jag rider nu på ett vanligt tvådelat tränsbett vilket han trivs bra (tuggar och skummar lagom mycket) med förutom att han just blir tung och segar ibland (när han vill hem, inte står still osv, han lyder mig bättre nu men han lyssnar inte riktigt vid dessa situationer). Jag är väldigt mjuk i handen och använder mycket vikt/sits/röst osv
Jag ska rida för en tränare för första gången i morgon som jag hoppas kan hjälpa mig, men jag vill gärna ha lite mer på fötterna innan jag tar ställning.

Tacksam för svar

Sv: en till bettfråga (waterford)

ja tror inte att de är bettet de är fel på, blir nog bra med tränaren.
tycker inte du ska byta bett..de ändrar ingenting.

Jag red för tränaren idag och hon visade mig bra sätt som jag skulle göra för att succesivt öva upp känsligheten. Det kändes jättebra.

Jag tycker det låter mer som en lydnadsgrej. Vad händer om du är lite mer bestämd mot din häst när den är framfusig och inte lyssnar?

Ett waterford har fler brytpunkter än ditt nuvarande bett och blir därför skarpare. Ett tips är att åka till en hästaffär och prova bettet på din egen underarm. Håll armen i 90 grader med underarmen uppåt, lägg sedan bettet där och låt någon ta ett tygeltag. Man får en ganska god uppfattning och i många fall en aha-upplevelse!

Saxat från sustainabledressage.com:
"Quite the opposite is the waterford bit, which is made up of 5-9 linked pieces which act as a chain in the mouth. For those riders used to sawing the bit to and fro in the mouth of the horse, this is probably a blessing, since it runs so smoothly, and still causes so much discomfort that the horse will yield. This knobbled and bumpy bit has so many joints that it will easily wrap around the lower jaw of the horse but give him nothing to stretch forward to. It's simply not for dressage."

jag håller med skribenten. Gillar inte alls bettet och dess inverkan

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?