En snöig dag???

Sv: En snöig dag???

Det ska inte vara någon fara (säger sambon som är lantbrukare) men tänk på att fråga ägaren till åkern för säkerhets skull. Vet att min sambo ogillar när hästarna bajsar på åkern trots att det är fruset. Då blir det högar som inte försvinnar och sedan kommer med i fodret de bärgar på sommaren. Så fråga alltid fast det är fruset. De flesta bönder brukar inte ha något emot det men blri glada då man frågar.

Thuja skrev:
Brodd funkar inte här när det är ISgata (som det är nu). Visst de fäster lite men inte om ryttare sitter på. Har hästar med både guldskor (färdigbroddat) och hästar med skor som man får brodda själv.

För mig funkar vanliga brodd utmärkt även på is!? Med ryttare och utan... Har du fel sorts brodd??

Tusen tack för alla er tips!! Ska prova snösula ock 4 brodd!!! Prova måste man alltid göra!!!

Fick tips av min hovis att smörja in undersidan av hoven med hovfett innan man ger sig ut för att förhindra att snö fastnar. Sen kan man ha med sig ett stearinljus i innerficka (nära kroppen iaf) och gno under hovarna när fettet slutat verka, Måste iof hoppa av men det kan det väl vara värt. Har inte provat själv dock!

Konstigt att hästen inte får fäste med isbrodd... Men som sagt, jag klarar mig utmärkt med fyra brodd i varje hov samt snösula. Tilläggas kan att hästen får bättre fäste i trav än i skritt! Mer tyngd på hoven vid nerslaget = broddarna fäster bättre i isen.

snösulor...
mina fina brodd..:love: fyra i varje hov...
barfota bak...
kan inte bli bättre fäste...

tror det beror på hur hästen e också... en del hästar kan ju vara lite "klumpigare" än andra....

Har provat de där med hovfett men tycker faktiskt inte att det funkar så bra... inte på min häst i alla fall.:D

men de där me fyra brodd... min hisp tant halkade runt trots brodd...fråga mig inte hur men :crazy: hehe så de e ingen säkerhet...tyvärr .... men oftast gick de bra men..=) glömm inte bots om du har stutsig häst oxå ;)

Hej. Ja, vad gör man?

Tja, jag har tvingats att inse att vintern är pålles "viloperiod".
Dvs jag har för längesedan anpassat foderstaten till ett mera stillsamt hästliv. Visserligen har jag pållen ett "stenkast" från ett stort ridhus men den korta vägen dit är hemsk!:eek: En lååååååång, brant och isig backe som jag absolut inte vågar mig ut på.

I och för sig så är pålle barfota så jag kan inte brodda men jag hade ändå inte vågat mig ner för den backen. Så jag brukar ta pålle och promenera en bit där det verkar någorlunda isfritt eller så rider jag lite ute på ett gräsfält. Men där är ganska knaggligt så det blir för det mesta bara skritt.

Hade jag tävlat så hade jag förstås varit tvungen att hålla igång på ett annat sätt, t ex köra till ridhuset. Men jag tävlar inte så mina små promenader och skritter på fältet gör jag mest för att Pålle ska få komma ut från hagen då och då.

Men hörni: Snart kommer väl våren va? Och DÅ...............:bow: :bow: :bow:

Stallägaren där jag har hästarna har aldrig sulor, utan han säger att bara man travar så bygger det aldrig under hovarna. Hovarna är mer elastiska i trav så snöklumparna lossnar hela tiden, hinner aldrig bygga. Han kör sina hästar på samma mark som jag rider mina, men när jag jobbar i skritt så bygger det utan sulor.
4 broddar och snöklmpsulor (stallägaren skor mina hästar och han plockade bort sulorna när han skodde i förra veckan, så just nu är dom utan sulor)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar