En stor hage med flera småhagar i

lovehorses

Trådstartare
Jag stod och funderade medans jag mockade....

Om man har en stor hage och delar upp den i ex 3 mindre hagar, mer eller mindre går också. Och har hästarna i de olika hagarna olika tider på dagen, sparar de mer på hagarna/markerna då?

Ex:
Hage A Mindre hage precis vid stallet med tillgång till tak. De kan inte springa å leka i den hagen.
Hage BMindre åker del där de verkligen kan ge järnet i alla gångarter
Hage C Lite sly och träd och åkerdel.
Hela hagen (A,B,C) är ca 1 ha
Om hästarna går i hage A på fm, de får sin frukost där och får gå där å strosa. Senare öppnar man upp till hage B och stänger till hage A. Senare på em öppnar man upp till hage C. Då får de gå i hage B och C. Vid dåligt väder öppnar man upp till hage A men annars är den delen stängd till kvällen. De står i stall nattetid.

Är det någon som gort på detta viset? hur har det funkat?

Jag stod och funderade medans jag mockade....

Om man har en stor hage och delar upp den i ex 3 mindre hagar, mer eller mindre går också. Och har hästarna i de olika hagarna olika tider på dagen, sparar de mer på hagarna/markerna då?

Ex:
Hage A Mindre hage precis vid stallet med tillgång till tak. De kan inte springa å leka i den hagen.
Hage BMindre åker del där de verkligen kan ge järnet i alla gångarter
Hage C Lite sly och träd och åkerdel.
Hela hagen (A,B,C) är ca 1 ha
Om hästarna går i hage A på fm, de får sin frukost där och får gå där å strosa. Senare öppnar man upp till hage B och stänger till hage A. Senare på em öppnar man upp till hage C. Då får de gå i hage B och C. Vid dåligt väder öppnar man upp till hage A men annars är den delen stängd till kvällen. De står i stall nattetid.

Är det någon som gort på detta viset? hur har det funkat?
Spontant tror jag det är bättre att dela upp hagarna på längre tid. Att två hagar används samtidigt och en får vila etc. Så har vi, men betydligt mer än 1 hektar så det beror ju på hur många hästar och hur länge de är ute också. :)

Jag har 3 hagar 2 är på 1 hektar var och 1 hage är mindre.

På sommaren går hästarna i 1 hage några veckor och när jag byter hage kör jag över med betesputsen i den hästarna har gått i och ibland kastas det även ut lite gödsel.

Upplever att jag får lång gräs period och lågt mask tryck på markerna på detta sätt.

Säger som Elisha, låt hagarna vila längre tid så att marken får gro lite osv. Särskilt nu på vårkanten när gräser vill komma, då brukar hästarna va rätt snabba annars på att gå och plocka minsta millimeter så fort det kommer upp. :)

JAg tänkte jag skulle göra på detta viset nästa vinter för då skulle mina vanliga vinterhagar få vila ett år. Dessa tre hagar kommer attt användas i vinter i vilket fall...

Går det inte att ha t.ex hage A (den vid stallet, med tillgång till tak) öppen jämt, och sen ha två hagar att variera mellan som båda har anslutning till hage A? Då går det att vid behov stänga av även hage A, t.ex. nu när det är så lerigt. Och annars pendla med ett par veckor i en hage, sen byte till nästa. Då spar du också på marken.
Jag tänker att det kan bli körigt att flytta runt mellan olika hagar varje dag, och även att nu på våren känns det bättre att låta en hage torka upp rejält för att sedan låta nästa hage torka, än att byta fram och tillbaka varje dag.

Känner du till konceptet Paddock Paradise :)? Det låter som att det är lite det du är ute efter, ett gångsystem med olika stationer. Det uppmuntrar till rörelse och sparar på marken eftersom du behöver mindre ytor! Gångarna kan du ha öppet året runt och sen öppna till de olika större hagarna utefter säsong och skick. Gångarna bör grusas om det finns risk för lera.

Hagarna är efter varann, A,B,C i den ordningen. B är mittenhagen så att säga.
Det är så att vi har två vinterhagar vi har men jag skulle vilja ha dem att vila ett år just för masken och marken. Då måste vi hitta på en annan lösning till kommande vinter. Tänkte bara att de skulle vara intressant att ha denna variant och prova på...

Spånar ideer till tusen här.:D

Känner du till konceptet Paddock Paradise :)? Det låter som att det är lite det du är ute efter, ett gångsystem med olika stationer. Det uppmuntrar till rörelse och sparar på marken eftersom du behöver mindre ytor! Gångarna kan du ha öppet året runt och sen öppna till de olika större hagarna utefter säsong och skick. Gångarna bör grusas om det finns risk för lera.

Låter intressant - googlar:bump:

Hagarna är efter varann, A,B,C i den ordningen. B är mittenhagen så att säga.
Det är så att vi har två vinterhagar vi har men jag skulle vilja ha dem att vila ett år just för masken och marken. Då måste vi hitta på en annan lösning till kommande vinter. Tänkte bara att de skulle vara intressant att ha denna variant och prova på...

Spånar ideer till tusen här.:D
vad har du för typ av staket?
tycker det låter som bästa lösningen, att ha hage A öppen alltid och sen variera mellan hage B och hage C.

@lovehorses du kommer inte spara på hagarna om du delar dem och släpper hästarna i alla delarna på den yta du redovisar att det handlar om varje dag. Snarare tvärtom för rent enligt fysiklagarna kommer ju varje yta då bli mer koncentrerat trampad än om du inte delat av .

Däremot så att dela upp hagen och spara hagar så de får vila i perioder utifrån väder är gynnsamt . Du får ju dock räkna med att "huvudhagen" kommer vara rätt ansträngd såvida du inte dränerar och grusar .

Har vanliga trästolpar med tråd.

Har planer på att fixa upp en del av hagen ordentligt men helskotta vad dyrt det är....:crazy:

Går det att sätta ett ordentligt lager grus på en lerig del av hagen och att det hålls torrt 1-2 år? Lutar åt det nu....:grin:

jag har 3 hagar sommartid,
+hage 1 har de alltid tillgång till, där finns vatten skugga och hö.
+hage 2 är sommarhagen, här går de under dagen så fort det är ordentligt med gräs där och det är någorlunda torrt.
+hage 3 är vinterhage/ sen sommar hage. dvs de har tillgång till den under vintern för att spara på hage 1, sen sås den i och får växa upp tills hage 2 börjar sina.

att jag sätter in dem i hage 1 under natten är för att spara på gräset och så de inte ska bli alldeles för feta ;). även här finns gräs men inte gödslad och är mer nerbetat då den är öppen året om.

tillägg, mockar och harvar upp hage 1 och 3 på våren för att minska masken. har inte behövt avmaska på 2 år så lite bör det fungera :).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 890
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 946
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama