En tankte efter att ha varit på föreläsning av krafft

Sv: En tankte efter att ha varit på föreläsning av krafft

Jag har haft svart och vit hink samtidigt.Den svarta var alltid tom,men inte den vita.

Det finns säkert en del sanning i det som du (och föreläsaren säger) och det kan ju vara bra att ta upp så att folk vet vad de kan prova vid s.k. felsökning, men samtidigt tycker jag att det är lite som att "skrämma upp" folk i onödan (alltså föreläsaren, inte du;)). Har man en häst som dricker bra ur de hinkar man har, vilken färg de än må vara så är det väl bara bra, funkar det inte så provar man med något annat, enligt min logik :p

*kl* angående rosa eller inte så ser inte hästen röda nyanser, de saknar den tappen i ögat som "ger" det röda färgseendet. ;)

Jag har svarta murarbaljor och hästarna dricker bra ur dem! (30-50 liter per häst och dag lite beroende på väder, hur mycket hö och vilken TS-halt osv)

Experimenterade med det där då vårt stall frös. Gamlingen drack mer ur svart hink än ur lila, oavsett placering i boxen.
Lillhästen drack mest ur den hink som var placerad närmast mat/vanliga vattenkoppen. Och det oavsett färg.

I hagen drack de mer ur stor svart balja än liten ljusgrön. De stod jämsides.

En elevs häst dricker alltid mer ur sina svarta hinkar(2 st) än ur sin rel ljusa gröna.

Vi har haft blåa, svart rosa osv. Men jag har aldrig märkt någon skillnad på hur mycket dom dricker eller inte:laugh:

*kl*

Har väl bara ägt kneppiga hästar. :angel:

Nordsvensken drack bara ur mörka hinkar och lite slitna hinkar. Köpte en ljus en gång bara för det såg fräschare ut, men icke! Hinkarna fick inte vara färgglada för denna herre.

Korsningsponnyn drack bara ur hinkar som var av "skrikfärg"/färgglada (Typ röd, lilla,rosa.) och nya hinkar! :mad:
Hon var väl feminin och fin i kanten. :angel: Råkade en hink gå i sönder eller började "kännas gammal", så var det bara köra iväg och köpa ny hink, annars hade man ett sto som inte ville dricka vatten..

Shetlandsponnyn - Drack ur vad som helst. :love:

Så i hagen hade jag en stor murarbalja och en röd stor hink. :p

De kompletterade varandra väldigt bra iallafall.
(OT, gud vad jag saknar hästarna nu. Hatar att vara hästlös..)

Att hästar väljer den ljusa vattenhinken före den mörka i en valsituation där båda finns tillgängliga behöver ju inte betyda att de dricker mer eller mindre totalt sett. Intill att jag är motbevisad tror jag inte att drickandet påverkas i någon nämvärd utsträckning av om den enda (läs: alla) tillgängliga vattenhinken är ljus eller mörk. :)

Jag provade med både ljus och mörk samtidigt och hästarna drack mer ur den svarta hela tiden. Därför fortsatte jag med de svarta.

Jag provade med både ljus och mörk samtidigt och hästarna drack mer ur den svarta hela tiden. Därför fortsatte jag med de svarta.
Men gick det att se någon skillnad i drickande (över litet längre tid, säg en vecka) mellan enbart mörka hinkar i boxen och enbart ljusa hinkar i boxen?

Jag hade både en ljusblå och en svart hink hängandes hos min ponny och han brukade dricka lika mycket i båda. Dom brukade vara halvfulla båda två när jag kom till stallet(han hade vattenkopp också men han tyckte den var för slö så hade hinkar med)

Ja de drack mindre än vanligt med de ljusa hinkarna. Men jag tror inte det betyder mer än att våra hästar var vana att dricka ur de svarta.

Hade både gamla svarta och nya rosa. Ingen av dom lockade.Ville prova då hon druckit dåligt nu.Hö ensilaget är jätte blött,så sen vi fick det blöta höet så dricker hon inte knappt.varken ute eller inne.Men hon är lika pigg och glad som vanligt och i har kolla så att hon inte är uttorkad.Men mycket vatten i betforen får hon:laugh:

Kom ut med rent vatten till hagen.men icke dög det,hon knatade iväg till en vattenpöl i hagen och drack,vad är det med damen egentligen:confused:.Hon äter snö och sörplar i sig från pölarna i hagen tydligen.Och hö/ensilaget är jätte blött just nu.Räcker det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka