En prickig ardenner?

purity_666

Trådstartare
Min fundering kanske inte är 100% seriös.

Men låt oss leka med tanken att man ville ha en prickig arbetshäst, typ ardenner/nordsvensk. Då tänker jag mig riktigt knabstruper-prickig. Som Lilla gubben fast med massa mer massa.

Vad skulle man behöva korsa. Skulle det funka att helt enkelt korsa knabstruper med tex ardenner?
Bättre förslag?

Kravet är att hästen ska vara prickig alltså och arbetshäst. Grov tinker kan funka i typ.
Finna andra alternativ?

Som sagt, en inte helt seriös tanke. Skulle bara vara så himla gulligt med en prickig arbetshäst :angel:

Sv: En prickig ardenner?

Tigrering är ett dominant anlag så det skulle räcka att betäcka en tigrerad av någon ras. Är det en som är homozygot för tigrerat så blir det garanterat en avkomma med tigeranlag(annars 50%), sedan finns det ju massor av olika varianter av tigrerat.. Det ska vara någon spridningsgen som spelar roll, i vissa fall blir det inga prickar alls utan mer melerat.
/U

Det finns ju alltid Noriker, en del hästar av den rasen är tydligen tigrerade.

Då har man ju kallblodet och tigreringen där direkt, inte för att jag vet om det finns några i Sverige men ändå :)

sant, nu när jag tänker efter så finns det ju faktiskt en del prickiga hästraser. Måste ju inte korsa..

Det fanns en för ett par år sen som sålde en eller två ardennerskäck/ar. Alltså korsningar, dom var nog inte så lättsålda för dom ute ett bra tag på annons. Sen såg jag dom på Ulrika Marken.

Kan nog vara kul om man gillar prickiga hästar, men av erfarenhet vet jag att om man korsar en ardenner med något lättare så är det inte så stor chans att avkomman ser ut som en ardenner i formen, utan mer som den ädlare.;)

Du behöver inte korsa. Det finns tigrerade noriker! Norikern är en österrikisk kallblodshäst som finns i alla möjliga färger, bl.a. tigrerade.

Här finns information från det österrikiska avelsförbundet (på tyska): http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?kat1=13&kat2=347&kat3=308&vid=1

Och här är det österrikiska avelsförbundets hingstlista: http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?kat1=13&kat2=347&kat3=253&vid=1 Om man klickar på hingstens namn eller på bilden, så får man upp en liten ruta med härstamning, signalement, registreringsnummer, uppfödare, hingststation, meriter och för vissa hingstar även bild(er). Exempel: http://www.pferdezucht-austria.at/pfd_info.asp?FTRGR=3&LNR=163-0551-06

Tänkte mest att det är större chans att man vet vad en Noriker är än en Pinzgauer.
Hade själv fått sparka igång hjärncellerna och leta i minnet för att komma på vad det var för något om någon började snacka Pinzgauers med mig ;)

Den tigrerade varianten av Norikern kallas Pinzgauer - se Wiki-artikel.

Man ska alltid ta Wikipedia med en nypa salt. Den österrikiska avelsföreningen kallar rasen Noriker, oavsett färg. Pinzgauer är ett annat namn för Noriker, oavsett färg, precis som italienarna länge kallade haflinger för avelignese (eftersom byn rasen fått sitt namn ifrån heter Hafling på tyska och Avelengo på Italienska (ligger i det tvåspråkiga Sydtyrolen):

Hafling.jpg

Läser man på Wikipedia så står det (felaktigt) att Haflinger och Avelignese är två olika (men närbesläktade) raser, fast det är samma ras, bara på olika språk.

Liksom Haflinger på tyska betyder "från Hafling" betyder Pinzgauer "från Pinzgau". Pinzgau är en provins i Österrike (Salzburg).

Jag kan bara rekomendera kallblods rasen Noriker, vi har själva importerat ett sto från Östrrike och är hel nöjda på alla sätt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka