en tanke!!

Sv: en tanke!!

Sorry, fel av mig. Kollar inte så mycket på annan ridsport än dressyr. Sorgligt att de håller på så.

jag klappar inte så att jag "slår" hästen utan stryker med handen över hästens hals, som när man klappar en katt:D

det gör jag med! och jag kliar - det gillar de verkligen! jag stryker över hela kroppen - mycket praktiskt också eftersom det efter ett tag har en harmonisk effekt istället för kittlande och därmed blir det mycket lättare att visitera.... men "klapp" - det var länge sedan.

vart har alla människor fått ifrån att hästar ser oss osm rovdjur? klarrt dom inte gör det! då skulle dom ju fly för sina liv så fort vi kom i närheten av dom.

vi lär vära hästar en rad olika saker, däribland att en klapp på halsen, eller en klapp vartsom helst betyder bra jobbat, duktig du är.

ja klappar min häst på halsen när den är duktig och kommer fortsätta med det. oavsett om hon är svettig eller inte. vill inte klanka ner på dig på nått sätt, men "riktig NH-tränare"? inser du själv hur dumt det låter? jämför med; "jorden är platt, det har ja läst i tidningen"

alla hästmänniskor (speciellt hästmännikor) har en egen uppfattning om vad som är rätt och fel och det är sällan man kan övertala en hästmänniska att ändra åsikt. å det går absolut inte med att "detta har ja hört från en riktig NH-tränare." ber om ursäkt igen, men det låter verkligen hur barnsligt och naivt som helst.
du tycker som du tycker och ja tycker som ja tycker och kommer tycka så fram tills nån kan övertala mig till att tycka nått annat. alltså kommer ja fortsätt att klappa min häst.

Håller helt med dig!

vart har alla människor fått ifrån att hästar ser oss osm rovdjur? klarrt dom inte gör det! då skulle dom ju fly för sina liv så fort vi kom i närheten av dom.

vi lär vära hästar en rad olika saker, däribland att en klapp på halsen, eller en klapp vartsom helst betyder bra jobbat, duktig du är.

ja klappar min häst på halsen när den är duktig och kommer fortsätta med det. oavsett om hon är svettig eller inte. vill inte klanka ner på dig på nått sätt, men "riktig NH-tränare"? inser du själv hur dumt det låter? jämför med; "jorden är platt, det har ja läst i tidningen"

alla hästmänniskor (speciellt hästmännikor) har en egen uppfattning om vad som är rätt och fel och det är sällan man kan övertala en hästmänniska att ändra åsikt. å det går absolut inte med att "detta har ja hört från en riktig NH-tränare." ber om ursäkt igen, men det låter verkligen hur barnsligt och naivt som helst.
du tycker som du tycker och ja tycker som ja tycker och kommer tycka så fram tills nån kan övertala mig till att tycka nått annat. alltså kommer ja fortsätt att klappa min häst.

dom ser visst oss som rovdjur, och som du kanske förstår så kan ju inte en häst smita och springa iväg, vi finns ju överallt så dom kommer ändå att bli fångade. dom tycker att vi är rovdjur, precis som zebror tycker lejon är det. Det är bara det att hästar är tvugna att vara i våran närvaro hela tiden..

hum.. måste säga att det här var ett intressant ämne. Jag föredrar att stryka mina hästar över halsen eller att klia dom.. Men visst händer det att jag klappar dom. Men då är det mjukt och inte hårda slag som man ofta ser på tv. Jag kan förstå resonemanget om att hästar ser oss som rovdjur fast det känns inte så för mig.. När jag klappar mina hästar så har jag aldrig märkt att som reagerar som att det gör ont eller att dom blir rädda. Det är ganska knepigt det här..:)

dom ser visst oss som rovdjur, och som du kanske förstår så kan ju inte en häst smita och springa iväg, vi finns ju överallt så dom kommer ändå att bli fångade. dom tycker att vi är rovdjur, precis som zebror tycker lejon är det. Det är bara det att hästar är tvugna att vara i våran närvaro hela tiden..

Vet itne riktigt vad du har fått det ifrån, men så är det faktiskt inte. Vi finns väl inte överallt! Min häst måste vara mentalt störd då som springer fram till sitt "lejon" (mig) varje gång han ser "det"
:rofl:

dom ser visst oss som rovdjur
Jag tror inte dom gör det. En vild häst ser en månniska som ett rovdjur men en häst som är född bland människor lär sig av sin mor att människor inte är farliga.
En häst som såg oss som ett rovdjur skulle aldrig släppa oss i närheten, framförallt inte av känsliga delar som exempelvis strupen och absolut inte låta oss sitta på dem då många rovdjur hoppar upp på sitt byte och fäller dem uppifrån. Vi måste skilja på tamhästar och vildhästar när sådana här saker diskuteras för det är inte samma sak.
Det finns ganska intressanta studier om vilka djur som går att dominestisera och det lär tom finnas DNA skillnader mellan djur vi kan tämja som dagens tamhästar och tex mongolisk ponny som lär vara mer eller mindre omöjlig att tämja (OBS taget ur minnet kan komma ihåg fel). Människan har helt enkelt avlat på de tämjbara djuren. Det finns även studier på flyktinstinkt och intelligens.
Angående detta med att klappa sin svettiga häst. Min häst kastar sig alltid omkull och rullar sig i hagen sommartid när hon är svettig det blir mycket större tryck då än det blir av en klapp på halsen.
Angående uttalandet som NH tränaren gjort så får man ju tänka en liten bit själv efteråt och värdera informationen. Min tränare som håller på med NH säger ungefär samma sak men tänker man logiskt så anser jag att han har fel på just det området vilket inte gör att jag tycker han är en sämre tränare för det. Allt handlar om att få information och sedan välja vad man tror på och därmed tar till sig.

Det är klart dom ser oss som rovdjur. Vi är ju rovdjur! Är inte det logiskt?
Att vi blivit rovdjur som hästen inte är rädd för är en sak för sig. Dom är inte rädda för rävar eller hökar heller (fast av annan anledning).

Därför ska man vara uppmärksam på sitt kroppsspråk när man närmar sig fr a främmande hästar. En som kommer fridfullt knallandes fram mot hästen har förmodligen inga problem att komma intill, men prova att göra det smygande med spända rörelser ...!

Detsamma gäller även i andra situationer som av hästen kan uppfattas som hotfulla. T ex när man ska sitta upp första gången.

Därför är det helt riktigt att man under NH-utbildning pekar på "rovdjursdelen", även om våra hästar sällan tror att vi ska äta upp dom. :)

LIA

Du har helt rätt och det var egentligen så jag menade men inte lyckades framföra för jag avamlade in på annat :angel:.
Givetvis ser de oss som rovdjur men inte som farliga rovdjur. I det jag svarade på så lät det som om hästen per defenition skulle se oss som ett farligt rovdjur och det är det jag vänder mig emot.

jag klappar inte så att jag "slår" hästen utan stryker med handen över hästens hals, som när man klappar en katt:D

Jag med, och min häst blir lugn av det. Jag har en teori om att hon upplever det som att jag (som är hennes ledare) säger till henne att det är okej, det är ingen fara. Om min häst blir rädd för något hoppar hon till eller så, men sen tittar hon liksom på mig och märker om jag tycker att det är farligt. Ungefär som att hon frågar om vi ska fly eller inte, och om jag då klappar (smeker) henne så blir hon lugn igen:)

Så på min häst har jag upplevt det som något positivt iaf!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar