vart har alla människor fått ifrån att hästar ser oss osm rovdjur? klarrt dom inte gör det! då skulle dom ju fly för sina liv så fort vi kom i närheten av dom.
vi lär vära hästar en rad olika saker, däribland att en klapp på halsen, eller en klapp vartsom helst betyder bra jobbat, duktig du är.
ja klappar min häst på halsen när den är duktig och kommer fortsätta med det. oavsett om hon är svettig eller inte. vill inte klanka ner på dig på nått sätt, men "riktig NH-tränare"? inser du själv hur dumt det låter? jämför med; "jorden är platt, det har ja läst i tidningen"
alla hästmänniskor (speciellt hästmännikor) har en egen uppfattning om vad som är rätt och fel och det är sällan man kan övertala en hästmänniska att ändra åsikt. å det går absolut inte med att "detta har ja hört från en riktig NH-tränare." ber om ursäkt igen, men det låter verkligen hur barnsligt och naivt som helst.
du tycker som du tycker och ja tycker som ja tycker och kommer tycka så fram tills nån kan övertala mig till att tycka nått annat. alltså kommer ja fortsätt att klappa min häst.