En SÅN jätte kanin!

H

HokusPokus

Jag har läst en mämgd trådar som handlar om denna jätte kanin. Vill någon berätta lite mer om den rasen och så vidare?

Kan man ha en sån kanin i lägenhet?

Sv: En SÅN jätte kanin!

Är det en Belgiska Jätten du menar?
De blir väldigt stora, från 7kg och uppåt... de brukar "landa" på ca 10kg som vuxna.. Finns bra fakta på denna sida: http://hem.passagen.se/rabbit79/kanin/raser/belgiskj.html och denna http://www.angelfire.com/linux/brannbols/bj1.html (vissa grejer kanske inte stämmer, hör gärna med en uppfödare).

Vad beträffar att ha de i lägenhet vet jag inte.. det går säkert, men då inte i en liten lägenhet, då de behöver stor yta att röra sig på.

Jättekanin ? Menar du Belgisk Jätte kanske ? Skulle nog inte köpa en sån om det var min första kanin. Klart man kan ha en sådan i en lägenhet..men betänk då att minimimåttet för kanin över 5 kg är 0,9 kvm, buren får inte vara för låg...då tar ju öronen i. 0,9 kvm..nästan 1 kvm. Och då är det minimimått...det är ganska litet. De flesta minimimått är ganska snålt tilltagna. Om du googlar så hittar du massa info.

Vi hade en sån här hemma den var jättefin. Men den blev mördad av en jack-russelterrier inget trevligt öde :cry: :cry:

Vi hade den i en utebur som var ca 4 kvadratmeter. Sedan flyttade vi buren ca varannan dag jag tror den trivdes med det. Den var himla bra på att hoppa! Och Ok med barn, bets kanske någon gång då och då.

Du kan ha en sådan kanin i en lägenhet. Du får dock ta med i beräkningarna att du måste bygga buren själv. Det finns inte tillräckligt stora burar att köpa.
Så säg minst 500 för kaninen, minst 1000 för buren, och minst 100 för mat. Plus tid.

Sen skulle jag inte rekommendera en jätte som förstakanin heller..

Nu är jag ingen kaninexpert, men ändå.
Kanske på grund av att dom är så stora? Skulle kunna tänka mig att det är något liknande med hästar, att det inte är så lämpligt att ha en Shire som första häst just med tanke på storleken, allting blir ju så jäkla stort från början.

Sen vet jag ju inte hur dom är i temperament.

HokusPokus skrev:
Jag har läst en mämgd trådar som handlar om denna jätte kanin. Vill någon berätta lite mer om den rasen och så vidare?

Kan man ha en sån kanin i lägenhet?

Jag kan inte berätta så himal mkt om belgiska jättar eftersom jag bara haft min sen i torsdags men de är stora och behvöer mycket plats. Min har en hörna på 2-3 kvadrat men den står alltid öppen så hon får hoppa lös i ladugården, som förvisso inte är så jättestor men tillräckligt för hon ska kunan sträcka ordentlgit på benen. Sen när hon och dvärgväduren blivit vänner får de ännu mer plats att vara på.

Ska du sedan bara ha en kanin så får du se till att verkligen vara hemma mycket hos den, min personliga åsikt är iaf att de borde ha en artfrände om det är möjligt och om de inte har det så får man som människa föröska ersätta det och verkligen umgås mycket med kaninen.

De äter MYCKET, ca 4 dl pellets om dagen= ca 3 liter i veckan + massa hö och grönsaker. Följaktligen så skiter de mycket också så det blir klart mer jobb att ha en jätte inomhus än en hermelin exempelvis.

Att det inte är en förstagångskanin beror nog mest på storleken. Du måste veta vad du hålelr på med för håller du dem inte på ett säkert och bra sätt så är det itne lätt om kaninen sprätter.

Min Doris är väldigt lugn, går itne alls att jämföra med min dvärgvädur. Hon är inte heller nervös men kan vara lite försiktig.

Haukur skrev:
D har jag läst på många ställen, men VARFÖR?
Många anledningar egentligen. Först har de inte alls samma temprament som till exempel en dvärgvädur. Även om det självklart är individuellt så har alla jättar jag träffat antingen varit väldigt skarpa eller väldigt off. Sen måste du bygga din bur själv. Bara det kräver erfarenhet. Dessutom är kostnaderna varje månad typ fyra gånger så stora för en jätte som för en dvärg.

Det är helt enkelt lättare med en dvärgkanin som förstakanin.

Tycker snarare att det låter som att man borde skaffa en jätte som förstakanin om man nu ska skaffa jätte öht, då har man juh inga fördommar om hur en kanin "ska" vara.

Bygga bur kan jag inte tänka mej att d krävs kaninerfarenhet för, bara lite sunf förnuft å lite kunskap i just byggandet.

Jag har haft djur hela livet, tränat skarpa hundar och "omöjliga" hästar, haft ett antal katter och även andra djur. (hade även en vädur som barn men då var jag inte mer än 5 år) Skulle jag nån gång skaffa kanin skulle d bli en jätte å jag kan inte tänka mej att d blir några problem.. Har man bara sunt förnuft å djurvett kan d väl inte vara så farligt? Att dom sen inte är nån barnkanin med tanke på storlek och lynne kan man ju förstå men för en vuxen människa med djurerfarenhet i allmännhet, finns det då några hinder?

Som jag skrev så har jag läst en mängd trådar om denna ras och jag blev nyfiken. :smirk: Jag funderar på att skaffa en sådan kanin när min andra kanin går bort. Hon börjar komma upp i åren. :crazy:

Jag undrade om man kan ha en sådan stor kanin i lägenhet eftersom det står på min planering inom snar framtid och flytta till något eget, om jag skaffar en så kommer den få springa lös i lägenhet precis som min nuvarande kanin gör. Med egen kattlåda, sovplats, matplats höplats. Jag ser ingen anledning till att ha en kanin i en bur om jag inte har några andra djur. :smirk:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 563
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Scata
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25