en stor muskelbristning

A

andrisi

Jag har en häst som har en väldigt stor muskelbristning på höger bog. Hon är igångsatt efter en op som innebar att man tog bort griffelbenet. Enligt uppgift från tidigare ägare så skulle bristningen ha uppkommmit på op bordet. Hur är det... Kan man arbeta upp en sådan muskelbristning? Jag talar inte om en liten bristning, utan där bristningen är så är går det liksom inåt. Den är bättre än tidigare, men jag undrar om man kan återuppbygga hela bogpartiet? Man får inte massera muskelbristningar. Jag har en tid till återbesök till den vid tillfället opererande veterinären i mars. Men jag får ju inte info om op utan tidigare ägarens tillåtelse.
Någon som har erfarenhet av STORA muskelbristningar?
Tacksam för svar.
:crazy:

Sv: en stor muskelbristning

En så stor bristning som går inåt kommer alltid att finnas kvar lite grann..sen beror det ju på hur länge hästen har haft bristningen?? har den haft den länge är det klart att du kan massera för att öka cirkulationen i det området och om du kan få tag på någon med laser är det super! Annars är det bara till att rida på som vanligt och muskla hästen. Min hade en bristning på höger bak skinka så att säga vid svansen..den är helt borta nu men den gick inte inåt...den masserade jag med arnika och min massör använde laser på den..hon i sin tur har en häst med en bristning fram på bogen som inte ommer att försvinna..den går inåt...tror att det var efter en spark..Lycka till med din häst!!

åh, ett svar iaf! ;)
Din massörs häst, som hade bristningen på bogen som går inåt...masserade hon den? Min tränare sa att det är så mycket som sitter ihop just vid bogpartiet så blir det något fel så kan hela bogen rasa :eek:
Självklart blev jag livrädd när han sa det. Själv har jag hela tiden tänkt att massage mjukar ju upp musklerna...?

Hon fick skadan i oktober, men har varit igångsatt sedan december långsamt. Så det är klart, hon har ju inte byggt upp så mycket från december till nu. Dock tycker jag ju att den är liiiiiiiiiite mindre nu än tidigare.

Vi försöker att sitta på vänster sittben för att förenkla för henne (enligt tränarens funderingar) men det känns som hon vill "kasta över" mig för att skicka mig till rätt sittben....

Mer funderingar och svar emottages glatt! :bow:

jag tror att du ska höra med en bra equiterapeut istället för din tränare...tränare i all ära men de vet inte allt! En ET vet mer om hur hästen ser ut muskel och skelett mässigt...Jag vet faktiskt inte hur hon gjorde på sin häst...frågade aldrig! Men det är fyra månader sedan skadan uppkom så jag tror nog att du kan massera på lite Arnika..du behöver ju inte "trycka" så att säga bara massera in arnikan lite lätt! Arnikan har en läkande effekt på musklerna.

Hur vet du att hästen fått en muskelbristning alls? En sådan inbuktning som du beskriver kan lika gärna bero på dålig innervering av en muskel med atrofi (tillbakabildning) till följd. En realtivt färsk muskelbristning är svullen och mkt öm.

Oj. Ja nu när jag läser ditt svar så undrar jag vad jag vet överhuvudtaget? Jag går ju såklart nu på säljarens ord och det veterinären sagt. Dock så ser det ut som hon haft en skada på bogen tidigare då det är en liten ärrbildning där. Jag ska ju till kliniken igen i mars, men känner ändå att jag vill spåna lite...
Det var intressant det du skrev om innervering.

En liten detalj som kan nämnas är att hon lätt blir svettig på just det området....?

åh, ett svar iaf! ;)
Min tränare sa att det är så mycket som sitter ihop just vid bogpartiet så blir det något fel så kan hela bogen rasa :eek:
Självklart blev jag livrädd när han sa det. Själv har jag hela tiden tänkt att massage mjukar ju upp musklerna...?

Ha ha att så mycket sitter ihop i bogen så den skulle rasa? Undra hur en sån häst ser ut.. Jag skulle be din tränare att vidare utveckla sin tanke för det låter som en nytänkande.. :rofl:

Tycker du tänker helt rätt. Om vi nu tror den gamla ägaren och säger att det är en muskelbristning så måste det underhållas med massage.

Muskelcellerna inte klarar av att nybildas för att "läka ihop" en stor muskelbristning, så nej det läker inte. Nackdelen är då att hela muskeln inte kan arbeta och att bindväv börjar växa i bristningen. Massagen håller bindväven mjuk och förhindrar muskeln att stelna till.
Beroende vart på bogen bristningen är så måste andra muskler "ta över" en del att det arbete som den skulle ha utfört. Därför är det ännu viktigare att hålla din hästs bog fin och mjuk. (Väldigt enkelt o kortfattat förklarat)

Men undrar hur en bristning kan uppkomma vid operation av griffelben?

Ok. Har idag fått tala med veterinären som op min häst då jag inte ägde den, i oktober. Han sa att troligtvis hade hästen en skada som ev en spark innan på bogen. Hästen låg på höger sida och därav skulle då bristningen ha uppkommit på bogen på höger sida under op.

Jag bad att få journaler och tidigare ägare har nu gett sitt medgivande. Jag förklarade att det är ju för att hjälpa hästen så att man inte går ut för hårt med henne. Det är en underbart trevlig häst!

Jag ska faktiskt be min tränare utveckla sin teori ang "ej massage". Kanske har han en jättebra anledning, kanske har han ingen. Jag får helt enkelt höra vad han har att säga.

Han sa att ska man ha någon som masserar en sådan skada så ska personen i fråga verkligen veta vad den håller på med. Men det är klart att jag inte skulle anlita ett blåbär att utföra en massage på henne....

Men, ang muskeln tillbaka. Nej jag tror inte att den helt kommer att byggas upp, men området kring har faktiskt blivit större och mer musklat. Så bättre ÄR det faktiskt. Men jag håller som sagt med ang att den aldrig kommer bli helt återställd.

Vad skulle jag göra utan alla bukisar???

:bow:

Hon hade vilat i två månader innan igångsättning. Berätta gärna hur du tänker med vila.
:bow:

Och ska inte en muskelbristning behandlas med vila?

Jo, i det akuta skedet ska muskeln vila om det handlar om en total ruptur. När skadan läker med bindvävsinväxt så skadar knappast massage, men jag skulle nog hellre rekommedera sjukgymnastik av den aktuella muskeln för att få så stor funktion och rörlighet som möjligt.

När man talar om en muskelbristning som i den här tråden föreställer jag mig en akut skada. Så verkar det ju inte vara - hästen har vilat i två månader och hunnit sättas igång. Nu är det inte en bristning längre, utan snarare en atrofi till följd av skada.

Att hästen svettas lokalt tyder även på en nervskada, den kan ju ha uppkommit samtidigt som muskeln skadades - eller så är anamnesen helt fel och det är en primär nervskada som hästen lider av.

Att muskeln skulle ha gått sönder på op border låter osannolikt, såvida hästen inte skadade sig i fallet. När hästen ligger länge med hela sin tyngd på sidan kan under vissa omständigheter nervskador uppstå. Kanske är det en sån?

Ts - vad står det i journalerna?

Jag har inte hunnit få journalerna. Dom skickas hem till mig, och i fredags hade de inte kommit. Jag väntar alltså ännu.
Jag hoppas det kommer med posten idag.

:)

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka