En snöig dag???

P

Pimsen

Vad gör ni med era hästar en snöig dag och vägarna är isgator och inte har tillgång till paddock eller ridhus???

Har provat med broddar men det hjälper inte så värst mycket. Vill aktivera min häst men inte så att han kan skada sig.... har ni några förslag på vad man kan göra en sådan jobbig väderdag???

Sv: En snöig dag???

Ja du ska man kunna rida dessa dagar så måste hästen vara utrustad med snösulor runt om föratt förhindra klampar annars gör ju inte brodden nytta. Skor mina hästar med sulor föratt kunna rida i snö och det funkar riktigt bra! Själv får man bylsa på sig så man inte fryser och inte ramlar snö innanför kragen. Jag anv. fuskpolo kanon!:)

Frågade min hovslagare angående snösulor då det var så jättemycket snö här, men han avrådde de skorna p g a att man stängde in hoven för mycket. Så jag tog ju inte dem då... nu är här inte mycket snö utan mest hård och hal is på vägarna....:mad:

vi brukar ta oss till lägdor runt om i byn som är tillåtna att "rida" på, sedan spänner vi för pulkan/bobben bakom hästen och kör så att snön svischar och bobben slajdar i svängarna! det är hur skojj som helst!!!:rofl: och hästen vi gör de på är 100% säker på de dessutom!

om man inte kan göra de, kan man ju alltid rida på de;)

Låter som är för jämnan :)
Fast vi har iofs paddock, men underlaget är inte så mycket att hurra för just nu eftersom det är knöligt underlag.

Jag har brodd och sulor (inte såna som täcker hela hoven) och vi rider mest bara ut. Har aldrig problem med att man halkar varken på is eller snöklabbar. Så här är det bara att ge sig ut i skogen och rida som vanligt efter vägarna.

Mina hästar är skodda med fyra brodd i varje hov och snösulor, inte den sorten som täcker hela hoven utan den som går runtom, innanför skon. Jag kan rida i vilket väglag som helst. Rider i stort sett som vanligt på vintern. Kläder efter väder.. Jacsons hjälmhuvor är bra, en fleecehuva som går ner över halsen och är tunn ovanpå så att den får plats under hjälmen. Varm reflexjacka, thermoridbyxor, trefingervantar, sockor och för stora Dojjan-ridkängor med ullsula i. Det enda bekymret är att det blir bökigt ibland att komma upp på hästen med alla dessa kläder plus säkerhetsväst... Man blir inte så smidig... :o Men det går ju att lösa med en pall i värsta fall!

Rider efter vägen..
Har 4 brodd/hov och snösulor.
Funkar bra!
Men jag rider inte om det är klibbsnö.. alldeles för läskigt med styltor.

får inte ihop detta om det är snö ute är de ju inte halt de finns ju åkrar att rida på och dom är inte isiga=)

4 broddar i varje hov funkar hur bra som helst även på en häst som springer och hoppar och far=)

is är sviktande och går att trava skritta och galoppera på

Pimsen skrev:
Vad gör ni med era hästar en snöig dag och vägarna är isgator och inte har tillgång till paddock eller ridhus???

Har provat med broddar men det hjälper inte så värst mycket. Vill aktivera min häst men inte så att han kan skada sig.... har ni några förslag på vad man kan göra en sådan jobbig väderdag???

4-broddat och snösulor, sen kan jag ge mej ut i vad som helst..:)

Lägg på riktigta snösulor säger jag bara! Dvs inte heltäckande. Väldigt känsliga hästar hovar kan bli liiite sämre men fördelarna uppväger det lilla med tusen längder! Snösulor gör så du slipper klampar utom i de aldra värsta vädret: flera plus och snöfall. Men då är klamparna ändå överkomliga och sulorna hjälper ju hästen hela dagen i hagen, skulla ALDRIG vilja ha en häst skodd på vintern utan snösulor sen vi började!

Sulorna förhindrar ju klamparna som gör att broddarna inte biter. Vi har sulor och endast två småsmå vinterbrodd i skorna men hästarna halkar så gott som aldrig. Går utan problem att galoppera och dressyrträna ute i snön :) När det är isgata skrittar man ju bara men brodden biter ändå sådå kan de skrittas långa rundor (eller så mkt man själv klarar pga kylan :smirk: )

Vinterbroddar på (sådana korta med hårdmetallkärna), skrittar ut eller går till ridbanan (den fryser inte, gummiflis :bow: )
Vi har sulor ("snow-throws") på våra hästar med.

Angående sulor så tycker jag helt klart att nackdelarna är överkomliga, fördelarna överväger helt klart.

Álin skrev:
Angående sulor så tycker jag helt klart att nackdelarna är överkomliga, fördelarna överväger helt klart.

Det håller jag helt med om. Hade jag inte haft snösular hade jag inte kunnat rida på vintern. Tycker det är obehagligt när de får höga styltor och brodden inte kommer ner till isen. Och närmaste ridhuset är 3 mil bort, så dit kan man inte åka varje dag heller.

Aktivera huvudet kan du ju alltid göra. Tex inne i boxen kan man lära dem buga eller säga ja eller annat skoj! Då kan du också akivera kroppen till viss del eftersom det blir lite stretching etc.

Annars om du har torv kan du packa in det i hovarna. Fungerar super som snösulor!!!

Vi har 4 broddar och snöklampsulor på, sen ger vi oss ut på vägar (isiga dessutom) klädda som rymdvarelser:D :D : (-11 grader och snöstorm)
Bild082.jpg

Vi brukar rida på en äng eller i gräshagen om inte hästarna är där..funkar bra :D

4 brodd i varje sko, snösulor, reflexer, varmt klädd och ut i snö och rusk, var ute idag och det var jättekul trots att det blåste rätt mycket och vräkte ner snö!
Joggade i snön

angående hal is så håller jag hellre trav än skritt då brodden tar bättre

Någon som vet om det är skadligt för åkrarna och deras kommande skörd om man rider på dom under vintern när det är snö och fruset?

Mvh

Brodd funkar inte här när det är ISgata (som det är nu). Visst de fäster lite men inte om ryttare sitter på. Har hästar med både guldskor (färdigbroddat) och hästar med skor som man får brodda själv.

Det vi gör är att vi är på en åker med mycket snö och rider. Där kan de inte halka och har de snösulor packar sig inte snön heller. Dessutom är det ju bra träning för dem att pulsa i djup snö. Ta det försiktigt med sträckningar bara!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar