en tand fram

A

annizz

hej min islandshäst har på något konstigt sätt slått ut sin ena framtand så nu har han bara en.. är det farligt och kan han äta normalt efter det??

Sv: en tand fram

Om det är farligt beror ju på om pulpan är skadad eller inte. Är den det kan hästen få infektioner osv. Om den inte är skadad så stör inte framtänderna hästen när den ska äta. Har sett en häst utan några framtänder som tom kan gå på bete, inte golfbanekort gräs kanske men i alla fall. Hur gammal är hästen??

Om hästen slagit ut en tand helt nyligen så tycker jag att du bör ta ut en veterinär/hästtandläkare som får kika i munnen.

*lånar knapp*

Är tanden av helt eller finns det en bit kvar? Jag hade två shettis hingstar ett tag och de busade och grejade så en kväll när jag skulle ta in dem upptäckte jag att ena shettisen var blodig i munnen, trodde först det var tungan men sen såg jag att det fattades halva tanden (framtand) , han var inte alls besvärad av det så jag höll mig cool och väntade med att ringa vet. Iaf så växte tanden ut igen väldigt snabbt. Men man måste hålla koll så att det inte blir en infektion, allra helst nu när de går på bete då de kan få in massa jord osv. Troligtvis så hade denna shettis blivit sparkad av den andra, såg flera tendenser till det då de busade och den andra sparkade bakut och Frosti var för nära.... Frosti är nu såld och jag har en bit av hans tand kvar som minne, hittade den inne i boxen, han hade haft den kvar inne i munnen då han kom in.

Lycka till!

Min treåring såg förskräcklig ut i munnen för någon månad sedan. Inga framtänder upptill och några små kortisar nertill och han kunde sannerligen äta ändå. Han var och är riktigt rund och go trots bristen på tänder. Så du behöver nog inte vara rädd för att han inte kan äta.

För övrigt kan jag inte svara på om det finns andra risker.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
716
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama