en tanke!!

F

froggy

jo, nu undrar jag, varför "klappar" man en häst? visst, det betyder bra från vår synvinkel (människor), men i hästens synvinkel kan det väl inte betyda samma sak? vi är rovdjur, när vi klappar hästarna borde väl dom tycka att vi gör något dumt mot dom, liksom slår dom, eller att vi menar att dom var dåliga och därför får dom en "smäll".. jag vet inte vad ni tycker om det här, ni tycker säkert att det är en helt naturlig sak, och hästar vet visst att det betyder att dom är bra osv, men tänk efter egentligen, dom är inte människor, dom tänker inte lika som oss. så hur ska dom kunna veta att en klapp, som även kan tolkas som något annat, betyder bra?!

och så vill jag bara säga en sak till; klappa inte din häst efter ni vart ute å ridit och den är svettig. det gör ont på hästen och kan tolkas fel. tro mig, det är inte bara jag som tycket detta, jag har hört det av en riktig NH-tränare.

Sv: en tanke!!

Har läst att man ska "stryka sin häst så som stoet slickar fölet". Alltså inget rovdjur/flyktdjurs-tänk, utan hästar emellan:)

unghästar/föl som inte är vana vid att man klappar på dom kan ja tänka mej kanske blir lite fundersamma på vad man menar i början..sen vuxna hästar som vart med om de hela sitt liv tror ja inte blir skrämda av de längre och förstår nog vad som menas..
min häst vet ja känner sej duktig när ja berömmer..oavsett om de är med röst eller om ja klappar..så han misstolkar de inte iallafall..sålänge man inte kommer bakifrån helt plötsligt och klappar han på baken..då kanske han kan bli rädd men vem blir inte de..

men ja försöker tänka på de ibland och mer stryka handen över istället..men min pålle verkar faktist inte bry sej alls.

..sen vuxna hästar som vart med om de hela sitt liv tror ja inte blir skrämda av de längre och förstår nog vad som menas..
Men oavsett, varför kan man inte välja ett sätt att visa uppskattning på, som också är trevligt för hästen??

LIA

men den lilla åringen som är i stallet nu bryr sej inte om de heller..har nog aldrig träffat någon som blir skrämd eller som inte verkar tycka om de..så hårt klappar man ju inte att hästen ska bli skrämd..är ju mer uppmuntrande klappar.

sen känner man väl av hur hästen är..vissa är väldigt känsliga och vissa är de inte..inte direkt så att man komma fram till nån o börjar klappa på dom bara sådär..

Senast ändrad av en moderator:

jag klappar inte så att jag "slår" hästen utan stryker med handen över hästens hals, som när man klappar en katt:D

Hästar använder också kroppskontakt för att visa att de tycker om varandra. Fölen lär sig ju vad som är "bra" kontakt av sin mamma innan de kan hästarnas språk ordentligt och när vi klappar hästar så uppför vi oss också på ett sätt som är vänligt, vi berömmer dem och slappnar av vilket visar för hästen att vi är glada och klappar dem för att de är duktiga och vi tycker om dem. Jag tror absolut inte att hästen uppfattar det som att vi slår den, för ingen smäller väl till sin häst stenhårt en gång som beröm?

jo, nu undrar jag, varför "klappar" man en häst? visst, det betyder bra från vår synvinkel (människor), men i hästens synvinkel kan det väl inte betyda samma sak? vi är rovdjur, när vi klappar hästarna borde väl dom tycka att vi gör något dumt mot dom, liksom slår dom, eller att vi menar att dom var dåliga och därför får dom en "smäll".. jag vet inte vad ni tycker om det här, ni tycker säkert att det är en helt naturlig sak, och hästar vet visst att det betyder att dom är bra osv, men tänk efter egentligen, dom är inte människor, dom tänker inte lika som oss. så hur ska dom kunna veta att en klapp, som även kan tolkas som något annat, betyder bra?!

och så vill jag bara säga en sak till; klappa inte din häst efter ni vart ute å ridit och den är svettig. det gör ont på hästen och kan tolkas fel. tro mig, det är inte bara jag som tycket detta, jag har hört det av en riktig NH-tränare.

vart har alla människor fått ifrån att hästar ser oss osm rovdjur? klarrt dom inte gör det! då skulle dom ju fly för sina liv så fort vi kom i närheten av dom.

vi lär vära hästar en rad olika saker, däribland att en klapp på halsen, eller en klapp vartsom helst betyder bra jobbat, duktig du är.

ja klappar min häst på halsen när den är duktig och kommer fortsätta med det. oavsett om hon är svettig eller inte. vill inte klanka ner på dig på nått sätt, men "riktig NH-tränare"? inser du själv hur dumt det låter? jämför med; "jorden är platt, det har ja läst i tidningen"

alla hästmänniskor (speciellt hästmännikor) har en egen uppfattning om vad som är rätt och fel och det är sällan man kan övertala en hästmänniska att ändra åsikt. å det går absolut inte med att "detta har ja hört från en riktig NH-tränare." ber om ursäkt igen, men det låter verkligen hur barnsligt och naivt som helst.
du tycker som du tycker och ja tycker som ja tycker och kommer tycka så fram tills nån kan övertala mig till att tycka nått annat. alltså kommer ja fortsätt att klappa min häst.

Jag klappar aldrig en häst

Tycker det är inkorrekt fel inom hästhållning

jag har aldrig fått intrycket att min häst blir rädd när jag klappar den. hon tycker oftast att det är skönt och hon tar det som en belöning , man klappar ju ändå inte så hårt... det är i allafall inte jag som tolkar det fel , men det kanske är min häst som är allmänt knepig? :angel::)

min häst är inte så förtjust i att jag klappar eller smeker honom på halsen (i stallet) men jag pratar ofast i glad ton med honom när jag gör det och då ser han glad ut! jag kan inte llåta bli!
Jag kramar honom oxå ibland, då brukar han åla sig och vill komma undan, men han ser glad ut iallafall. Kan inte låta bli det heller.! :)

När jag rider berömmer jag honom samtidigt som jag klappar på halsen, då känner man hur han växer 1 cm.

Min häst brukar gå fram till sin kompis och ge henne en litet tjuvnyp på halsen. Sedan får han ett tjuvnyp tillbaka sedan går de och betar. Vad jag menar är att hästar gör ju saker mot varandra som den andra inte heller kanske är så skönt, men det är inga "hard feelings" för det.

Nej, jag har aldrig sett någon klappa sin häst så hårt som många tävlingsryttare på TV gör... det är konstigt d där :p

Hästen känner när en fluga landar på den.

Men visst tror jag att de lär sig att klappar är bra, och de flesta klappar nog inte så hårt att det bli obehagligt. Men man kan ju försöka "smeka" och kli istället, behagligare för hästen.

Har oxå hört detta. Vana är svår att bryta. Men det tar sej mer o mer. Jag brukar masera min häst.. Knåda henne där jag vet att hon uppskattar det.

På sommaren då jag ridit och hon har varit duktig brukar jag belöna henne med att klia henne på bringan. Efter alla myggbett så uppskattar hon det. Samtidigt som jag berömmer henne.

Även så smeker jag henne. Kliar henne i ansiktet. Vilket är det bästa hon vet. Hon får inte klia sej på mej. Men jag kan klia henne efter nåt som gått bra.
Duktig=kliad. Mmmmm

Klappa kan dels svida lite. Sen använder många en klapp på bringan då hästen går för långt eller gör nåt dumt. Sen klappar de de lika för beröm:eek:!!?? Hästar kan inte räkna att 1 klapp är fel o 3 är bra.

En rolig tråd:)
det är väl en viss skillnad på att ge hästen beröm och klappa den lite försiktigt och att rent ut slå hästen.
Hästen läser ju av vårat kropps språk och ger vi den bara en liten vänlig klapp på halsen och talar om att den är den bäste i världen så tror jag ju inte att den reagerar men om vi däremot är arga på den och höjer rösten i samband med att vi slår den på halsen lr någon annanstans så tar den nog det som något negativt.
Har aldrig träffat på en häst som visar obehag när man klappar den på halsen när den är duktig och behöver få lite beröm.

Hästar använder också kroppskontakt för att visa att de tycker om varandra. Fölen lär sig ju vad som är "bra" kontakt av sin mamma innan de kan hästarnas språk ordentligt och när vi klappar hästar så uppför vi oss också på ett sätt som är vänligt, vi berömmer dem och slappnar av vilket visar för hästen att vi är glada och klappar dem för att de är duktiga och vi tycker om dem. Jag tror absolut inte att hästen uppfattar det som att vi slår den, för ingen smäller väl till sin häst stenhårt en gång som beröm?

Titta när en wc-hoppare gör en felfri runda. Då visar de sin tacksamhet så det bara smäller om det. Pang pang pang. Har då aldrig sett hästar göra så på sina hästkompisar? :confused:Jag stryker, kliar, masserar, men klappar aldrig med handflatan. Hur skönt kan det vara?

jag klappar då aldrig mina hästar så hårt på halsen ( eller någonstans för den delen ) att det är något dom uppfattar som hotfullt eller "nej dum häst".
jag både klappar, stryker ( som på en katt ) och kliar mina hästar och märker faktiskt ingen skillnad alls, dom är lika glada.

En rolig tråd:)
det är väl en viss skillnad på att ge hästen beröm och klappa den lite försiktigt och att rent ut slå hästen.
Hästen läser ju av vårat kropps språk och ger vi den bara en liten vänlig klapp på halsen och talar om att den är den bäste i världen så tror jag ju inte att den reagerar men om vi däremot är arga på den och höjer rösten i samband med att vi slår den på halsen lr någon annanstans så tar den nog det som något negativt.
Har aldrig träffat på en häst som visar obehag när man klappar den på halsen när den är duktig och behöver få lite beröm.

Jao! Lite både och.. Vet att vissa inte vet hur de ska reagera. Blir liksom tvetydigt med smällar o glada toner!?!. De flackar med öronen o höjjer huvudet.
Min kan reagera så. Då jag glömmer bort att jag inte klppar min häst:smirk:. Hon kan bli ytterst skeptisk.

Tro nu inte att jag är en som dänger min häst bara för detta.:cool:

Jag klappar aldrig hästar längre. Vet att man gjorde det som barn för alla andra gjorde det på ridskolan, men sen jag blivit "upplyst" om hästkommunikation är det bara smek som gäller.

Nej, jag har aldrig sett någon klappa sin häst så hårt som många tävlingsryttare på TV gör... det är konstigt d där :p

Så, därför har jag oxå reagerat på just tävlingsryttare! Sa det till en bekant som berättade att de klappar hästen på det sättet för att få ner adrenalinet i hästen. Någon som kan kommentera detta för själv har jag ingen aning!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar