En myt eller sanning?!

K

karatefisken

:confused: Om det värkligen är så att svarta hovar är bätte än ljusa?

Sv: En myt eller sanning?!

:o Har aldrig hört det förut :) . Ska bli kul & se vad de lite mer kunniga svarar!!

/Felizhia =)

Det svarta hornet är hårdare än det vita så därför anser man att det är bättre med svarta hovar.

Har hört både och. Jag skulle vilja påstå att inte spelar någon roll(baserat på de hästar jag träffat).
/T

Jag har aldrig märkt någon skillnad. Däremot syns krackeleringar och småsprickor bättre på en ljus hov och det gör kanske att en del tror det är sämre kvalitet.

Min hovslagar påstår att ljust horn är av en porösare kvalite, vilket i sig inte måste innebära sämre.

Vita hovar är skörare än vad dom svarta är..

Men, hur är det med randiga hovar då ? :crazy:

/daffne

Citerar ur boken "Hovvård och hovbeslag" av Lars-Erik Magnusson: "Det är en utbredd uppfattning att opigmenterat horn skulle vara mindre hållbart jämfört med färgat horn. I sverige kan man emellertid av erfarenhet slå fast att "ljusa" hovar är lika starka som mörka.

En myt alltså.

Däremot så är vita ben känsligare än mörka när det gäller tex mugg-angrepp m.m.

okej då har man fått de klart för sej då ;)

Min hästs svarta framhov tappar ofta skon och går sönder medan den vita framhoven är jättefin. :bump:

Min häst får hovsprickor ibland, men de kommer alltid på de svarta hovarna. Den vita har han aldrig haft sprickor i. Däremot så blir alltid karlederna dåliga på det vita benet först.

Hej!

Det sägs också att vita ben är mer skadebenägna. Jag har en skimmel med tre "mörka" ben och ett vitt ben. Märker ingen skillnad varken i skada eller dåliga hovar, men jag har sett på andra hästar att vita ben och ffa vita hovar är lite sämre kvalitet på./ Lavinia, med undantagshästen

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Sassy
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka