En massa konstiga "fraser" ?

W

Whiplashr

Hejhej!

När jag tittar på hästprogram/dressyrreportage eller t ex pratar med väldigt duktiga ryttare ås nämner de ibland vissa grejer jag helt enkelt inte förstår !
dessa "fraser" är:

Hästen bakom skänkel/hand?

Går emot handen?

Rida hästen mellan hand och skänkel?

Går på bogen?

Vore jättebra om ngn bara skulle kunna försklara lite smått, behövs inga jätteutdrag! (: :bow:

Sv: En massa konstiga "fraser" ?

Försöker svara så gott jag kan:
Hästen bakom hand?
Hästen har vikt in nosen för långt och tar inte stöd på bettet.

Går på bogen?
Hästen lägger största delen av vikten på frambenen och då alltså även bogarna och sänker ryggen. Man vill ha det tvärtom, vikten på bakbenen och höjd rygg.

De andra känner jag inte att jag kan förklara på rätt sätt.

okey, kan hjälpa till och fylla i här så gott jag kan ;)

Rida hästen mellan hand och skänkel?
Att få hästen bjuda frammåt och därefter kunna plocka med den, så att den får rätt form. alltså att man först fixar frammåtbjudningen sen därefter jobba med formen. (hoppas det inte blev alltför invecklat nu)

Hästen bakom hand?
Hästen går alltså under tyglen, en del kallar det "biter sig i bogarna"

Sen det där med att gå på bogarna är jag inte riktigt säkert på, så jag litar på Villintemer ;)

Går emot handen?

Ja då är det handen kvar! Att den inte samarbetar när man tar tyglarna/tygeltag utan motarbetar handen, ex tar bettet o drar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama