Nej det stämmer inte. För att bli heltidsbrandman måste du ha gått SMO-utbildningen. För att komma in på utbildningen krävs det att du har läst gymnasie etc samt att du har gjort simprov och rullbandstest. På rullbandstestet ska du gå i 8 graders motlut i 4.5 km/h i 6 minuter iklädd i utrustning på 24 kg.
Simtestet är följande:
100 meter valfritt simsätt, följt av 50 simning med livboj, följt av 50meter bogsering av jämnstor kamrat i livboj, maxtid 8 min
- Start i vattnet för 25 meter simning med livboj följt av upptagning av livräddnings-docka eller jämnstor person från 3-4 meters djup, följt av 25 meters bogsering av kamrat i livboj. Maxtid 1 minut 50 sekunder(om vattendjupet är grundare än 2 meter ska upptagningen föregås av 5 meter längddykning).
Så vart du fått det där från vet jag inte. När du sedan gått klart SMO söker du till en räddningstjänst som brandman (om du vill bli brandman dvs, du kan jobba med andra saker också). Räddningstjänsterna har egna krav. Här finns ex Attundas krav:
http://www.brandkaren-attunda.se/prod/cms/attunda.nsf/pages/fysiska-krav-for-en-brandman
Visst är brandman ett fysiskt jobb men inte lika fysiskt som det var innan. Det har kommit mycket hjälpmedel, räddningstjänstens utveckling står inte stilla. Jag skulle nästa våga säga att många stalltjejer som rullar och bänder på 500 kgs balar klarar av testet om de också har kondition. Brandman är inget yrke för elitidrottare, brandman kan både du och jag bli om vi tränar. Man måste också beakta att utryckningsdelen är en sån otroligt liten del av en räddningstjänst (beroende på vart man jobbar), och det går inte att ha "stora starka killar" som inte kan göra något annat. Det blir för stor samhällskostnad. Men självklart ska de klara av att göra livräddande insatser när det krävs, det är nog dock väldigt sällan livräddande insatser är "tunga".
Denna debatt har funnits i många år och initierades av SD 2012 om jag minns rätt.