En tankte efter att ha varit på föreläsning av krafft

viola66

Trådstartare
När vi hade föreläsning ang foder,så kom val av vattenhink upp.Mannen från krafft påtalade att hinkens färg skulle helst vara så ljus som möjligt.Hästar väljer hellre det . Någon som bytt från svart till ljusare och märkt någon skillnad?Har hittat ett ställe som säljer vita.Men undrar hur hästen tänker om man köper en rosa tex?

Sv: En tankte efter att ha varit på föreläsning av krafft

Jag kan bara konstatera att min ena kille föredrar den svarta murarhinken framför den (snygga:love:)rosa i hårdplast.
Köpte dem båda nya samtidigt, och han känner samma nu, när de båda är "gamla".

Jag tycker ju personligen att murarhinken luktar mycket från plasten jämfört med den rosa, men antingen gillar han det, eller så gillar han inte rosa... :p

När vi hade föreläsning ang foder,så kom val av vattenhink upp.Mannen från krafft påtalade att hinkens färg skulle helst vara så ljus som möjligt.Hästar väljer hellre det . Någon som bytt från svart till ljusare och märkt någon skillnad?Har hittat ett ställe som säljer vita.Men undrar hur hästen tänker om man köper en rosa tex?

Japp. Jag har provat. Hörde detta resonemang för några år sedan och provade. Har svarta hinkar i stallet och hästarna har alltid druckit bra ur dem, men jag blev ändå sugen på att testa för att se om det var skillnad. Provade då gröna och vita hinkar. Hästarna drack mest ur de vanliga svarta så jag återgick till dem. Det kanske är en vanesak helt enkelt?

Har alltid haft svarta,men man får ju lite tankar när man hör detta och att det inte var försäljningstaktik så satte tankarna i gång såklart;). Funderar ändå på en rosa,för det fanns i hästbutiken nära här.... alltid bra att ha en reserv ändå

Att hästar väljer den ljusa vattenhinken före den mörka i en valsituation där båda finns tillgängliga behöver ju inte betyda att de dricker mer eller mindre totalt sett. Intill att jag är motbevisad tror jag inte att drickandet påverkas i någon nämvärd utsträckning av om den enda (läs: alla) tillgängliga vattenhinken är ljus eller mörk. :)

Fullblodet vägrade hårdnackat att dricka ur ljusa hinkar. Totalvägrade. Så det var bara att sätta in de vanliga (vi skiftade mellan mörkt gröna och svarta, de tvättades i omgångar).

Det var inte värt att riskera kolik p g a vätskebrist för att se om han skulle vänja sig efter x antal dygn...

Jag har haft både vanlig svart och en svindyr vit Stubbs samtidigt i boxen. Hästen drack helst ur den svarta oavsett om jag bytte plats på dem.

Jag har en vit och en svart bredvid varandra och min dricker ur båda, så nu ska jag testa en rosa , bara för att...:)

Jag har aldrig haft såna problem att få i hästarna vatten, trots att vi bara har svarta hinkar. Normalt sett dricker de dock ur vattenkopparna.

Skulle jag ha bekymmer skulle jag dock testa olika färger på hinkarna!

Ska hänga både den svarta och rosa i boxen,så ska vi se om teorin att hästar föredrar ljusa färger stämmer.;)

Jag har två vattenhinkar i boxen och min häst dricker ur den som är närmast höt, spelar ingen roll om den är mörk eller ljus.

kl
Min häst har två hinkar och en vattenkopp. En svart hink brevid krubban, och en grön hink brevid höt.
Han dricker väldigt sällan ur den svarta, utan dricker ur hälften ur gröna, och går sen på vattenkoppen. Tror det är beroende på vad de är vana vid också, han har haft vattenkopp i i princip hela sitt 21-åriga liv.
har bara spannarna för att vara extra säker på att han får i sig tillräckligt med vatten, då han är lätt får kolik.

Dricker inte din häst dåligt så hade ja haft mina hinkar kvar.

Förstår inte varför de skulle föredra de ljusa dock, hästarnas naturliga vatten (sjöar, bäck/å osv i naturen) är ju inte direkt ljusa..
Våra hästar dricker gärna hellre i stora bäcken på sommaren än i våra blå tunnor med vatten i. De dricker i vattentunnorna om de inte finns bäck i andra sommarhagarna..

Haha, ännu ett intelligent uttalande från en foderrådgivare från Krafft ...

Haha, ännu ett intelligent uttalande från en foderrådgivare från Krafft ...

Min erfarenhet säger att foderrådgivaren har rätt. Så när man hinkar distanshästar är det smartare att göra det i en ljus hink.

Min häst som normalt inte är en kinkig dam prioriterade att dricka från den vita hinken först när hon hade en av varje. Hon drack ur den svarta också, men det var alltid tomt i den vita och inte i den svarta.

Så på henne verkar det stämma i alla fall.

Har haft en häst som inte drack i hagen om tunnan var svart. Den skulle vara vit, annars drack han inte något på en hel dag. De andra hästarna har jag inte märkt något speciellt färgönskemål med.

Min nuvarande häst har en rosa hink, han dricker rejält ur den varje dag. Har aldrig funderat på om det beror på färgen? Det kanske det gör? Han har vattenkopp också, men dricker alltid ur hinken i första hand.

En kass sak som är med de här färgade hinkarna är att i regel består de av hårdplast. Om en sån hink går sönder så blir det väldigt vassa kanter, ungefär som en trasig konservburk. Så egentligen är de vanliga svarta gummihinkarna att föredra, om man ser det ur ett säkerhetsperspektiv.

Min häst vart skiträdd för sin rosa vattenhink första gången han såg den :D Men han vande sig nästan direkt ändå (tog kanske 5 min ^^), samma visa med den rosa krubban (köpt samtidigt som den rosa hinken) och nu senast när han fick en röd okrossbar hink att äta sitt lucern-strå i :grin:

Det är lite frustande och lååååååång hals för "det luktar ju väldans gott däri, men den ser ju lite läskig ut...", men sen går det bra. Så köp en rosa hink du ;)

(Jag kan tillägga att jag inte har märkt nån skillnad i hur mycket han dricker, han drack lika mycket ur den svarta hinken han hade innan)

Vad motiverade han färgvalet med? Att hästarna lättare ser vad som finns i de ljusa hinkarna? (säger alltså inte att det inte är sant, vill bara höra lite argument):)
Har ännu idag inte träffat på någon häst som haft någon skillnad på färgen, har de varit törstiga så har det druckit ur vad som funnits. Skulle det dock vara så att någon häst är dålig på att dricka så skulle man väl prova olika hinkar, men jag skulle nog troligtvis ha tänkt på att det beror på formen och olika lukter före färgen :)

Vad motiverade han färgvalet med? Att hästarna lättare ser vad som finns i de ljusa hinkarna? (säger alltså inte att det inte är sant, vill bara höra lite argument):)
Har ännu idag inte träffat på någon häst som haft någon skillnad på färgen, har de varit törstiga så har det druckit ur vad som funnits. Skulle det dock vara så att någon häst är dålig på att dricka så skulle man väl prova olika hinkar, men jag skulle nog troligtvis ha tänkt på att det beror på formen och olika lukter före färgen :)

Bara för att vara lite jobbig nu.. ;)
Om man tänker på naturen så dricker hästarna vid de grunda för att de är lättare att fly ifrån faror då än om de är ute på de djupa vattendelen (och kanske för att de är svårt att både simma och dricka?:grin: )
Så TROR inte det har med saken att göra att de har ett behov av att kunna se vad som finns i botten av hinken.
Dessutom ser mina igenom hinken och tunnan eftersom de alltid är rent och friskt vatten.. Jaja de kan ju vara sant de du sa också, fick bara en tankeställare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka