En till benskyddsfråga...

Problematisk

Trådstartare
Har alltid haft, och alltid gillat, senskydd med bred resår med kardborreknäppning (vanliga eskadron t.ex.) men nu verkar det ju bli allt vanligare med snabbknäppen (som på t.ex. veredus). Jag har alltid varit lite emot det och tänkt att det är större risk att det ger obehagligt tryck, eftersom det är smalare band och fasta punkter för hur hårt man kan spänna dem (istället för kardborre som ju blir steglöst).
Så jag undrar helt enkelt hur det egentligen är? ÄR det större risk att det blir obekvämt för hästen med smalare resår? Eller är det kanske rentav tvärtom, att det är bättre?
Vad har ni och varför?

Man spänner ju inte för kung och fosterland så jag tror inte det är någon större fara med det.
Även om själva spänningen inte är steglös.

Tycket dom känns betydligt bättre än vissa läderskydd som har smala remmar.

Älskar benskydd utan kardborre, som ska fastna överallt och i varandra heeela tiden :cool:

Föredrar kardborre eftersom jag kan välja själv hur mycket jag ska spänna. Har Veredus Carbon Gel med kardborre, finns både och.

Spänner du kardborre och snabbspännen lika hårt ger snabbspännena ett mer koncentrerat tryck eftersom remmarna är smalare. Det beror helt enkelt på hur hårt du spänner.

Jag tycker att Veredus har så himla bra passform att du kan spänna dem lösare än många andra skydd, och på det sättet är risken för obehag ännu mindre.

Jag har inga benskydd med snabbknäppe, men de e ju endast för jag tycker dem ser osäkra ut.
Dem ser liksom ut och kunna falla av när som helst :confused: Och så de som folk även nämt med att de blir mer tryck på just en punkt och inte så fördelat.
Så synd att alla snabbknäppsskydd e så snygga då! :banghead::laugh:

Jag har inga benskydd med snabbknäppe, men de e ju endast för jag tycker dem ser osäkra ut.
Dem ser liksom ut och kunna falla av när som helst :confused: Och så de som folk även nämt med att de blir mer tryck på just en punkt och inte så fördelat.
Så synd att alla snabbknäppsskydd e så snygga då! :banghead::laugh:
Fast alltså.. jag har använt skydd med snabbknäppen i 3*terräng och inte en enda gång har skydden öppnat sig eller ens glidit ner. Jag skulle inte oroa mig det minsta så länge knäppena ser ok ut.

Fast alltså.. jag har använt skydd med snabbknäppen i 3*terräng och inte en enda gång har skydden öppnat sig eller ens glidit ner. Jag skulle inte oroa mig det minsta så länge knäppena ser ok ut.
Det finns säkert jättebra skydd som sitter halleluja men jag har inte stött på dem än ;):p

Mina knäppesskydd sitter lika bra som de andra. Min häst är inte särskilt rädd om dom
:cool: De sitter absolut lika säkert som kardborreskydden.

Sen passar ju olika skydd olika ben olika bra, men det är ju en annan fråga.

Det finns säkert jättebra skydd som sitter halleluja men jag har inte stött på dem än ;):p
Du skrev att de ser osäkra ut alltså kan jag bara utgå från att du bara tror att de är osäkra, om du har haft benskydd som öppnat sig så fine. Jag har det inte. Och de har som sagt fått utstå mycket.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag letar fortfarande efter de perfekta senskydden. Har i nuläget Eskadron Air Easy, som NÄSTAN är vad jag vill ha. De är luftiga och...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka