Vad är det du har så emot analyser?
Utveckling och mer kunnande är positivt!
Bara för att äldre bönder inte gjorde analyser (om det ens gick
) betyder inte att det var bättre, tänk efter lite.
Jag är uppvuxen på landet, haft häst sen jag var fyra (16 år alltså), och vi har fodrat med "ögat" i alla år.
Köpt hö från bönder som kunde sin sak, och gett musli som krafftfoder. Våra hästar har varit i mkt fint hull, aldrig sjuka osv.
Men.
Det finns ett stort men, nämligen att du kan INTE se vad ett hö innehåller. Så är det bara.
Du kan inte se att hästen får i sig rätt kvoter av mineraler, vilket gör att hästen kanske tar upp näringen sämre än den skulle med bra kvoter.
Du vet inte ens hur mkt energi/protein den får!
Med tiden har jag blivit mer och mer intresserad av foder, som är en hel vetenskap, och detta året har vi analyserat höet för första gången.
Jag tycker det känns jättebra att vara säker på att hästen får i sig vad den behöver, dessutom tjänar jag pengar på det!
Innan gav vi araberna 2kg musli, men med räknade foderstater med årets hö behöver de bara 1kg!
Bara för man analyserar betyder inte att kunskaper om foder inte finns, tvärtom!
Varför ger du bara inte efter för utvecklingen?
Är man rädd om sin häst tycker jag man ska se till att den får i sig det den behöver för att må bra.