En shettis är en shettis är en shettis...

B

BamsePlutt

Hej! Lägger tråden här och hoppas få några kloka svar av er... Har en shettis som är snäll och go och jättesöt:love:

Han är inte så gammal, så han är varken inkörd eller inriden än. Det gör att det ibland är svårt att hitta motionsformer som känns bra. Så igår tänkte jag att jag löslongerar honom lite i "rundkorallen", en inhängnad volt med eltråd runt.

Det var faktiskt första gången och det funkade jättebra, han snappade framåt, trav, sakt av, och halt direkt (vi använder de kommandona när vi är ute och går i skogen t.ex.)

Som sagt, det gick bra ändå tills jag tyckte att vi skulle byta varv. Inga svårigheter egentligen, han vände jättefint men sen fick han för sig att det var jättehemskt... Och eftersom han är shettis så löste han det på sitt alldeles egna vis, dvs "spretade" ut med benen och ålade sig snabbt som attan under eltråden och knallade lugnt bort till sin egen hage. :crazy: Där ställde han sig sen och käkade gräs.

Nu blev jag lite grinig faktiskt så jag slängde på honom tränset och longerlinan och longerade honom så istället. Vill egentligen inte använda lina men tänkte att det var bättre den här gången än att låta honom vinna kampen genom att fortsätta plöja under eltråden. När jag var klar var det en helt annat häst, han verkligen lyssnade och hade all uppmärksamhet fäst på mig. Så jag är glad att jag inte gav mig :rofl:

Det här med att plöja under eltråden, det är något han gör lite då och då när det inte passar herrn att vara på "rätt" sida. T.ex. om det blir för mycket gruff i hagen - då går han bara under. Om det är jobbigt - då går han under... Ja - ser gräset grönare ut på andra sidan så... Osv. Har ni några tips på hur man kan komma tillrätta med det? Det är hyggligt mycket el i tråden men han verkar strunta i det. Usch, blir så trött på honom ibland...
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

Det var faktiskt första gången och det funkade jättebra, han snappade framåt, trav, sakt av, och halt direkt (vi använder de kommandona när vi är ute och går i skogen t.ex.)

lite nyfiken bara... vad använder du för kommandon för trav, halt å sånt? både kroppsligt å ljudligt eller?
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

vi spände upp en extra undertråd utan el ca 15 cm ovan mark, det funkade. då har vi fyra varav 2a och sista nerifrån är el på. jag tror inte hästarna riktigt fatta vilka som gör ont när det blir så många. men vill en häst verkligen ut så kommer den ut, så är det bara
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

Hm, har liksom inte valt ut/tänkt ut kommandon utan det har bara gått av sig själv liksom.

Om jag ska sätta igång honom från halt, använder jag framåt och för att öka i skritten smackar jag. Vid trav använder jag bara ordet trav, lägger ofta till ett långt ååå innan, så det blir nog ååå trav om du förstår hur jag menar. Vid ökning i trav försöker jag lära mig att använda sss, det har jag lärt mig att man ska om man håller på med körning. Fast jag har lite svårt för det, det blir himla lätt att jag smackar.

Likadant från trav till skritt så blir det ååå sakta av. Tänker jag till lite går jag ner ganska mycket i tonläge på slutet typ vid temposäkning, och är piggare på rösten vid ökning. Halt så säger jag gööör halt.

Igår när jag longerade honom använde jag grimskaftet istället för piska. Vet inte riktigt varför, trivs bättre med det. Vad gäller kroppsspråk så använder jag inte gester eller så, fast visst tror jag att det blir att man använder kroppsspråk fast lite mer omedvetet.

Galopp har vi inte gett oss på - har försökt springa i skogen med honom och om han börjar galoppera så blir han så himla glad att han glömmer bort att jag är med och faktiskt är den som bestämmer:crazy: Då stickar han helt sonika iväg. Så vi väntar lite med det tills grunderna sitter bättre.

Mitt största problem vid longering är att jag blir så fokuserad på hästen att jag liksom inte kan släppa den med blicken vilket gör att jag blir så himla yr och nästan åksjuk:( Så tips vad gäller det mottages tacksamt:bow:
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

Mitt största problem vid longering är att jag blir så fokuserad på hästen att jag liksom inte kan släppa den med blicken vilket gör att jag blir så himla yr och nästan åksjuk:( Så tips vad gäller det mottages tacksamt:bow:

Jag håller andan när jag longerar, jag får till slut nästan andnöd och blir otroligt anfådd..:rofl: Görfånigt!
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

Mitt största problem vid longering är att jag blir så fokuserad på hästen att jag liksom inte kan släppa den med blicken vilket gör att jag blir så himla yr och nästan åksjuk:( Så tips vad gäller det mottages tacksamt:bow:


Så hade jag det också. Koncentrerade mig så mycket på hästen att när jag väl släppte blicken så gick jag nästan i backen. :crazy:

Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men jag "löste" det på så sätt att jag rörde blicken över hela hästen och inte stirrade blint på en punkt för mycket. Sen tittar jag upp lite då och då på "bakgrunden" så att jag fattar att det är hästen som rör sig, inte omgivningen.

Kanske inte så lätt att förstå hur jag tänker men jag vet inte riktigt hur jag gör längre, det går automatiskt nu. :smirk: Hoppas att jag kan ha hjälpt lite i alla fall!
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

Hej! Envis liten ponny du har. Men han låter jätte gullig:love:
Men jag tycker faktiskt att du ska istället för eltråd ha plankor så som en riktig rundkorall ser ut och är byggd, då minskar chansen för han att om han går ut ur "rundkorallen" att han skadar sig!
JAg ycker också att det e otroligt att han kan bli så lyhörd efter longering. :eek: :D Önskar mina två kunnde bli det. :angel: Men du kan också göra så att varje gång han går ut ur hagen, när han blir uttråkad, tycker jag att du ska göra något han värkligen lägger ner sin energi på. Som t.ex. som longering.! :D

Jag önskar dig lycka till :bow: O hoppas att din lilla envisa ponny förstår att han inte ska göra så som han gör;)
 
Sv: En shettis är en shettis är en shettis...

Min D-PONNY går igenom staketet. Sist ja provade join up gick han rakt igenom staketet med el 2 gånger. Rakt igenom, noll respekt.. Han går helt lugnt till tråden gick av.. Jag hämtade precis som du longerlinan..
Vad gör man liksom?!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp